Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har blitt forkjølet, og har fått som råd en behandling jeg ikke har hørt om tidligere. Den går ut på å "sjokkdosere" med vitamin C, solhatt, vitamin D og jern. "Sjokkdosering" vil si å ta 2-3 ganger anbefalt daglig dose for å kickstarte immunforsvaret. Man skal samtidig holde seg unna ibux og paracet så kroppen kan jobbe for fullt. Har dette noe for seg?

Lenke til kommentar

Det skader ikke å ta vitaminer, men det har liten effekt direkte på forkjølelse. De kan riktignok hjelpe kroppen til å fungere bedre, dermed håndtere forkjølelsen bedre. Men tror nesten man må ha mangel på vitaminer for at det skal ha nevneverdig virkning. Paracet og ibux senker feberen, noe som er en del av kroppens imunforsvar, så det kan være ett hinder ved feber. Bortsett fra at det senker feber har heller ikke det noen positiv eller negativ effekt for forkjølelsen selv om man kanskje føler seg bedre.

 

 

Du må rett og slett bare slappe av og la kroppen ta seg av det selv, det er lite man kan gjøre fra eller til(innenfor visse, åpenbare grenser).

Lenke til kommentar

Jeg har blitt forkjølet, og har fått som råd en behandling jeg ikke har hørt om tidligere. Den går ut på å "sjokkdosere" med vitamin C, solhatt, vitamin D og jern. "Sjokkdosering" vil si å ta 2-3 ganger anbefalt daglig dose for å kickstarte immunforsvaret. Man skal samtidig holde seg unna ibux og paracet så kroppen kan jobbe for fullt. Har dette noe for seg?

Sjokkdosering med c-vitamin funker noen ganger. Det har hendt at sjokkdosering har snudd slik at jeg ikke ble syk også, ellers kan det hjelpe på slik du ikke blir fullt så ille syk. Men kan godt være placebo med her også.

Men 2-3 ganger anbefalt dose er nok litt for lite. Anbefalt dose for c-vitamin er 75mg. Sjokkdosering går ut på å ta flere gram.

Lenke til kommentar

 

Sjokkdosering med c-vitamin funker noen ganger. Det har hendt at sjokkdosering har snudd slik at jeg ikke ble syk også, ellers kan det hjelpe på slik du ikke blir fullt så ille syk. Men kan godt være placebo med her også.

Men 2-3 ganger anbefalt dose er nok litt for lite. Anbefalt dose for c-vitamin er 75mg. Sjokkdosering går ut på å ta flere gram.

 

Jeg vil gjerne se noe nyere forskning som støtter opp under sjokkdosering. Du kan ikke bare si at du ikke ble syk fordi du tok c-vitaminer når du ikke vet hvor syk du hadde blitt uten. De fleste forkjølelser er milde og går over av seg selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Sjokkdosering med c-vitamin funker noen ganger. Det har hendt at sjokkdosering har snudd slik at jeg ikke ble syk også, ellers kan det hjelpe på slik du ikke blir fullt så ille syk. Men kan godt være placebo med her også.

Men 2-3 ganger anbefalt dose er nok litt for lite. Anbefalt dose for c-vitamin er 75mg. Sjokkdosering går ut på å ta flere gram.

 

Jeg vil gjerne se noe nyere forskning som støtter opp under sjokkdosering. Du kan ikke bare si at du ikke ble syk fordi du tok c-vitaminer når du ikke vet hvor syk du hadde blitt uten. De fleste forkjølelser er milde og går over av seg selv.

 

 

Det er vel gjort endel forskning på det, det har vel en effekt, men den er svært liten, typ i størrelsesordenen syk i 10 dager i stedet for 10.5 dager.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor er det slik at de mest energirike strålingstypene har kort bølgelengde?

Energien til elektromagnetiske bølger (radio, mikrobølger, synlig lys, røntgen etc) er proporsjonal med frekvensen, eller altså omvendt proporsjonal med bølgelengden. Med andre ord jo kortere bølgelengde, jo større energi.

 

Men hvorfor er det slik? Jeg vet ikke om jeg kan gi et veldig godt svar på det, men her er i hvert fall et forsøk. Elektromagnetiske bølger beveger seg alltid med en bestemt hastighet (så lenge de er i vakuum), nemlig den vi kaller lyshastigheten. Dermed er frekvensen det eneste som kan skille energien til to fotoner. Høyere frekvens (=kortere bølgelengde) gir flere svingninger per tid og vil derfor svare til en større energi.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal gjette:

1) Veien på hver side av en tunnel skal videre i en retning, og det passer ikke alltid med en rett tunnel.

2) De må unngå områder med løs masse.

3) Munningene må legges på en måte som gjør at sola ikke skinner rett inn, for å unngå å blende sjåførene

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

Hvis jeg skal gjette:

1) Veien på hver side av en tunnel skal videre i en retning, og det passer ikke alltid med en rett tunnel.

2) De må unngå områder med løs masse.

3) Munningene må legges på en måte som gjør at sola ikke skinner rett inn, for å unngå å blende sjåførene

 

Både 1 og 3 ville resultert i en sving i starten/slutten av tunnelen, med mulighet for rett tunnel i mellom. Nummer 2 er jeg helt enig i, og var det jeg mente med geologiske undersøkelser.

Endret av Mixy
Lenke til kommentar

Hva kvalifiserer til "ekstremsport"? Er det selve sporten, eller er det hvordan man utøver den?

 

F.eks å cruise ned en bakke på snowboard kan jeg ikke si at er noe særlig ekstremt, men hvis man hopper på enorme hopp eller drar ned noen sykt bratte fjellsider og dropp så er det ganske ekstremt.

 

Eller feks å fly paraglider på vanlige "skliturer" er ikke noe særlig ekstremt, men å drive med akro flyging eller speedriding kan bli ganske ekstremt.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

De fleste tunneler i Norge svinger og snor seg gjennom fjellet. Er det noen annen grunn til at de ikke er rettere enn geologiske målinger?

Kanskje det er så enkelt som å unngå at det blir for ensformig?

Jeg tror det er en stor del av forklaringa. Jeg vet man unngår veldig lange rette strekninger i vegbygging fordi sånne strekninger innbyr til råkjøring. Legger man inn slake svinger så reduserer man den fristelsen. Vegen trenge rikke bli mange promille lengre for å få til det.

Lenke til kommentar

De fleste tunneler i Norge svinger og snor seg gjennom fjellet. Er det noen annen grunn til at de ikke er rettere enn geologiske målinger?

 

Det finnes en god del tunneler med lange rette strekk, så i utgangspunktet er jo det svaret, men det er heller ikke så ekstremt uvanlig at man legger inn en slak sving med vilje, hovedsaklig fordi avstandsbedømmelse er vanskeligere i lange rette tunneler, og dette øker risiko ved feks forbikjøringer.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Hvorfor er det slik at de mest energirike strålingstypene har kort bølgelengde?

Energien til elektromagnetiske bølger (radio, mikrobølger, synlig lys, røntgen etc) er proporsjonal med frekvensen, eller altså omvendt proporsjonal med bølgelengden. Med andre ord jo kortere bølgelengde, jo større energi.

 

Men hvorfor er det slik? Jeg vet ikke om jeg kan gi et veldig godt svar på det, men her er i hvert fall et forsøk. Elektromagnetiske bølger beveger seg alltid med en bestemt hastighet (så lenge de er i vakuum), nemlig den vi kaller lyshastigheten. Dermed er frekvensen det eneste som kan skille energien til to fotoner. Høyere frekvens (=kortere bølgelengde) gir flere svingninger per tid og vil derfor svare til en større energi.

 

Litt handwaving før jeg må løpe: Heisenbergs uskarphetsrelasjon sier at usikkerhet i bevegelsesmengde*usikkerhet i posisjon chart?cht=tx&chl= > \frac{\hbar}{2 \pi}.

La oss for enkelhets skyld sette inn bevegelsesmengden til fotonet i stedet for usikkerheten. Det er en enorm usikkerhet, men vi vet i det minste at bevegelsesmengden ikke er større enn en viss grense. Det som da skjer med usikkerheten i posisjon er at den blir mindre. Hvis vi aksepterer at usikkerheten i posisjon har noe å gjøre med størrelsen til fotonet, som igjen er koblet til bølgelengden, følger det da at mer energi => større bevegelsesmengde => kortere bølgelengde.

Lenke til kommentar

Jeg har blitt forkjølet, og har fått som råd en behandling jeg ikke har hørt om tidligere. Den går ut på å "sjokkdosere" med vitamin C, solhatt, vitamin D og jern. "Sjokkdosering" vil si å ta 2-3 ganger anbefalt daglig dose for å kickstarte immunforsvaret. Man skal samtidig holde seg unna ibux og paracet så kroppen kan jobbe for fullt. Har dette noe for seg?

 

Du bør i hvert fall unngå å kombinere solhattprodukter med paracet, det kan gi dødelig utgang for enkelte.

 

Dette fant man ut da solhattprodukter for noen år siden ble utsatt for en skolemedisinsk dobbeltblindet undersøkelse, fordi det ble hevdet at solhattprodukter kunne kurere forkjølelse. Resultatet av undersøkelsen var at man ikke fant noen som helst positive virkninger, men der i mot fant de en alvorlig bivirkning, nemlig at det kombinert med paracetamol (virkestoffet i paracet) kunne gi dødelig utgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...