Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Jeg misforstår ikke nei. Det er da mye bedre å starte hjerte- og lungeredning tidlig i stedet for å bruke tid på å kle av pasienten og dermed utsette vedkommende for ytterligere komplikasjoner med hypotermi.

Det var vel heller snakk om å droppe å kle på pasienten. Det blir en vinn-vinn situasjon: Man får mer tid, konsentrasjon og krefter på førstekjelp, samtidig som personens oksygenbehov reduseres.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snakket litt med sykepleieren på jobben her.

 

Her ute har de en protokoll som de følger. Det handler om start eller ikke start av hjerte. Hvis de får start på hjertet men pasienten ikke våkner skikkelig til bevissthet så starter de nedkjøling av pasienten (is i lyskeregion og andre regioner med store årer) og sender pasienten til land med helikopter.

 

Scenarioet her var jo litt "man faller om på fjellet" hva gjør man? Han sa det opereres mye med type halvtimen. Man må se om sjansen for hjelp i det hele tatt er tilstede. Uten dekning og mulighet for varsling må man holde på så lenge man orker. Halvtimen er typisk, og det er ingen vits å holde på i timesvis med mindre man tilfeldigvis blir forbigått av en annen som kan løpe og hente hjelp. Dette med nedkjøling som har hjulpet til å holde folk fra hjerneskade var i hovedsak ikke pasienter som fikk hjertestans, men som var livstruende grunnet selve nedkjølingen av den grunn at hjernen ikke vil begynne å dø så raskt.

 

Ved hjertestans på type fjellet der man ser muligheten for hjelp innen rimelig tid, (eksempel man er tre stykker der en kan ta HLR og en løpe etter hjelp) så sa han at det selvsagt ville kunne være fordeler med å holde pasienten litt kald. Problemet er at når de snakker om nedkjøling av pasienter så snakker de maks rundt 5 grader ned. Og dette er utrolig vanskelig å kontrollere. Om en pasient for hjerteinfarkt på fjellet i minus 20 grader og ingen kler på han så dør han mest sannsynlig av nedkjølingen og ikke selve infarktet som jo kan pågå ganske lenge. Hjertestans med HLR uten å holde pasienten temperert vil også føre til det samme ganske kjapt om det er kaldt.

 

Det eg sa med blodet vil ikke være noe aktuelt, da nedkjøling innenfor fornuftens område ikke vil føre til noe særlig seigere blod.

 

Litt vrient å konkludere med noe, men tolket litt slik at: Ja, det kan ha noe for seg, og ja, det gjøres. Men ikke av en menigmann uten noen form for mulighet til å kontrollere denne nedkjølingen. En person med hjertestans på fjellet liggende i snø blir ufattelig fort nedkjølt.

 

Edit: Sykepleieren er akuttutdannet og har jobbet som SAR sykepleier/redningsmann i over 20 år. Ikke en lege, men vil tro kunnskapene er vel så gode som mange leger. Dog, eg gjengir ting han sier, og det kan inneholde bugs ;)

Endret av Jotun
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

 

"flodhest" , den ser jo mer ut som en hybrid ku/gris........

Flodhest er en direkte oversettelse fra gresk; hippopotamus. Hippo betyr hest, og potamus (eller potamos) betyr elv eller flod.

 

Dessuten er det vel en hårete gnager i S. Amerika som heter flodsvin.....disse er herremåltid for pirajaer , he he.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

 

"leketøy" , hva har det med tøy å gjøre egentlig ??

 

Det kommer fra tysk, hvor ordet ("Zeug") har flere betydninger enn bare stoff. Vi finner det igjen i mange andre ord: Verktøy, fartøy, kjøretøy, seletøy. Men etterhvert har grunnordet fått en smalere mening på norsk, og brukes i utvidet betydning bare i sammensatte ord.

 

Geir :)

 

Akkurat som et kinesisk ord kan bety flere ting mht hvordan det er sammensatt med andre tegn.......

Lenke til kommentar

Finnes det noen tråder på diskusjon.no , hvor det er mulig å linke til teknologiske nyheter som f.eks Tek / hardware.no ikke har publisert ?

Søkte litt på diskusjon.no , men forumet er såpass stort at jeg ga opp.

 

_____

 

Kom forresten over denne nyheten som jeg syntes var litt interressant ( den gruser de nyeste 6 TB hdd'ene på kapasitet )

Lenke til kommentar

Fysikkspørsmål fra en som ikke kan fysikk: Hvis en kanonball blir skutt inn i et nett som slynger den tilbake, kan den bli slynget tilbake i en høyere hastighet enn utgangshastigheten?

Bare hvis nettet har en form for motor som spretter ballen tilbake. Ellers vil den miste kraften sin.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fysikkspørsmål fra en som ikke kan fysikk: Hvis en kanonball blir skutt inn i et nett som slynger den tilbake, kan den bli slynget tilbake i en høyere hastighet enn utgangshastigheten?

Sannsynligvis, hvis nettet allerede er i bevegelse. Dette er kjent for alle som har hoppet flere på en trampoline. Nettet har igjen kraft fra forrige hopper, så man utnytter svingningen og får et megahopp.
Lenke til kommentar

 

Fysikkspørsmål fra en som ikke kan fysikk: Hvis en kanonball blir skutt inn i et nett som slynger den tilbake, kan den bli slynget tilbake i en høyere hastighet enn utgangshastigheten?

Sannsynligvis, hvis nettet allerede er i bevegelse. Dette er kjent for alle som har hoppet flere på en trampoline. Nettet har igjen kraft fra forrige hopper, så man utnytter svingningen og får et megahopp.

 

 

Den samme effekten finner man i baseball. En god kaster får gjerne ballen opp i rundt 130 km/t, og det er ikke uvanlig at ballen forlater kølla i minst samme fart med et godt treff (i motsatt retning av hvor den kom fra). Om jeg husker riktig svinger kølla med en fart på omtrent 80 km/t.

Lenke til kommentar

Det er en ting jeg lurer på som kan være vanskelig for dere å svare på, men skal prøve å komme med så mye informasjon som mulig.

 

Familien leier ut plass på gården vår til Telenor for mobilsender til et vanlig mobilnett. I dag er det kun vanlig GSM som senderen deres tilbyr. Nå skal Telenor bygge en ny sender på gården vår. Vi skal, i følge Telenor selv, få 4G. Vi bor altså i en kommune med 1500 innbyggere, og selv 3G er uvanlig kost. 4G eksisterer ikke i fylket vårt enda. I bygda hvor gården er, bor det kanskje 50 stk. Herlige nyheter.

 

Her kommer det som er litt rart. Kobberkablene som går til gården, er gamle. Rekkevidden til sentralen er mellom 4,5-5 kilometer. Vi kan ikke ha raskere Internett enn 1,5 Mbit ned, og noe med 0,5 Mbit opp. Det er samtidig særs tregt. Fiberkabelen som forsyner sentralene i Kommunen går ca. 1-2 kilometer unna der hvor senderen skal bygges. Her er det ulendt terreng, og det virker veldig usannsynlig at de har planlagt å koble seg til fibernettverket.

 

Hvordan skal man egentlig kunne klare å oppnå 4G-hastighet fra denne senderen når man ikke kan koble senderen til kobberkablene, ei heller fibernettverket?

Lenke til kommentar

Kan godt hende de legger fiberkabel, gjerne i samme mast som eksisterende strømkabler.

Ulendt terreng er i så fall intet problem.

 

Jeg får snart 3G eller 4G på hytta.

Jeg møtte en hyggelig elektriker/telemontør fra Sønnico som arbeidet på oppdrag fra Netcom med å trekke Telenor-fiber opp til basestasjonen. Den går i luftspenn i eksisterende master et godt stykke.

Rundt 4.3 km, tror jeg.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...