Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Ser at det er mange kloke mennesker som har svart her ja. Nei det virker som om jeg trenger noe form for digitale briller så for prøve å google litt. Jeg bruker analogt kamera så er ikke så enkelt som å bruke liveview på skjermen nei, jeg kan jo heller ikke ta bilde og se hvordan det gikk..

 

Takk for hjelpen

 

MEN noen sa at man kunne bruke "Any monochromatic filter would let you see in monochrome, of course it would be black and whatever_color rather than black and white.

Magenta filters used to be popular for this because they approximately averaged the peak response of film to the response you eye." (fra http://www.physicsforums.com/showthread.php?t=299017). Isåfall så ville jo dette ha vært perfekt! Kjøpe noen billige solbriller og bytte ut glasset eller kjøpe noen vanlige briller og legge på et filter utapå de? Noen som vet hva salgs "filter" eller "glass" eller "Innlegg" eller hva man sier som man kan bruke? ble veldig intresert i dette.

Som tidl sagt fotograferer jeg analogt. Jeg trenger derfor ikke å kunne "se" i kun sort/hvitt men sort/hvitt slik som det ser noenlunde ut på filmen. Altså med grånyanser og lignende.

Endret av Wuzhou
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

HanFar er inne på et vektet snitt, og det er klart at det må bli det på et vis, men hvorfor vekter man det f.eks (0, 1/2, 1/2)/3 og ikke (1/3, 1/3, 1/3)/3 ?

 

Fordi øyet har forskjellig respons på forskjellige farger. Grønt oppfattes som lysere enn rød, ved samme lysintensitet.

 

 

Da har du ikke helt lest formelen for vektingen som brukes i HSL, for den vektlegger altså kun de to "ytterste" komponentene. Den har ingen fast vekting, slik som RGB -> YUV f.eks har.

 

Formelen de bruker for luminans er (max(RGB(x, y, z)) + min(RGB(x, y, z)) / 2

 

Altså, den tar ikke hensyn til noe utover det...

Lenke til kommentar

Ser at det er mange kloke mennesker som har svart her ja. Nei det virker som om jeg trenger noe form for digitale briller så for prøve å google litt. Jeg bruker analogt kamera så er ikke så enkelt som å bruke liveview på skjermen nei, jeg kan jo heller ikke ta bilde og se hvordan det gikk..

 

Takk for hjelpen

 

MEN noen sa at man kunne bruke "Any monochromatic filter would let you see in monochrome, of course it would be black and whatever_color rather than black and white.

Magenta filters used to be popular for this because they approximately averaged the peak response of film to the response you eye." (fra http://www.physicsforums.com/showthread.php?t=299017). Isåfall så ville jo dette ha vært perfekt! Kjøpe noen billige solbriller og bytte ut glasset eller kjøpe noen vanlige briller og legge på et filter utapå de? Noen som vet hva salgs "filter" eller "glass" eller "Innlegg" eller hva man sier som man kan bruke? ble veldig intresert i dette.

 

Som tidl sagt fotograferer jeg analogt. Jeg trenger derfor ikke å kunne "se" i kun sort/hvitt men sort/hvitt slik som det ser noenlunde ut på filmen. Altså med grånyanser og lignende.

 

Dette vil fungere :) Etter hvert vil øynene dine tilpasse seg fargen og, fordi stimuli på de forskjellige "tappene" i øyet er så forskjellige. Du kan filtrere ut en med filter, men hvis svart/hvitt er som sagt lik stimuli på alle, og da må du nødvendigvis slippe alle bølgelengder gjennom og oppnår ingenting :)

 

Jeg har noen Ray-Ban solbriller som gir alt en koselig "sephia"-tint, og når jeg tar dem av etter lang bruk ser hvitt blått ut og hvitbalansen er generelt helt "ute". Det går ganske fort over, men øyet vil tilpasse seg den fargen du slipper inn slik at det vil oppfattes som "nesten sort hvitt" etter hvert...

Lenke til kommentar

Hva/hvordan og hvem bestemte for at månedene ble som det var og x-antall dager i en måned fikk akkurat det? Jeg vet juli/august årsaken da den ene keiseren ville ha like mange dager som julius(evt mer?)

Den Julianske kalenderen er den første hvor månedene er 30 og 31 dager, med 28 i februar og skuddår hvert fjerde år. Før det hadde romerene en kalender hvor mange måneder hadde 29 eller 31 dager, og skuddåret hadde 23 eller 24 i februar. Det var veldig mange andre kalendere ute og gikk i gamledager, og den tidligste egyptiske hadde 12 måneder med 30 dager hver, og en femdagersperiode på nyåret, men de romerske kalenderne er de vi sporer vår tidsregning direkte fra.

Lenke til kommentar

Wuzhou: Har du ikke en mobiltelefon eller et kamera med såkalt kreativ bildemodus der du kan velge sort/hvitt og ta et prøvebilde før du tar et bilde på film?

 

Hmm. Kan jo prøve å sjekke hvordan dette funker på iphonen men bruker 6.45 x 6 så usikker på hvilklet format iphonen har. Og det er også mye lettere å se etter motiver om man klarer å se det i en sammenheng og "aktiv motivsøkning" mens å bare ta et bilde da må man på en måte ha bestemt motivet osv. Men det funker jo bedre enn ingenting :)

Lenke til kommentar

 

Da har du ikke helt lest formelen for vektingen som brukes i HSL, for den vektlegger altså kun de to "ytterste" komponentene. Den har ingen fast vekting, slik som RGB -> YUV f.eks har.

 

Formelen de bruker for luminans er (max(RGB(x, y, z)) + min(RGB(x, y, z)) / 2

 

Altså, den tar ikke hensyn til noe utover det...

 

Javisst, misforsto litt. Slik jeg skjønner det er det en definisjonssak, bare en annen måte å tolke farger på. Fordelen med lightness-begrepet er at du kun har én farge på maksimum og minimum, respektivt hvitt og sort. Til sammenligning har HSV et helt plan av farger i maksimal value. Men det er nok en del av grunnen til at HSV er mye mer brukt.

Lenke til kommentar

Det at man tar skade av å sitte for nærme skjermen er en gammel myte med en viss sannhet: i gamle dager sendte skjermer ut røntgen(?)-stråler da disse var påskrudd. Dette er for lenge siden borte og du kan gjerne sitte så nærme skjermen som du ønsker. Om synet ditt blir dårlig er heller genetisk avhengig.

Lenke til kommentar

Blir ein meir nærsynt eller langsynt med årene?

 

Man blir generelt mer langssynt med årene. Men så lenge man er forholdsvis ung kan man godt bli mer og mer nærsynt, bare at etter hvert kan dette bremse opp eller snu. Det er imidlertid liten sjangs at sterkt nærsynte blir normalsynt eller langsynt i høy alder.

 

Øyets linse blir dessuten mindre fleksibel med årene, slik at de i mindre grad enn tidligere kan fokusere på ulike avstander. Derfor må mange få kompensert økt linsestivhet med progressive brilleglass eller bifokale kontaktlinser.

 

Dessuten forurenses væsken inne i øyet etter hvert noe som gjør at man mister deler av nattesynet og generelt trenger mer lys for å se like godt. Godt lys kan dessuten kompensere for økt linsestivhet. Dess mer lys, dess mindre blir pupillene (øyenes blenderåpning) og man får økt dybdeskarphet.

Lenke til kommentar

 

Hva/hvordan og hvem bestemte for at månedene ble som det var og x-antall dager i en måned fikk akkurat det? Jeg vet juli/august årsaken da den ene keiseren ville ha like mange dager som julius(evt mer?)

Den Julianske kalenderen er den første hvor månedene er 30 og 31 dager, med 28 i februar og skuddår hvert fjerde år. Før det hadde romerene en kalender hvor mange måneder hadde 29 eller 31 dager, og skuddåret hadde 23 eller 24 i februar. Det var veldig mange andre kalendere ute og gikk i gamledager, og den tidligste egyptiske hadde 12 måneder med 30 dager hver, og en femdagersperiode på nyåret, men de romerske kalenderne er de vi sporer vår tidsregning direkte fra.

 

I en av de tidlige romerske kalendersystemene fikk mange av dagens måneder sine navn. I denne kalenderen (Romulus-kalenderen) hadde året bare 10 måneder. De 6 siste fikk navn etter nummerrekkefølgen:

 

Martius (31 dager), Aprilis (30 dager), Maius (31 days), Iunius (30 days), Quintilis (31 dager) av quinque som betyr 5 på latin, Sextilis (30 dager) av sex = 6, September (30 dager) av septem = 7, October (31 dager) av octo = 8, November (30 dager) av novem = 9, December (30 dager) av decem = 10.

 

De fire siste ligger sånn sett på feil plasser i vårt kalendersystem. Vi har beholdt navnene, men forskjøvet dem to plasser i forhold til den opprinnelige betydningen av månedsnavnene.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Svir dekker vel ikke riktige beskrivelse, men dere forstår.

Hvorfor svir munnhulen/kinnene når jeg spiser de første bitene av godteri? Og hvordan kan det svi så intenst selv rett før man tar første bit? (håper ikke jeg er eneste med dette 'problemet' her :huh: ...)

Ville tatt det opp med legen, høres ikke normalt ut...

 

 

 

Hvorfor er handlekurver stort sett alltid plassert utenfor porten på butikkene?

For oss som er litt impulsive og egentlig bare skal ha ett par ting på butikken så er dette veldig upraktisk, ettersom man ikke kan finne kurv etter man har gått inn i butikken :hmm:

Lenke til kommentar

 

Svir dekker vel ikke riktige beskrivelse, men dere forstår.

Hvorfor svir munnhulen/kinnene når jeg spiser de første bitene av godteri? Og hvordan kan det svi så intenst selv rett før man tar første bit? (håper ikke jeg er eneste med dette 'problemet' her :huh: ...)

Ville tatt det opp med legen, høres ikke normalt ut...

 

 

 

Hvorfor er handlekurver stort sett alltid plassert utenfor porten på butikkene?

For oss som er litt impulsive og egentlig bare skal ha ett par ting på butikken så er dette veldig upraktisk, ettersom man ikke kan finne kurv etter man har gått inn i butikken :hmm:

 

 

Det er jo samme problem med handlevogner.

 

F.eks så pleier jeg som regel å ta en kurv.

 

Etterhvert blir kurven så full at jeg blir gående rundt som en vablende S med firepack pepsi max i venstre hånd og en kurv fyllt til langt over håndtaket i høyre hånd. Den henger dessuten bare noen få cm over bakken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Svir dekker vel ikke riktige beskrivelse, men dere forstår.

Hvorfor svir munnhulen/kinnene når jeg spiser de første bitene av godteri? Og hvordan kan det svi så intenst selv rett før man tar første bit? (håper ikke jeg er eneste med dette 'problemet' her :huh: ...)

Slenger meg på denne. Skjer nøyaktig det samme med meg!

Lenke til kommentar

 

Svir dekker vel ikke riktige beskrivelse, men dere forstår.

Hvorfor svir munnhulen/kinnene når jeg spiser de første bitene av godteri? Og hvordan kan det svi så intenst selv rett før man tar første bit? (håper ikke jeg er eneste med dette 'problemet' her :huh: ...)

Slenger meg på denne. Skjer nøyaktig det samme med meg!

 

Litt usikker på om jeg vil kalle det å svi, men rett før jeg skal spise noe som jeg vet kan være surt så kjenner jeg at det kribler/kiler i siden av kjeften. Har bare tippa at det er en form for placeboaktig effekt eller at kjeften gjør seg klar, men kan jo alltids hende at det betyr noe mer..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...