Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var faktisk en veldig interessant kronikk, selv om det ikke akkurat var det jeg var ute etter. Prinsesse Ragnhild gikk bort i 2012, er det noen som vet om korrespondansen mellom henne og kong Olav ble brent? Har noen flere opplysninger om dette seminaret som skulle bli avholdt på Bjørnsonfestivalen i Molde (kronikken ble skrevet i 2001)? Private brev skrevet mellom en far og datter, er jo faktisk deres eiendeler, og kan inneholde meget intime opplysninger. På den annen side er all informasjon fra kongen, og alt han har skrevet, verdifullt for ettertiden. En løsning kunne vært å overlevere brevene til Nasjonalbiblioteket med forbehold om at de ikke offentliggjøres før etter f.eks. 50 år etter prinsesse Ragnhilds død.

 

Edit: Brevene ble dessverre brent.

Edit2: Dette innlegget ble off-topic, så jeg lagde like greit en egen tråd her.

Endret av Olum
Lenke til kommentar

Er det lov å destruere verdifull kunst om det er i privat eie? Altså, om jeg hadde kjøpt Munch-maleriet Skrik sist gang det var på auksjon, for deretter å brenne det, kunne jeg da blitt straffeforfulgt?

 

Det avgjerande spørsmålet blir vell om det spesifikke maleriet har status som verna eller freda?

Så eit maleri som Skrik vil det vell normalt være straffbart å brenne, men eit maleri av din hobbymalende tante ikkje vil ha ein slik status.

 

Rekner med at dette er omtrent tilsvarande som med freda hus. Du kan kjøpe eit gamalt hus som er freda, men då forplikter du deg også til å holde det ved like og kun gjere endringar som er godkjente av riksantikvaren.

Lenke til kommentar

Elgen: Det var jo nettopp det som var døden for 5,25" diskene i sin tid. De gikk på 3600 rpm for å få stabilitet nok til å lagre passe tett. 3,5" 7200 rpm nærmet seg samme kapasitet med mye bedre ytelse og da valgte folk selvsagt god ytelse og lite format fremfor digert og tregt. Skal et produkt være liv laga må det selge nok til å få fortjeneste.

 

Twinflower: Platene roterer "bare" flere tusen ganger per minutt, ikke per sekund. ;)

sikker på at det ikke var 5.25 disker på 5400 RPM ?

 

hadde man kunne bruke den strøelsen så hadde man jo fått en betydelig kapasitet på disken

( det var det jeg ville ha ferm)

Lenke til kommentar

sikker på at det ikke var 5.25 disker på 5400 RPM ?

 

De siste 5.25" som kom var vel "turboutgaver"på 4000 RPM, men selv de var langsommere enn datidens 3.5" disker, og den ekstra kapasiteten (de rommet over 10 GB) var ikke verd det for brukere flest.

 

Med forbhold om min elendige hukommelse.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Hvorfor brukes differensial som i dag? jeg sitter her og irriterer meg på at det ene hjulet spinner, mens dekket som har grep står stille.

 

Hvorfor kan ikke meste kraften sendes til dekket som har grep, og ikke dekket som sitter på feks is?

 

Fordi som sagt, man svinger. Du kan jo prøve å kjøre en traktor på et jorde med diffsperra på og begynne å svinge, så merker du fort at det er suboptimalt.

 

Og å effekt til dekket som ikke spinner er jo anti-spin. Virker som du slår inn åpne dører her.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...