Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor er sjansen for å skjære huden mye større med et brukt blad enn et helt nytt (som er på sitt skarpeste)?

Er det?

Hvorfor mener du det?

 

Edit:

Kan være fordi det er vanskeligere å jobbe med gammelt blad, krever mer makt.

Nytt blad glir lettere gjennom og er dermed lettere å jobbe med.

Det er på langt nær noen vitenskapelig observasjon, men det virker som om når jeg har brukt et blad for lenge så har jeg som regel et par små sår igjen i huden etter barberingen. Dette skjer aldri med nye blader.

 

 

 

Hos meg er det slik at sjansen for å skjære seg på et brukte blad mye større fordi jeg stort sett bare brukte "blader" knivblad, økser, sverd, høvler, sagblad, macheter osv.

 

Så lenge jeg ikke har nye kniver er selvfølgelig sjansen for å skjære seg på et nytt knivblad veldig liten. Derimot på naturfagsalen hvor vi kanskje dissekerer noe er sjansen for å skjære seg på nye skalpellblader høyere.

 

Du tenker kanskje på barberblader. De er jo bare ubrukt bare første gangen du bruker dem. Bruker du dem f eks 10 ganger så er det vel slik at den er ubrukt kun 1/10 av de gangene du bruker den, da sier det seg selv at det er mye større sjanse for at kuttet havner på den brukte siden.

Litt mye fritid eller? Jeg skal ta det på min kappe at jeg ikke skrev barberblader. Det var en glipp jeg skylder på trøtte-Fred for, det siste "poenget" ditt derimot var bare en oppvisning i flisespikking jeg aldri har sett maken til. Gratulerer.

Lenke til kommentar

Niks:

From Wikipedia:

 

Striped toothpaste can be produced by including two different colored toothpastes in an unusual type of packaging. The collapsible tube has two tanks, one filled with each color paste (see figure). Squeezing the tube pushes the two pastes out the opening. The tube nozzle layers the pastes to produce a striped pattern.

 

To keep the cost of packaging to a minimum, it is now common for tubes to be filled with striped paste (e.g. Aquafresh).[5] As the tube is squeezed, the stripes flow parallel to each other and do not mix. The patterned paste that gets dipensed is simply a narrower version of what is in the tube. Filling is done using a multi-nozzle filling head that dispenses a different colored stripe in each direction. To keep the stripes parallel to the axis of the tube, the head starts at the bottom and retracts as it fills, staying just above the level of the paste. Tubes with two compartments are generally reserved for toothpastes containing two formulas intended to react together and therefore kept isolated until dispensed (e.g. Colgate Simply White).

 

Read more: http://wiki.answers.com/Q/Why_does_bi_color_toothpaste_never_mix_and_always_come_out_perfectly_divided_in_4_triangles#ixzz1G73x96c9

Lenke til kommentar

Siden man kan fremstille melkesyre, kan man drikke eller på annen måte introdusere kroppen for dette og få samme virkning som ved å naturlig produsere melkesyre i kroppen?

Du finner utrolig nok melkesyre i en del melkeprodukter, så bare å drikke i vei. Men hvorfor skulle drikke det gi samme effekt? Selv om en bombe lager røyk, får du ikke effekten av en bombe ved å sprute røyk en plass.

Lenke til kommentar

Siden man kan fremstille melkesyre, kan man drikke eller på annen måte introdusere kroppen for dette og få samme virkning som ved å naturlig produsere melkesyre i kroppen?

Du finner utrolig nok melkesyre i en del melkeprodukter, så bare å drikke i vei. Men hvorfor skulle drikke det gi samme effekt? Selv om en bombe lager røyk, får du ikke effekten av en bombe ved å sprute røyk en plass.

Jeg vet ikke jeg vel. Derfor jeg spør. Dessuten tenker jeg ikke kun på å drikke det, men feks å sprøyte det inn i kroppen. Hadde jo vært litt artig og opplevd å være full av melkesyre, i tillegg til at man ellers føler seg helt oppegående.

Lenke til kommentar

Siden man kan fremstille melkesyre, kan man drikke eller på annen måte introdusere kroppen for dette og få samme virkning som ved å naturlig produsere melkesyre i kroppen?

Du finner utrolig nok melkesyre i en del melkeprodukter, så bare å drikke i vei. Men hvorfor skulle drikke det gi samme effekt? Selv om en bombe lager røyk, får du ikke effekten av en bombe ved å sprute røyk en plass.

Jeg vet ikke jeg vel. Derfor jeg spør. Dessuten tenker jeg ikke kun på å drikke det, men feks å sprøyte det inn i kroppen. Hadde jo vært litt artig og opplevd å være full av melkesyre, i tillegg til at man ellers føler seg helt oppegående.

 

Kanskje ikke helt relevant, men blir ikke laktosen (melkesukkeret i melken) brutt ned til melkesyre etter noen dager (altså at melken blir "sur")?

Lenke til kommentar

Hvorfor er sjansen for å skjære huden mye større med et brukt blad enn et helt nytt (som er på sitt skarpeste)?

Er det?

Hvorfor mener du det?

 

Edit:

Kan være fordi det er vanskeligere å jobbe med gammelt blad, krever mer makt.

Nytt blad glir lettere gjennom og er dermed lettere å jobbe med.

Det er på langt nær noen vitenskapelig observasjon, men det virker som om når jeg har brukt et blad for lenge så har jeg som regel et par små sår igjen i huden etter barberingen. Dette skjer aldri med nye blader.

 

Ante ikke hvilke blader du snakket om, så jeg tenkte kniv-blader...

Ang. barberblader, så blir bladet frynsete og ujenvt når det er slitt, altså ikke rett og fint slik det er når det er nytt.

antar det er derfor man fort får noen små sår etter barberingen.

dette ser du ikke uten forstørrelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Si at jeg har en bestemor som har kjøpt mange flaxlodd iløpet av livet sitt, og hun velger å kjøpe 10 lodd, for så å gi ett til meg. Vil da sannsynligheten for at jeg vinner øke, kontra å kjøpe et selv i butikken?

 

Hvis ikke, hvorfor?

Endret av blixbox
Lenke til kommentar

Si at jeg har en bestemor som har kjøpt mange flaxlodd iløpet av livet sitt, og hun velger å kjøpe 10 lodd, for så å gi ett til meg. Vil da sannsynligheten for at jeg vinner øke, kontra å kjøpe et selv i butikken?

 

Hvis ikke, hvorfor?

Sannsynligheten for at du vinner er den samme. Det er like stor odds for å vinne, uansett hvem som kjøper det, eller hvor det blir kjøpt.

Lenke til kommentar

Si at jeg har en bestemor som har kjøpt mange flaxlodd iløpet av livet sitt, og hun velger å kjøpe 10 lodd, for så å gi ett til meg. Vil da sannsynligheten for at jeg vinner øke, kontra å kjøpe et selv i butikken?

 

Hvis ikke, hvorfor?

Dette ville vært en realitet hvis man var garantert å vinne på et lodd i løpet av livet. Slik er det desverre ikke. Sjansen for å vinne er like stor for hvert lodd du kjøper.

Lenke til kommentar

Irrasjonelt som kvadratroten av 2? Ok.

 

Går det an å si "en liter is"? med tanke på at det er en liter vann som har frosset?

 

Hvor lang tid tar det for en liter is å smelte når det oppholder seg i en plussgrad?

 

Ja, men det er ikke liter som smeltet, men som frosset.

 

 

Hvis ja: aner ikke

Lenke til kommentar

Hvorfor er sjansen for å skjære huden mye større med et brukt blad enn et helt nytt (som er på sitt skarpeste)?

Er det?

Hvorfor mener du det?

 

Edit:

Kan være fordi det er vanskeligere å jobbe med gammelt blad, krever mer makt.

Nytt blad glir lettere gjennom og er dermed lettere å jobbe med.

Det er på langt nær noen vitenskapelig observasjon, men det virker som om når jeg har brukt et blad for lenge så har jeg som regel et par små sår igjen i huden etter barberingen. Dette skjer aldri med nye blader.

 

Ante ikke hvilke blader du snakket om, så jeg tenkte kniv-blader...

Ang. barberblader, så blir bladet frynsete og ujenvt når det er slitt, altså ikke rett og fint slik det er når det er nytt.

antar det er derfor man fort får noen små sår etter barberingen.

dette ser du ikke uten forstørrelse.

 

Jeg og flere jeg kjenner bruker faktisk samme teknikk på barberhøvler som ansatte brukte på en barberbutikk i gamle dager gjorde for å holde barberkniven skarp; de tok jo å dro kniven opp og ned langs en lærstrimmel etter bruk.

Det vi gjør er bare å dytte barberhøvelen langs underarmen opp mot håndleddet (med de skape kantene vendt motsatt vei av hva du dytter naturligvis) et par ganger etter hver gang vi barberer oss, så holder den veldig lenge. Selv har jeg ikke holdt på mer enn 3 mnd, men broren min har passert et år nå, og føler ikke at han må bytte. Huden fungerer da som læret gjør med barberkniven

Endret av T.O.E
Lenke til kommentar

Går det an å si "en liter is"? med tanke på at det er en liter vann som har frosset?

Ja, alt kan måles i liter.

hvor praktisk det er kan diskuteres, men i teorien er det ingenting galt i å kjøpe 10 liter planker på maxbo...

 

Hvis ja; Hvor lang tid tar det for en liter is å smelte når det oppholder seg i en plussgrad?

umulig å si, kommer an på hvordan isen er utformet, hva isen inneholder(antagelig) og antagelig noen flere ukjente parametere...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...