Gå til innhold

3D-film, hvordan oppfattes dette? Fungerer det for mennesker med syn på ett øye?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det forklarer fortsatt ikke hvorfor ting med 3d briller "oppfattes" som 3d. Hva gir denne effekten?

Aha, jeg som trodde du spurte hvordan de fungerte rent teknisk.

 

Psykologisk fungerer de ved å gi et bilde til hvert øye. Hjernen oppfatter dybde i relativt nær avstand (1-5m?) blant annet ved at øynene ser litt ulike sider av objektene. På lengre avstand bruker hjernen andre teknikker for å oppfatte dybde.

Lenke til kommentar

Aha, jeg som trodde du spurte hvordan de fungerte rent teknisk.

 

Psykologisk fungerer de ved å gi et bilde til hvert øye. Hjernen oppfatter dybde i relativt nær avstand (1-5m?) blant annet ved at øynene ser litt ulike sider av objektene. På lengre avstand bruker hjernen andre teknikker for å oppfatte dybde.

 

Jeg er blind på et øye og 3D er som grøt på øyet for meg. Er det teknisk mulig å lage 3D-briller beregnet for de som kun ser på et øye?

Endret av TB-G0RG0NPL3X
Lenke til kommentar
Jeg er blind på et øye og 3D er som grøt på øyet for meg. Er det teknisk mulig å lage 3D-briller beregnet for de som kun ser på et øye?
Ja, for du oppfatter vel dybde i verden rundt deg likevel. Men da med andre teknikker enn å bruke to bilder, ett til hvert øye. Et 2D-bilde kan gi dybdefølelse ved hjelp av skygger og kamerabevegelse/hodebevegelse. Lyden kan gi 3D-effekt via mange høyttalere.

 

Sjekk ut dette og

. Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg er blind på et øye og 3D er som grøt på øyet for meg. Er det teknisk mulig å lage 3D-briller beregnet for de som kun ser på et øye?

Du ser vel klart når du bruker 3D-briller? Så lenge du får filtrert bort det ene bildet skal det være som å se 2D. Finnes for så vidt egne 2D-briller man får kjøpt, med samme polarisering på begge filtrene.

Lenke til kommentar

Du ser vel klart når du bruker 3D-briller? Så lenge du får filtrert bort det ene bildet skal det være som å se 2D. Finnes for så vidt egne 2D-briller man får kjøpt, med samme polarisering på begge filtrene.

 

Det har jeg faktisk ikke tenkt over - har kun brukt (prøvd) 3D-briller når jeg skal se på skjermen - noe som gir et veldig dårlig resultat. Men da skal det være håp, så jeg får lete litt rundt. Kjedelig når man skal på kino for å se 3D uten å kunne se det...

Lenke til kommentar

Det har jeg faktisk ikke tenkt over - har kun brukt (prøvd) 3D-briller når jeg skal se på skjermen - noe som gir et veldig dårlig resultat. Men da skal det være håp, så jeg får lete litt rundt. Kjedelig når man skal på kino for å se 3D uten å kunne se det...

Å ha samme polarisering på begge glassene vil nok hjelpe deg lite desverre.

Om du er blind på ett øye er det likegyldig om polariseringen forran det blinde øye er likt eller ulikt det andre.

Du vil oppleve 2D-briller og 3D-briller identisk.

 

Hvorfor blir resultatet dårligere enn vanlige filmer?

Lenke til kommentar

Å ha samme polarisering på begge glassene vil nok hjelpe deg lite desverre.

Om du er blind på ett øye er det likegyldig om polariseringen forran det blinde øye er likt eller ulikt det andre.

Du vil oppleve 2D-briller og 3D-briller identisk.

 

Hvorfor blir resultatet dårligere enn vanlige filmer?

 

Sånn jeg opplever det blir selve bildet mer uklart enn ved en vanlig film. Samtidig opplever jeg at selve farten på filmen blir saktere (vanskelig å forklare akkurat hva det er, men oppleves nesten som litt slow-motion. Ikke mye, men noe), dessuten blir det for meg skygger på langs kantene som kommer på skjerm/lerret (rundt hoder, kropp etc). I og med at dette kun har skjedd ved bruk av 3D-briller har jeg gått ut i fra at det skyldes nettopp 3D. 3D-forestillingen på Hunderfossen for meg når jeg var en del mindre var en real nedtur..

Lenke til kommentar

Det skyldes 3D ja, men som sagt, 2D-briller vil oppleves likt som 3D-briller for en som er blind på ett øye.

En ting som kan hjelpe mot skygger er å snu brillene opp-ned/bytte plass på glassene. Personlig har jeg litt problemer med at jeg ser begge bildene på det ene øye, men bare ett av bildene på det andre.

3D for din del er ett skritt tilbake fra vanlig 2D-filmer, uten at du får gjort noe med det.

3D får du desverre aldri oppleve med mindre det andre øye blir fikset.

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Men hvordan går det hvis det bare er ett glass, assa ett øye. Er jo ingen måte å filtrere ut bildene på da, er det.

Hva mener du?

Edit:

"Det skyldes 3D ja, men som sagt, 2D briller vil oppleves likt som 3D-briller for en som er blind på ett øye."

Dette du tenkte på?

Mente jo at 2D-briller og 3D-briller vil fungere likt for en som er blind på ett øye, ikke at 2D-briller vil gi 3D-effekt om det var de du trodde jeg mente...

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Hva mener du?

Edit:

"Det skyldes 3D ja, men som sagt, 2D briller vil oppleves likt som 3D-briller for en som er blind på ett øye."

Dette du tenkte på?

Mente jo at 2D-briller og 3D-briller vil fungere likt for en som er blind på ett øye, ikke at 2D-briller vil gi 3D-effekt om det var de du trodde jeg mente...

 

Aha.. Men da så. Når du sa 2d briller trodde jeg du mente 3d briller laget spesielt for blinde elns... men det gjør mening, ett øye = ingen 3d. Case closed.

Lenke til kommentar

Assa, med mindre bildet i den ene ruta skifter polarisering flere ganger i sekundet... kanskje det da ville gått.

Å se 3D med ett øye er og blir umulig.

Hvert øye ser en ting fra litt forskjellige vinkler, hjernen setter sammen dette til 3D.

At ett øye ser fra begge vinklene med raske mellomrom vil antagelig bare gi deg hodepine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skyldes 3D ja, men som sagt, 2D-briller vil oppleves likt som 3D-briller for en som er blind på ett øye.

En ting som kan hjelpe mot skygger er å snu brillene opp-ned/bytte plass på glassene. Personlig har jeg litt problemer med at jeg ser begge bildene på det ene øye, men bare ett av bildene på det andre.

3D for din del er ett skritt tilbake fra vanlig 2D-filmer, uten at du får gjort noe med det.

3D får du desverre aldri oppleve med mindre det andre øye blir fikset.

 

Ble født blind med arr på området rundt synsnerven, så 3D blir da noe jeg aldri får oppleve nei. Kjipt, men finnes verre problemer :)

Lenke til kommentar

Grunnen til at du ikke kan se 3D, gorgonplex, har helt fellestrekk med funksjonen til 3D-briller. Du kan nemlig ikke oppfatte dybde fordi du mangler evne til å bruke visuell parallakse. Visuell parallakse er derimot det som får 3D-briller til å fungere.

 

Folk med to øyne vil se litt forskjellige ting fra hvert øye. Ut fra dette skapes et intimt inntrykk av dybde. Fra lengre avstander blir dette selvsagt vanskeligere, og du vil være like flink (kanskje flinkere) til å gjette dybden i motivet som de med to øyne. Her er en video som demonstrerer:

 

http://www.youtube.com/watch?v=fZY75TtXDHo

 

3D-brillene fungerer på samme måte. Skjermen deler bildet opp i to, før dette bildet filtreres av stoffet i brillene, noe som skaper denne psykologiske oppfatningen av dybde.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Han kan fint se objekter fra ulike perspektiver og dermed oppfatte parallakseeffekten. Ham må bare se de ulike bildene på ulike tidspunkter. Akkurat som astronomene benytter jordas ulike posisjoner, 6 måneders fra hverandre i tid, til å måle avstanden til stjerner ved hjelp av parallakseeffekten.

 

Parallakseeffekten til øynene fungerer best på kort avstand. På lengre avstand er rett og slett avstanden mellom øynene for kort til å oppfatte noen perspektivforskjell. Derfor kan det også for oss med to fungerende øyne være en god idé å bøye oss fra side til side for å få nok avstand til å oppfatte perspektivforskjell.

 

Prøv det neste gang du er i en skog eller på snaufjellet. Se bare ned i bakken når du går litt innover i skogen. Stopp og løft hodet. Prøv å gjette på en avstand helt uten å røre på deg. Så bøyer du overkroppen godt til høyre og venstre side. Føl hvor mye bedre dybde/avstands-følelse du får.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...