Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor føler jeg anger, skam, osv. etter en fuktig kveld på byen selv om jeg vet jeg ikke gjorde noe?

Mekanismen jeg har hørt, men som jeg ikke kan forsvare med noen faglig tyngde, er som følger: Etanol binder seg til GABA-reseptorer i hjernen og aktiverer dem. Det har en viss avslappende og angstdempende effekt. Hjernen har diverse måter å kompensere for det på, slik at andre mekanismer igjen demper GABA-aktiviteten noe. Dagen etter er alkoholen ute av systemet, men GABA-aktiviteten er på grunn av de andre mekanismene senket under normaltilstanden. Det kan føre til skjelving og angst.

 

Jeg er ikke nevrolog eller nevrokjemiker, det er antageligvis hull i forklaringen om den i det hele tatt er korrekt.

Lenke til kommentar

Hva er helt konkret den billigste måten å drikke seg full på i Norge? Altså, mest mulig alkohol til minst mulig penger (når man utelukker alt som er farlig å drikke, som Listerine og spylevæske f.eks, og i tillegg ting som er ulovlige å skaffe seg her i landet). Brygging av øl for eksempel er også utelukket, i likhet med andre ting som krever en del egeninnsats og/eller spesialutstyr.

Lenke til kommentar

Mekanismen jeg har hørt, men som jeg ikke kan forsvare med noen faglig tyngde, er som følger: Etanol binder seg til GABA-reseptorer i hjernen og aktiverer dem. Det har en viss avslappende og angstdempende effekt. Hjernen har diverse måter å kompensere for det på, slik at andre mekanismer igjen demper GABA-aktiviteten noe. Dagen etter er alkoholen ute av systemet, men GABA-aktiviteten er på grunn av de andre mekanismene senket under normaltilstanden. Det kan føre til skjelving og angst.

 

Jeg er ikke nevrolog eller nevrokjemiker, det er antageligvis hull i forklaringen om den i det hele tatt er korrekt.

Dette er sikkert en forenkling, men så vidt jeg vet stemmer det. Det er i hvert fall ikke tvil om at bakrus utløser mer sympatisk aktivering (dvs. stress -> angst). Men det forklarer jo ikke alt, for eksempel hvorfor denne angsten er knyttet til gårsdagens erfaringer. Man vet i hvert fall at emosjoner har en kognitiv komponent, og at tankene spiller en rolle i å forklare og også "regulere" følelser. Med andre ord sier man til seg selv "oi, hjertet mitt hamrer, jeg svetter og skjelver -> det er fordi jeg skammer meg sånn over det jeg gjorde i går". Fylleangsten man opplever i ettertid kommer altså ikke fordi man var en idiot, men fordi man er bakfull og kroppen er i en kjemisk ubalanse. Skal ikke utelukke at det kan være fordi man var idiot, selvsagt, er ikke helt uvanlig det heller.

Lenke til kommentar

Ganske så sikker på at det er den billigste øllen du kan finne.

 

Javel? Hva er grunnen til det? Har aldri giddet å regne på det, og er ikke godt kjent med prisene, men jeg personlig ville ha trodd at en sprit med høy alkoholprosent ville gått av med seieren. Hadde vært interessant om noen med peiling kunne legge frem fasiten. Grunnen til at jeg lurer på dette i utgangspunktet er at jeg har sett at utvalget blant drikkevarer hos alkoholikere er så forskjellig.

Lenke til kommentar

Søkte litt på polet, og fant følgende: Kirow er den billigste vodkaen. Med kr 365,60 per liter og 37.5% alkohol får vi 974 kr per liter ren alkohol. Den tilsvarende billigste vinen jeg finner er Dom. de Serame (riktignok utgått), som med sine 13.5 prosent og 105.3 kroner per liter ender opp på kr 780 per liter alkohol. Husker ikke hva det koster for øl, men jeg mener å huske at det er en del dyrere.

Lenke til kommentar

Søkte litt på polet, og fant følgende: Kirow er den billigste vodkaen. Med kr 365,60 per liter og 37.5% alkohol får vi 974 kr per liter ren alkohol. Den tilsvarende billigste vinen jeg finner er Dom. de Serame (riktignok utgått), som med sine 13.5 prosent og 105.3 kroner per liter ender opp på kr 780 per liter alkohol. Husker ikke hva det koster for øl, men jeg mener å huske at det er en del dyrere.

 

Jeg har alltid godt for "Rent Brennevin 60%" om jeg skulle hatt billig ren alkohol. 571 per liter og 60% gir 951 per liter. Overraskende mye mindre billig, men litt billigere.

 

AtW

Lenke til kommentar

Samtidig blir en del varer billigere og billigere. Du får enormt mye kraftigere datamaskiner nå enn for noen år siden, til samme pris. Maskinen jeg akkurat kjøpte for 3500 hadde kostet 7000 for ikke lenge siden. Biler blir også vesentlig bedre med tiden. Bare for å nevne noen eksempler. Alt i alt får vi flere og bedre materielle goder for å gjøre den samme jobben som før.

At prisen på noe blir satt ned for at produsenten skal få det solgt har lite med min personlig kjøpekraft å gjøre

Det har med konkurranse situasjonen å gjøre

 

Da kan man jo på en måte si at butikken eller produsenten har miste salgs kraften og må sett ned prisen for få solgt produktene.

 

Da tjener de jo mindre.

Kan man da ikke si at bedriften har miste kjøpekraft siden forskjellen mellom kjøp og salg har gått ned ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

La os nå se det på en annen måte :

Kan absolutt alle insekter fly ?

 

http://snl.no/krypdyr

http://zoologi.no/herptil/tekst/20120308135356135

 

 

 

Krypdyrene (reptilene) omfatter slanger, øgler (firfisle og stålorm), skilpadder, krokodiller og broøgler (tuatara). Spesielt amfibiene er blant de mest truete virveldyr på kloden i dag, og trenger god forvaltning og beskyttelse.
Lenke til kommentar

Hvorfor krøller sånn pakketråd seg opp i perfekte krøller når en drar en saks over?

Uten å vite sikkert vil eg tro det er fordi man strekker fibrene på ene siden av båndet, mens andre siden forblir like korte som de var før man drog saksen over.

La os nå se det på en annen måte :

Kan absolutt alle insekter fly ?

Kan du fly?

Lenke til kommentar

Uten å vite sikkert vil eg tro det er fordi man strekker fibrene på ene siden av båndet, mens andre siden forblir like korte som de var før man drog saksen over.

Kan du fly?

Nei men jeg er ikke noe insekt heller., så hva er poenget ?

 

Hvis ingen insekt kan fly så burde svaret være at ingen av insektene kan fly.

Men nå vet man jo at ihvertfall at de fleste insektene kan fly

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...