Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor dør en totaktsmotor av å gå på tomgang for lenge?

Ser ingen fornuftig grunn til det, særlig med moderne elektronikk.

Hvorfor har plenklipperen firtakts? Den går jo alltid på full guffe ved klipping.

Og hvorfor har ikke scooteren firtakts?

 

Har hørt at enkelte tunge skip har digre totakts dieselmotorer. Er dog ikke sikker.

 

Trenger totaktsmotorer alltid totaktsolje, slik som mopeden min?

Eller kunne man lage totaktsmotorer som ikke drikker olje, men som man må skifte olje på annenhvert år?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Har nettop knertet en kopp kruttsterk kaffe, sammen med en pose 06 (kraftigste snusen på markedet). Dette er et fast morraritual for meg om jeg har tid. Kaffe, snus og musikk på øret. På tom mage.

 

Hver gang jeg gjør dette resulterer det i en følelse som kan ligne litt på effekten av hasj. Samme bølge av lykke gjennom kroppen,samtidig som jeg opplever ro og mental klarhet. Ikke like kraftig i effekt som hasj selvfølgelig, men en lignende virkning synes jeg.

 

Noen andre som opplever noe av det samme, evt vet hvorfor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
I did this experiment with three 454 milliliter bottles of Pepsi One. On the first bottle I learned how to spew Pepsi all over the room. For the other two bottles I found that each one contained about 2.2 grams of carbon dioxide under pressure dissolved in the liquid! That is enough gas to fill up a liter bottle at standard temperature and pressure!

 

http://www.science-house.org/index.php/component/content/article/142-how-much-carbon-dioxide-is-in-a-bottle-of-soda

Lenke til kommentar

Muligheten finnes nok, men hva er poenget? Planeten har en omløpstid på bare 3,5 døgn, det vil si den sveiper omtrent stjernens overflate. Overflatetemperaturen på dagsiden er sikkert et par tusen grader, så selv om vi hadde klart å lande en sonde der, eller legge en sonde i en omløpsbane, ville den nok bli stekt i løpet av få sekunder, lenge før den ville rekke å sende noen målinger tilbake til våre etterkommere.

 

Denne steinplaneten er det rett og slett ikke verdt å utforske, vi kan neppe lære noe mer om verken oss selv eller universet ved å sende en sonde dit. Det eneste poenget jeg kan se med å sende en sonde dit er å bevise for oss selv at det er mulig å sende en sonde dit med dagens teknologi. Og da kan vi like gjerne sende en sånn dyr langtidsferdsonde til noe mer interessant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det høres nesten ut som du har vært der og sett med egne øyne at det ikke finnes andre planeter i stjernesystemet. ;) Den nyoppdagede planeten er selvsagt totalt uinteressant med tanke på liv og landing, men sikkert geologisk interessant. Solene er sikkert interessante de også.

 

Men det er uansett ikke hovedpoenget. Hovedmålet må være å undersøke om det finnes andre planeter der, gjerne noen i de beboelige sonene, og ikke minst få detaljerte nærbilder og målinger av de. I dag leter man etter eksoplaneter ved å søke etter sykliske fall i lysstyrken fra stjernen som skyldes at en planet passerer. Det forutsetter blant annet at planetenes baneplan må ligge i vår retning. Et annet krav er at man får minst 2-3 planetpasseringer innen rimelig tid. Det betyr at man bare kan oppdage nærliggende planeter i planetsystemer med plan i vår retning. Teleskopene er foreløbig alt for svake til å kunne se planeter på den avstanden.

 

På grunn av vekt, kostnad og tid ser jeg for meg at sonden designes til å suse forbi. Oppbremsing vil kreve enorme mengder drivstoff og dermed enorme kostnader, vekt og tid.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor dør en totaktsmotor av å gå på tomgang for lenge?

Ser ingen fornuftig grunn til det, særlig med moderne elektronikk.

Hvorfor har plenklipperen firtakts? Den går jo alltid på full guffe ved klipping.

Og hvorfor har ikke scooteren firtakts?

 

Har hørt at enkelte tunge skip har digre totakts dieselmotorer. Er dog ikke sikker.

 

Trenger totaktsmotorer alltid totaktsolje, slik som mopeden min?

Eller kunne man lage totaktsmotorer som ikke drikker olje, men som man må skifte olje på annenhvert år?

Som et generelt tilskudd til denne diskusjonen vil jeg gjerne lenke dere til denne siden:

http://www.animatedengines.com/

 

Her kan du se hvordan alle syklene er i mange forskjellige motortyper.

Selv har jeg sikkert studert disse animasjonene i minst en time til sammen!

 

Redigert:

En liten kul ting med totaktere er at de kan lages slik at med en litt tidlig tenning så kan man få motoren til å gå baklengs! Dette brukes på noen snøskutere i stedet for girkasse.

 

Her er det elektronikk som timer tenningen tidlig, dvs, rett før stempelet er på toppen og snur retningen på motoren. Bakdelen er at du er avhengig at motoren er litt varm, hvis ikke stopper den bare.

Endret av Jonern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...