Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

På rattkjelker er det oftest en fjær som trekker styreskiet til ene siden? Hva er hensikten med den?

 

Eneste eg kan tenke meg er at hvis kidden faller av så svinger kjelken til siden, men det er jo ikke alltid det er ønskelig heller. Sånn utenom det er den irriterende når man drar og når man kjører.... Spesielt når de minste kjører....

Haha. Det skal være en fjær på hver side, så kjelken går rett frem.

 

Edit: Eller kanskje jeg husker feil?

 

Det er nok for at kjelken ikke skal rase nedover av seg selv og treffe noen.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanlige akebrett av plast veier mindre, og gjør mindre skade om de løper løpsk. Jeg gjetter at det er årsaken til at akebrett ikke har fjær.

 

Ei fjær som gjør at kjelken kjører til siden hvis føreren faller av, høres smart ut.

Men det er ikke smart hvis kjelken hele tiden kjører til siden når du tauer den.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Primus selger en lykt som går på gass:

221383_2890.jpg

http://www.primusshop.no/micron-lantern--steel-mesh-p-547-c-148.aspx

 

Denne lager lys ved å varme opp ett "glødenett" til en temperatur hvor det gløder.

730800_2978.jpeg

Så mitt spørsmål er: Hva består dette "glødenettet" av? Jeg regner med at det er et eller annet metall nett eller en matallegering. Men hva?

F.eks vanlig stålull brenner jo bare opp hvis man holder en flamme til det. Og da er jo hensikten borte. Dette må jo kunne gløde i lang tid i luft uten at det brenner opp (ja det brenner vel etter hvert opp, da nettet er en forbruksvare, men det må jo holde hvertfall i noen timer). en glødepære tråd av wolfram må jo f.eks ha vakuum eller en gass uten oksygen rundt seg for å ikke brenne opp ganske så umiddelbart.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Nettet er av ryon og silke, ingen av de er av metall, noe som får meg til å tro at det er flammene som slipper ut av hullene i nettingen som gjør at det lyser, ikke selve nettet.

Med mange små hull med en liten mengde gass ut av hvert hull vil man få en stor men kompakt flamme som gir mye lys

Lenke til kommentar

Jeg kom til å tenke på ett sitat fra filmen "Da Vinci-koden":

 

-Scotoma, the mind sees what it chooses to see.

 

Er dette et begrep som faktisk brukes innenfor psykologien, og i så fall - hva heter det på norsk?

Det finnes et norsk munnhell som er nesten en direkte oversettelse: "man ser det man vil se".

 

Ellers kan man si "å søke bekreftende bevis" og "selektiv hukommelse".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har fuktighet inni bilen, enten fra snø du har dratt inn eller andre kilder til vann.

Bli kvitt fukten og duggen blir borte.

 

du kan forresten bli kvitt fukten ved å bruke en avfukter, enten en du kjøper eller f.eks kattesand i en sokk, helst silisiumbasert kattesand. Dette vil suge til seg fuktighet som ellers ville lagt seg på rutene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...