Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jorden vil ikke lenger være beskyttet mot stråling fra solen. Nordlys vil forsvinne, solbrenthet og hudkreft vil bli mer vanlig.

Nordlys har (nesten) ingen ting med ozonlaget å gjøre. Nordlyset kommer av at ladede partikler fra sola treffer gasser i atmosfæren. Med mindre hele atmosfæren forsvinner sammen med ozonlaget, vil vi fortsatt ha nordlys.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan man sende reklamen kun en gang hvis man vil, eller må man kjøpe x5, x10 eller x20?

 

Kan jeg være troll og betale for at en "feilmelding" vises midt i fotballkampen? 30 sekunder med

"Ikke signal. Sjekk antennekabelen."?

 

Nei. Markedsføring, herunder reklame, skal utformes slik at det tydelig vises at det er markedsføring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan man sende reklamen kun en gang hvis man vil, eller må man kjøpe x5, x10 eller x20?

 

Kan jeg være troll og betale for at en "feilmelding" vises midt i fotballkampen? 30 sekunder med

"Ikke signal. Sjekk antennekabelen."?

 

Nei. Markedsføring, herunder reklame, skal utformes slik at det tydelig vises at det er markedsføring.

Ikke minst er det veldig strenge krav for det som skal sendes på TV i forhold til formater på både bilde og lyd, medium det skal leveres på, kvalitet, oppsett, etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nordlys har (nesten) ingen ting med ozonlaget å gjøre. Nordlyset kommer av at ladede partikler fra sola treffer gasser i atmosfæren. Med mindre hele atmosfæren forsvinner sammen med ozonlaget, vil vi fortsatt ha nordlys.

Grønnfargen kommer jo av oksygenatomer (som iblant jo utgjør ozon) som returnerer fra eksitert tilstand, slik jeg har forstått det. Nå vet jeg ikke hvor stor andel av disse oksygenatomene som befinner seg i ozonmolekylene i den delen av atmosfæren som er relevant, da. Noen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nordlys har (nesten) ingen ting med ozonlaget å gjøre. Nordlyset kommer av at ladede partikler fra sola treffer gasser i atmosfæren. Med mindre hele atmosfæren forsvinner sammen med ozonlaget, vil vi fortsatt ha nordlys.

Grønnfargen kommer jo av oksygenatomer (som iblant jo utgjør ozon) som returnerer fra eksitert tilstand, slik jeg har forstått det. Nå vet jeg ikke hvor stor andel av disse oksygenatomene som befinner seg i ozonmolekylene i den delen av atmosfæren som er relevant, da. Noen?

Det finnes nesten ikke ozon i atmosfæren relativt til oksygen (O2). Det er størst konsentrasjon i atmosfæren 20-40 km over havet med omtrent 2-8 ppm, mindre lenger opp. Nordlyset oppstår over 80 km over havet, og her er det omtrent ikke ozon.

Wikipedia om nordlys og ozonlaget

Endret av rankine
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor står det ofte "FIN" på slutten av kortfilmer? Hva er det forkortelse for?

 

Det er vel Fransk for slutt

 

Jepp, det kommer fra det franske verbet "finir", som betyr å slutte. Det har vel noe med at det fleste kortfilmene som ble produsert i starten var franske, og derfra har det hele blitt en tradisjon.

Endret av Coffey
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva betyr "Logeer"? Har sånn prosjekt om avatar og det oppført "Logeer" under "Hushaldstill."

 

Noen som vet svaret?

 

Jeg har fulgt med på dette siden den lettet: youtube.com/redbull

 

Jeg la merke til at temperaturen utenfor kapselen sank jevnt helt til ca -58 celsius, men nå som den er i nesten 36000 meter høyde er temperaturen -18. Ved hvilken høyde og hvorfor blir det varmere?

 

Antar at det er noe feil med datainfo. Det skal ifølge mine teorier bli kaldere jo lenger ut man havner i verdensrommet. Skal være omtrent 0 Fahrenheit (lavest minuspunktet) hvis jeg ikke tar feil nå

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ok, men jeg er fortsatt like forundret. Er det da noen kvaliteter med kg, m og s som gjør at de henger sammen så fortreffelig når det gjelder E=mc2?

 

Selvsagt er det det. De såkalte metriske enhetene (SI-enhetene) ble opprinnelig definert på en slik måte at de hang sammen. Meteren kom først, 1 meter ble opprinnelig definert som 1/10.000.000.000 av den meridianen som går fra fra nordpolen til ekvator og som passerer gjennom Paris. Paris ble valgt fordi dette var senter for den franske revolusjonen, og det var den franske revolusjonen som satte i gang prosessen med å finne på nye og moderne måleenheter.<br><br>Den første normalmeteren ligger fortsatt i et kjellerhvelv i Paris, og selv om meteren forlengst er redefinert på en slik måte at normalmeteren ikke lengre er nødvendig, så oppbevares fortsatt normalmeteren under streng bevoktning og et kontrollert klima. Fordi meteren opprinnelig ble definert slik den ble, er det altså en god grunn til at jordas omkrets er ca 40.000 km, eller 40 millioner meter.<br><br>1 kg ble opprinnelig definert som massen av 1 dm³ vann ved 20°C ved havnivået. 1 dm³ kalles også 1 liter. I Paris ligger også det opprinnelige normal-kg-loddet, men også dette er nå erstattet. Så godt som alle SI-enhetene henger sammen slik at 1 enhet med det ene ofte tilsvarer 1 enhet av noe annet.<br><br>Derfor er det slett ikke så merkelig at man finner slike klare sammenhenger i SI-systemet. Det er jo sånn systemet er definert.

Bare en liten presisjon. Ligningen E=mc2 fungerer også med andre måleenheter en Joule, kg, meter per sekund, men da må man innføre konstanter/omregningsfaktorer for å få et korrekt uttrykk. Mye av poenget med SI-systemet er at enhetene "henger sammen" slik at man skal slippe unødvendige omregningsfaktorer, unødvendig tungvint læring og økt risiko for å regne feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel mest overgangen til annen føde enn morsmelk som gjør det.

det er nok ikke det er nei....

Hvorfor spør du da, hvis du er så sikker? Jeg har ikke barn selv enda, men har en niese på ett år, og mitt inntrykk, noe jeg har inntrykk av er allmenn kjent, er at bleieskiftet bare er fryd og gammen .. til og med (og bare til) første gangen de får noe annet enn morsmelk. Da er det tid for hazmat-drakt. Nå var ikke spørsmålet så nøyaktig heller, "råtten i magen" kan jo bety så mangt, og det kan jo hende du mente noe annet. Men uansett, de første leveåra får babyen naturlig nok smake mye for aller første gang, og det hender det blir litt mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok noe som blir kalt en pabel. Mest sannsynlig en kvise.

 

Men den er ikke vond å ta på. Ei heller har det ikke skjedd noe med den og ingen tegn på kvise. :/

 

 

Lurer på hvorfor jeg er så kald på føttene hele tiden. Utrolig irriterende å fryse på beina!

Endret av Lami
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...