Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Dette er en .jpg-fil som ble postet på /b/, 4chan.

Når man ser på bildet så viser bildet fargen blå og grønn, med skriften rød og blå under fargene, slik som det vises på bildet. Men når man trykker og åpner bildet, så skifter bildet farger til de virkelige fargene: rød og blå. Hvorfor skjer dette? Bildet er jo en .jpg-fil, den kan jo altså ikke endre seg eller være en animasjon.

 

cbKO9.png

Her er det opprinnelige bildet:

post-214000-0-44990500-1350848443_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en .jpg-fil som ble postet på /b/, 4chan.

Når man ser på bildet så viser bildet fargen blå og grønn, med skriften rød og blå under fargene, slik som det vises på bildet. Men når man trykker og åpner bildet, så skifter bildet farger til de virkelige fargene: rød og blå. Hvorfor skjer dette? Bildet er jo en .jpg-fil, den kan jo altså ikke endre seg eller være en animasjon.

 

Jeg vil anta at thumbnailen til jpeg-filen har blitt endret gjennom et eller annet program, som f.eks. dette.

 

Nå har jeg ikke så veldig god peiling på det, men de fleste jpeg-filer har noe som kalles exif lagt ved, som er informasjon om når bildet ble tatt, kameraprodusent etc, og en liten thumbnail av bildet (som er en lavoppløst versjon av bildet), som da forskjellige programmer (som en nettleser) benytter seg av.

 

Så nettleseren bruker thumbnailen fra exif-filen når bildet vises i liten versjon (som i posten din), men selve jpeg-bildet blir vist når du trykker på det.

Endret av Coffey
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg testet ut bildet i både chrome og internet explorer, så jeg tror ikke at det er bare nettleserens "feil" at fargene skiftes.

Dette er en .jpg-fil som ble postet på /b/, 4chan.

Når man ser på bildet så viser bildet fargen blå og grønn, med skriften rød og blå under fargene, slik som det vises på bildet. Men når man trykker og åpner bildet, så skifter bildet farger til de virkelige fargene: rød og blå. Hvorfor skjer dette? Bildet er jo en .jpg-fil, den kan jo altså ikke endre seg eller være en animasjon.

 

Jeg vil anta at thumbnailen til jpeg-filen har blitt endret gjennom et eller annet program, som f.eks. dette.

 

Nå har jeg ikke så veldig god peiling på det, men de fleste jpeg-filer har noe som kalles exif lagt ved, som er informasjon om når bildet ble tatt, kameraprodusent etc, og en liten thumbnail av bildet (som er en lavoppløst versjon av bildet), som da forskjellige programmer (som en nettleser) benytter seg av.

 

Så nettleseren bruker thumbnailen fra exif-filen når bildet vises i liten versjon (som i posten din), men selve jpeg-bildet blir vist når du trykker på det.

Jeg sjekket ut bildets exif-info, men jeg fant ingenting bortsett fra histogram som viser hva slags farger bildet er laget av. Ifølge exif-appen jeg har fra chrome, så har bildet et lite snev av grønnfarge og blåfarge i bildet, mens rødt har bitte litt mer farge enn de to andre fargene.

 

Jeg har også sett andre bilder, der thumbnailen er helt annerledes enn bildet når det åpnes. F.eks.: Her om dagen så viste thumbnailet et bilde av en jente, og når du trakk på bildet så dukket det opp en bil. Thumbnailen var delvis prikkete, så det var åpenbart at noen hadde tuklet med bildet.

Endret av Eksboks
Lenke til kommentar

Dette er en .jpg-fil som ble postet på /b/, 4chan.

Når man ser på bildet så viser bildet fargen blå og grønn, med skriften rød og blå under fargene, slik som det vises på bildet. Men når man trykker og åpner bildet, så skifter bildet farger til de virkelige fargene: rød og blå. Hvorfor skjer dette? Bildet er jo en .jpg-fil, den kan jo altså ikke endre seg eller være en animasjon.

 

a>

Her er det opprinnelige bildet:

Hovedbildet inneholder en innbakt fargeprofil som kalles whacked.icc. Noen nettlesere leser denne fargeprofilen og får ut feil farger som resultat. Andre nettlesere hopper over å lese fargeprofilen og leser bildet som det virkelig er.

 

Se en utdypende forklaring om ulike fargeprofiler og deres virkning på http://www.gballard.net/psd/go_live_page_profile/embeddedJPEGprofiles.html

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Har dyr tilsvarende mentale og genetiske sykdommer som mennesker? Kan en hund ha "Downs" (eller tilsvarende kromosonfeil) som gjør at hunden får karakteristisk utseende og begrensede fysiske/mentale utfordringer? Kan en katt bli schizofren eller utvikle multippel personlighet? Kan en hval være deprimert?

 

Hvis ja, er det vanlig, og overlever dyrene eller er blir de dumpet av moren og overlatt til å dø for seg selv?

Lenke til kommentar

Har dyr tilsvarende mentale og genetiske sykdommer som mennesker? Kan en hund ha "Downs" (eller tilsvarende kromosonfeil) som gjør at hunden får karakteristisk utseende og begrensede fysiske/mentale utfordringer? Kan en katt bli schizofren eller utvikle multippel personlighet? Kan en hval være deprimert?

 

Hvis ja, er det vanlig, og overlever dyrene eller er blir de dumpet av moren og overlatt til å dø for seg selv?

Jeg leste en artikkel i morgenbladet om en nevroforsker som jobbet med bittesmå mark. Hun fant de samme DNA-signaturene som er tilknyttet schizofreni og bipolar lidelse hos mennesker. Disse manifesterte seg som spesifikke feilutviklinger i det primitive nervesystemet til markene. Jeg tror altså at vi her har et slags definisjonsproblem.

Lenke til kommentar

 

La oss heller ikke glemme at 4chan lager thumbnailene selv, så vis du har en vis peiling på prossesen, så kan du fint bruke den til å lage 2 forskjellige bilder.

F.eks skaleringen mellom liten og stor, så måten det interpoleres frem farger på skaper noe helt annet. Eller utnytte prossesen, så du får et bilde som har en thumbnail i feil dimensjon, etc etc etc.

Et annet triks er at 4chans thumbnails støtter ikke gjennomsiktighet, som kan utnyttes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel bare å finne ut hvilke bebodde steder som ligger høyst over havet. Vil tippe de ligger ganske midt på fjellryggen.

Ja, det er det nok lite tvil om. Men nå mener jeg et bygg med registrerte fastboende. Hadde vært veldig interessant å vite om hvordan det da løses med ting som vann, strøm, kloakk og postlevering.

Endret av Coffey
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel bare å finne ut hvilke bebodde steder som ligger høyst over havet. Vil tippe de ligger ganske midt på fjellryggen.

Ja, det er det nok lite tvil om. Men nå mener jeg et bygg med registrerte fastboende. Hadde vært veldig interessant å vite om hvordan det da løses med ting som vann, strøm, kloakk og postlevering.

 

Det høres ut som om du ser for deg et hus helt alene som balanserer på toppen av Galdhøpiggen. Som sagt, jeg vil tro er såpass enkelt som å se på hvilket tettsted som ligger høyst, Geilo eller noe sånt. Jeg tviler ,eget sterkt på at det ligger en enslig enebolig langt oppi Jotunheimen som er bebodd året rundt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel bare å finne ut hvilke bebodde steder som ligger høyst over havet. Vil tippe de ligger ganske midt på fjellryggen.

Ja, det er det nok lite tvil om. Men nå mener jeg et bygg med registrerte fastboende. Hadde vært veldig interessant å vite om hvordan det da løses med ting som vann, strøm, kloakk og postlevering.

 

Det høres ut som om du ser for deg et hus helt alene som balanserer på toppen av Galdhøpiggen. Som sagt, jeg vil tro er såpass enkelt som å se på hvilket tettsted som ligger høyst, Geilo eller noe sånt. Jeg tviler ,eget sterkt på at det ligger en enslig enebolig langt oppi Jotunheimen som er bebodd året rundt.

Nei, jeg tenker meg nok ikke noe så ekstremt. Men det er mennesker i Norge som bor på steder som er lite tilgjengelige (du har jo et helt program dedikert til disse menneskene på NRK). Så jeg vil nok ikke tro at de eller den personen som har rekorden er boende i et samfunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...