Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hva er det som gjør at vi dør av alderdom? Cellene i kroppen fornyes over tid så hva er det som tilslutt gir seg?

 

Er det mulig å "leve evig" ved å få operert inn nye kroppsdeler etter hvert?

 

Jeg heller mot "misrepair"-teorien, selv - kroppen og cellene er designet for å reparere seg selv raskt, ikke perfekt. Men det er plenty av teorier å velge mellom, Wikipedia har en grei oversikt over dem.

 

Er det ulovelig å spikre spiker igjennom et balltre?

 

Det går vel under dødelig våpen?

 

 

 

yvd4t3c.jpg

 

 

 

Et balltre med spiker eller skruer i vil antagelig regnes som et særlig farlig voldsobjekt uten fornuftig formål, og dermed være forbudt å inneha etter våpenforskriften § 9.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det som gjør at vi dør av alderdom?

Kort "turnaround time" (altså hvor raskt man kommer fra en generasjon til den neste) gir fordeler i evolusjonen, fordi evolusjonen kan gå raskere. Kort levetid er altså fordelaktig, og ikke nødvendigvis en defekt.

 

Jeg har skrevet om dette et annet sted på forumet, men jeg husker ikke hvor.

Lenke til kommentar

Noen som vet om det eksisterer briller som gjør at man ser i sort/hvitt? Ettersom jeg driver endel med sort/hvitt foto så hadde dette vært kjekt, trenger jo ikke styrke og slikt.

 

Hvis det ikke finnes, hva er problemet med å få det i sort/hvitt? Er det ikke bare å sette på et grått glass på brillene? hmm.

Lenke til kommentar

Noen som vet om det eksisterer briller som gjør at man ser i sort/hvitt? Ettersom jeg driver endel med sort/hvitt foto så hadde dette vært kjekt, trenger jo ikke styrke og slikt.

 

Hvis det ikke finnes, hva er problemet med å få det i sort/hvitt? Er det ikke bare å sette på et grått glass på brillene? hmm.

 

Jeg tenker at ett vesentlig problem for ditt skisserte bruk er jo at svart/hvitt ikke er entydig, det er mange forskjellige typer svart hvitt som får samme scene til å se ganske annerledes ut.

 

AtW

Lenke til kommentar

Noen som vet om det eksisterer briller som gjør at man ser i sort/hvitt? Ettersom jeg driver endel med sort/hvitt foto så hadde dette vært kjekt, trenger jo ikke styrke og slikt.

 

Hvis det ikke finnes, hva er problemet med å få det i sort/hvitt? Er det ikke bare å sette på et grått glass på brillene? hmm.

Vil være vanskelig, men det kan kanskje gjøres med aktive filtre og avansert elektronikk. Kanskje. Problemet er at du ønsker å dempe alle lysstyrker til samme intensitet, og det vil være vanskelig. Kanskje en løsning kan være veldig mørke neutral tint-solbriller som gjør at du ikke klarer å se fargedetaljer, og bytter over til nattsynet? Da må du også hindre lys fra å slippe inn på sidene. Et utgangspunkt kan være svømmebriller og litt DIY.

Lenke til kommentar

 

Noen som vet om det eksisterer briller som gjør at man ser i sort/hvitt? Ettersom jeg driver endel med sort/hvitt foto så hadde dette vært kjekt, trenger jo ikke styrke og slikt.

 

Hvis det ikke finnes, hva er problemet med å få det i sort/hvitt? Er det ikke bare å sette på et grått glass på brillene? hmm.

 

Jeg tenker at ett vesentlig problem for ditt skisserte bruk er jo at svart/hvitt ikke er entydig, det er mange forskjellige typer svart hvitt som får samme scene til å se ganske annerledes ut.

 

AtW

 

 

Ja det er jeg enig med. Men bare et nivå der kontrast lys og alt sammen er like utvannet. Altså jeg trenger ikke å kunne forandre på kontrast og hvor mye lys som faller inn på bestme områder men bare bli kvitt fargene.

 

Til "Han Far": Hva mener du med neutral tint solbriller? har du noen eksempler på dette?

Lenke til kommentar

Ettersom svart er ingen farger og hvit er alle farger på en gang vil jeg påstå at det er umulig å lage ett filter som kun slipper inn enten ingen farge eller alle farger, men ikke enkeltfarger.

 

Med ett kraftig grått filter vil riktignok alt se ha en gråtone(en rød bil vil se rød-grå ut), men fargene vil fortsatt være synlige. Jo kraftigere gråfarge på filteret, jo mindre ser man av fargene, og egentlig alt generellt sett. Sort og hvit vil også se grått ut. Ganske meningsløst med andre ord...

Lenke til kommentar

Er det mulig å hoppe fra et fly eller liknende i store høyder; i en høyde der man har nådd terminal velocity (max fart) lande i et substans og gå vekk uskadet?

 

Hva med et fjell med fluffy bomull eller sukkerspinn? Da blir vel hastigheten demped såpass sakta at man kan gå uskaded fra hendelsen?

 

Noe materialer som er bedre enn de jeg har nevnt?

Lenke til kommentar

Er det mulig å hoppe fra et fly eller liknende i store høyder; i en høyde der man har nådd terminal velocity (max fart) lande i et substans og gå vekk uskadet?

 

Hva med et fjell med fluffy bomull eller sukkerspinn? Da blir vel hastigheten demped såpass sakta at man kan gå uskaded fra hendelsen?

 

Noe materialer som er bedre enn de jeg har nevnt?

Vil anbefalle store terninger av skumgummi.

De er myke nok til at man ikke blir skadet i når man treffer de, men demper såpass at man stopper. Lufta i mellom terningene gjør at de totalt sett kan bli komprimert veldig mye og dermed dempe ganske sakte.

 

Men, snakker man om fjell av masse er det nesten det samme, så lenge det kan komprimeres mye, fjærer i stedet for å bli stein hardt og ikke har overflatespenning man må bryte...

Lenke til kommentar

Vil anbefalle store terninger av skumgummi.

De er myke nok til at man ikke blir skadet i når man treffer de, men demper såpass at man stopper. Lufta i mellom terningene gjør at de totalt sett kan bli komprimert veldig mye og dermed dempe ganske sakte.

Jeg mener at de testet noe lignende på mythbusters og kom til at det ikke var på langt nær nok.
Lenke til kommentar
Joda, hun overlevde, men det var vel ikke fordi hun landet i en skråning med snø? Jeg mener jeg leste at hun landet i noen trær.

 

Edit: Hun landet visst i en skråning, men hun falt saktere fordi hun hadde med seg flydeler:

 

"She fell 33,000 feet, wedged between her seat, a catering trolley, a section of aircraft and the body of another crew member, landing on—then sliding down—a snowy incline before coming to a stop, severely injured but alive."

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Er det mulig å hoppe fra et fly eller liknende i store høyder; i en høyde der man har nådd terminal velocity (max fart) lande i et substans og gå vekk uskadet?

 

Hva med et fjell med fluffy bomull eller sukkerspinn? Da blir vel hastigheten demped såpass sakta at man kan gå uskaded fra hendelsen?

 

Noe materialer som er bedre enn de jeg har nevnt?

 

Er det ett krav at det må være samme materiale/tetthet i hele "haugen"? Om ikke er det ganske lett å tenke seg noe man trygt kan lande i.

 

AtW

Lenke til kommentar

Til "Han Far": Hva mener du med neutral tint solbriller? har du noen eksempler på dette?

 

Det er en type farget glass i solbriller som ikke har preferanse for noen farger. De ser grå ut. Bare google dem.

 

Ettersom svart er ingen farger og hvit er alle farger på en gang vil jeg påstå at det er umulig å lage ett filter som kun slipper inn enten ingen farge eller alle farger, men ikke enkeltfarger.

 

Med ett kraftig grått filter vil riktignok alt se ha en gråtone(en rød bil vil se rød-grå ut), men fargene vil fortsatt være synlige. Jo kraftigere gråfarge på filteret, jo mindre ser man av fargene, og egentlig alt generellt sett. Sort og hvit vil også se grått ut. Ganske meningsløst med andre ord...

Det er jo ikke nødvendig at lyset som slipper gjennom faktisk er kun gråtone, det holder at det er det øyet oppfatter. Nattsyn er sort-hvitt, fordi kun stavcellene fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...