Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Det er lengre oppe i tråden snakk om feber som korpen får hvis man er syk.

Slik jeg forstår det så er det ikke alltid like bra å dempe feberen , men andre ganger så kan det være bra

Det blir jeg forvirret av

 

Er det eller er det ikke bra å dempe feberen hvis man er syk ?

vil det hindre eller hjelpe kroppen til bli kvitt sykdommen raskere hvis man demper feberen ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lengre oppe i tråden snakk om feber som korpen får hvis man er syk.

Slik jeg forstår det så er det ikke alltid like bra å dempe feberen , men andre ganger så kan det være bra

Det blir jeg forvirret av

 

Er det eller er det ikke bra å dempe feberen hvis man er syk ?

vil det hindre eller hjelpe kroppen til bli kvitt sykdommen raskere hvis man demper feberen ?

Når man har over 40 kan/bør man dempe, er det under bør man ikke dempe. Har selv vært lagt inn med 39,7 i feber uten at dette ble senket, men de kom inn flere ganger i løpet av natten for å måle temperaturen og for å vurdere situasjonen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det eller er det ikke bra å dempe feberen hvis man er syk ?

vil det hindre eller hjelpe kroppen til bli kvitt sykdommen raskere hvis man demper feberen ?

Feber er ett av kroppens forsvars mekanismer for å ta kverken på sykdommen, fordi virus og slikt ikke liker for høy temperatur (hvis jeg husker rett). Men kroppen vår er heller ikke så glad i for høy (intern?) temperatur, over 41 grader begynner det å bli farlig, over 42 er livstruende. Så lenge man holder en trygg temperatur hjelper det å ha feber, blir den for høy må man få den den.
Lenke til kommentar

Det er lengre oppe i tråden snakk om feber som korpen får hvis man er syk.

Slik jeg forstår det så er det ikke alltid like bra å dempe feberen , men andre ganger så kan det være bra

Det blir jeg forvirret av

 

Er det eller er det ikke bra å dempe feberen hvis man er syk ?

vil det hindre eller hjelpe kroppen til bli kvitt sykdommen raskere hvis man demper feberen ?

Hvis det er vanlig influensa spiller det liten eller ingen rolle.
Lenke til kommentar

Når man har over 40 kan/bør man dempe, er det under bør man ikke dempe. Har selv vært lagt inn med 39,7 i feber uten at dette ble senket, men de kom inn flere ganger i løpet av natten for å måle temperaturen og for å vurdere situasjonen.

Jeg har lest at de har forsket på dette og ikke funnet noen positive effekter i praksis av å ikke dempe feberen. Det er også mulig at de unnlot å dempe feberen for å ikke forstyrre sykdomsbildet for at det skulle bli lettere å stille en diagnose (med mindre de var helt sikret på hva som feilte deg, da).
Lenke til kommentar

Jeg har lest at de har forsket på dette og ikke funnet noen positive effekter i praksis av å ikke dempe feberen. Det er også mulig at de unnlot å dempe feberen for å ikke forstyrre sykdomsbildet for at det skulle bli lettere å stille en diagnose (med mindre de var helt sikret på hva som feilte deg, da).

Godt mulig det var for å få ett godt sykdomsbilde, men det er ikke farlig før det krabber over 40 grader, så jeg var ett godt stykke unna faresonen. De ante forresten ikke hva som var galt.

Ellers må jeg si jeg har hørt det motsatte på diverse kurs, at man ikke bør senke feberen før den nærmer seg farlig høy.

Lenke til kommentar

Og hva baserer du denne vrangforestillingen på? Proteinene i kroppen din bryr seg ikke om årsaken til at det er for varmt til at de kan gjøre "jobben sin", de bare gjør den ikke.

Det var bare fordi jeg hadde lest en studie som ikke fant en særlig effekt på behandling av influensa. Du trenger ikke bli kjepphøy.

 

Uansett, paracet og liknende stoffer har liten effekt på varighet. Link, Link

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var bare fordi jeg hadde lest en studie som ikke fant en særlig effekt på behandling av influensa. Du trenger ikke bli kjepphøy.

Uansett, paracet og liknende stoffer har liten effekt på varighet. Link, Link

 

Sorry, min feil det her. Trodde ditt svar var til at høy feber ved influensa "spiller liten eller ingen rolle". Men ser nå at du hadde sitert et annet innlegg enn det jeg trodde :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...