Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Lurer på hvorfor jeg er så kald på føttene hele tiden. Utrolig irriterende å fryse på beina!

 

Skaff sandaler kanskje? Føtene er ikke spesielt godt insulert mot kalde gulv. Kan også anbefale sokker+ullsokker kombinasjonen.

 

 

 

Mitt spørsmål: Hvordan fungerer mugg og "hår" i kjøleskapet? Tempratur? Luftfuktighet? Ventilasjon av beholder? Allerede tilstedeværende bakteriegrupper?

Endret av del_diablo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nordlys har (nesten) ingen ting med ozonlaget å gjøre. Nordlyset kommer av at ladede partikler fra sola treffer gasser i atmosfæren. Med mindre hele atmosfæren forsvinner sammen med ozonlaget, vil vi fortsatt ha nordlys.

Grønnfargen kommer jo av oksygenatomer (som iblant jo utgjør ozon) som returnerer fra eksitert tilstand, slik jeg har forstått det. Nå vet jeg ikke hvor stor andel av disse oksygenatomene som befinner seg i ozonmolekylene i den delen av atmosfæren som er relevant, da. Noen?

 

Ozonlaget befinner i ca 18-50 km høyde, nord- og sørlys (polarlys) opptrer i ca 100 km høyde. Så nei, nordlyset har ingenting med ozonlaget å gjøre.

 

110px-Atmosphere_layers-nb.svg.png

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Jordens_atmosfære

http://no.wikipedia.org/wiki/Ozonlaget

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel mest overgangen til annen føde enn morsmelk som gjør det.

det er nok ikke det er nei....

Hvorfor spør du da, hvis du er så sikker? Jeg har ikke barn selv enda, men har en niese på ett år, og mitt inntrykk, noe jeg har inntrykk av er allmenn kjent, er at bleieskiftet bare er fryd og gammen .. til og med (og bare til) første gangen de får noe annet enn morsmelk. Da er det tid for hazmat-drakt. Nå var ikke spørsmålet så nøyaktig heller, "råtten i magen" kan jo bety så mangt, og det kan jo hende du mente noe annet. Men uansett, de første leveåra får babyen naturlig nok smake mye for aller første gang, og det hender det blir litt mye.

Jepp, du har helt rett. Men det er en annen sak.

 

Eg spør fordi eg lurer på hva grunnen er når de får tenner. At mange barn får problemer når de får tenner er en kjent sak. Til og med kraftig feber skjer. Og grunnen er tennene, men mitt spørsmål var hva som gjør at nye tenner lager så mye krøll....

 

Grunnen til at eg er så sikker er enkel. Dette gjelder, for noen barn omtrent hver eneste tann til de er opp i to år. Og så lenge varer ikke "ny mat" effekten. 5 av seks barn i min familie, inklusiv moms mine egne to har vondt i magen, driter noe hinsides og flere har fått feber akkurat de dagene vi oppdaget en ny tann.

 

Og se for deg hvordan det da er når de har fått to i slengen......

 

Inklusive moms faktisk.... Hehe...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mitt spørsmål var hva som gjør at nye tenner lager så mye krøll.

Godt spørsmål. Jeg aner ikke svaret men vil bidra med noen hypoteser.

 

- Det å få nye tenner er vist ganske smertefult. Smerte påvirker humøret og selv om humør er en psykisk reaksjon så kan psykiske reaksjoner gi fysiske plager.

 

- En annen hypotese er at barnet reagerer på smerten ved å nekte å spise visse typer mat, stramme kjevemusklene, utvikle unormalt mye spytt som svelges og gir en slags ubalanse i magen eller noe sånt.

 

- En tredje hypotese er at det samles opp avfallstoffer, døde celler, bakterier etc, i rommet rundt tanna og at dette slipper ut i munnen og fordøyelsen når tanna bryter gjennom tannkjøttet.

 

Som sagt, jeg aner ikke, men slenger ut noen hypoteser for å spore debatten inn på årsaksammenhengen mellom nye tenner og vondt i magen/feber.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for link Isbilen.

 

Det overrasket meg, selv om eg synes det er litt for snodig at det tilfeldigvis treffer nye tenner hver gang hos noen....

 

Og da mener eg hver gang, uten at noen av de andre rundt er syke.

 

blir selvsagt litt mer logisk når man leser den enkle forklaringen i linken her:

 

http://www.calorababy.co.za/baby/teething-and-upset-tummies.html

 

Økt eksponering for bakterier siden det klør i tennene....

 

Der nevnes også feber grunnet betennelse i gommene...

Endret av Jotun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lurer på hvorfor jeg er så kald på føttene hele tiden. Utrolig irriterende å fryse på beina!

 

Skaff sandaler kanskje? Føtene er ikke spesielt godt insulert mot kalde gulv. Kan også anbefale sokker+ullsokker kombinasjonen.

 

 

 

Mitt spørsmål: Hvordan fungerer mugg og "hår" i kjøleskapet? Tempratur? Luftfuktighet? Ventilasjon av beholder? Allerede tilstedeværende bakteriegrupper?

 

Sandaler inne? Bor du i midtøsten/afrika? I Norge har man tøfler!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva betyr "Logeer"? Har sånn prosjekt om avatar og det oppført "Logeer" under "Hushaldstill."

 

Noen som vet svaret?

 

Jeg har fulgt med på dette siden den lettet: youtube.com/redbull

 

Jeg la merke til at temperaturen utenfor kapselen sank jevnt helt til ca -58 celsius, men nå som den er i nesten 36000 meter høyde er temperaturen -18. Ved hvilken høyde og hvorfor blir det varmere?

 

Antar at det er noe feil med datainfo. Det skal ifølge mine teorier bli kaldere jo lenger ut man havner i verdensrommet. Skal være omtrent 0 Fahrenheit (lavest minuspunktet) hvis jeg ikke tar feil nå

Det absolutte nullpunkt er 0 °K(elvin)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bakgrunnstemperaturen i rommet er 2,725 kelvin. Her i vårt solrike nabolag er likevektstemperaturen i rommet en god del høyere.

 

Temperaturen i atmosfæren vareierer opp gjennom atmosfæren:

 

profile.jpg

 

Kurven er en grov tilnærming siden været varierer både med tid og sted på kloden. Fenomenet vær finnes hovedsaklig i troposfæren. Lengre opp er det andre fenomener som påvirker temperarturen. Jeg har ikke hele forklaringen på temperaturkurven men antar det er ganske kompliserte og sammensatte forhold som gir den formen på kurven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det skal ifølge mine teorier bli kaldere jo lenger ut man havner i verdensrommet. Skal være omtrent 0 Fahrenheit (lavest minuspunktet) hvis jeg ikke tar feil nå

Det absolutte nullpunkt er 0 °K(elvin)

0 grader kelvin forkortes 0 K. Gradetegnet ° skal ikke brukes i forbindelse med kelvingrader.

 

0 °F (fahrenheit) tilsvarer -17,7778 °C. Det absolutte nullpunktet i fahrenheit er −459,67 °F. Det finnes en tilsvarende absoluttskala som kelvin basert på fahrenheit også, nemline rankine-skalaen. Rankinegrader forkortes med gradetegnet, så 0°R = 0 K.

 

I universet er det sjelden kaldere enn ca 2 K. 0 K er kun oppnåelig i laboratorier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor jeg må på dass å drite hver morgenen før skolen. Kommer ofte forseint til bussen pga må drite 2, gjerne 3 ganger før jeg går på skolen.

Utrolig irriterende. Holder jeg meg, blir jeg uggen på skolen.

Derimot, er det fri eller lignende, så må jeg ikke det. Kun når det er skole?

 

Er det pga nervøs? Men jeg er ikke nervøs :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor jeg må på dass å drite hver morgenen før skolen. Kommer ofte forseint til bussen pga må drite 2, gjerne 3 ganger før jeg går på skolen.

Utrolig irriterende. Holder jeg meg, blir jeg uggen på skolen.

Derimot, er det fri eller lignende, så må jeg ikke det. Kun når det er skole?

 

Er det pga nervøs? Men jeg er ikke nervøs :(

Kan være en vane du har tilegnet deg; at du rett og slett er avhengig av å drite før skolen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...