Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I et program på tv så var det snakk om at atmosfæran på mars hadde for lenge siden forsvunnet som følger av at kjernen hadde størknet og dermed mistet magnetfeltet som beskyttet.

 

Men hvorfor kan det ha seg at mars sluknet så fort, når feks andre små måner rundt jupiter har aktive vulkaner?

Lenke til kommentar

Mtp. calzone ofte er litt tykkere ville jeg åpnet den litt, vist ikke blir den nok veldig fort stekt på utsiden, men forsatt kald i midten.

 

Neppe, med tanke på at fyllet er vått, og deiga ikkje er relativt tørr. Det er det flytande som blir varmt først.

 

I et program på tv så var det snakk om at atmosfæran på mars hadde for lenge siden forsvunnet som følger av at kjernen hadde størknet og dermed mistet magnetfeltet som beskyttet.

 

Men hvorfor kan det ha seg at mars sluknet så fort, når feks andre små måner rundt jupiter har aktive vulkaner?

 

Veit ikkje med mars, men nokre av månane til dei store gassplanetane blir liksom deformerte av tyngdekrafta til planeten, slik at friksjonen skapar varme.

Lenke til kommentar

Finnes det et maksimalt volum for lyd?

I luft er maksimalt lydnivå 194 Desibel. Jeg vet ikke hvorfor det er slik og om det er andre grenser i foreksempel vann.

 

Det er fordi referanseverdien (0 decibel) er 20 mikorpascal, 194 decibel er i overkant av 100 000 Pascal, som er en atmosfære i trykk. Under forutsetning av at det fortsatt skal være linæert, så kan ikke lydbølgene gå mer enn en atmosfære opp og ned i trykk, fordi man ikke kommer under null i trykk. Men man kan jo ha høyere trykk på "positiv side", bare at det da ikke blir lineært.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor utviklet Ulven, ulvehyl?

Håper du ikke spør om de biokjemiske arvelige mekanismene og hvordan evolusjonen framskaffet det. Men om lydens funksjoner.

 

Ulvehylet er vel et signal til de andre om hvor den er. Kontakt med de andre i flokken hvis den er unna egen flokk. Og beskjeder til andre flokker om hvems territorium de nærmer seg og her bestemmer vi.

 

Når man sammenlikner med hunder som egentlig uler likedan, virker det noen ganger som de gjør det fordi de kjeder seg og vil høre om det er noe action i nærheten. En hund som er vant til å være i flokk og så må være alene begynner ofte å ule fordi den savner flokken, kjeder seg og vil ha kontakt med andre. Når hundene i en hundegård begynner å ule forplanter ulingen seg fra gård til gård.

 

 

 

I høst var det som kjent en ulv som herjet fælt med rein her i distriktet. Det hendte ett par ganger at jeg våknet av kraftig uling fra lia ovenfor sent på natta. Hundene gikk amok og svarte. Dette var en enslig ulv som flere ganger var nær iallfall min hundegård, den var vel litt nyskjerrig på fjerne slektninger og som sagt ensom.

Så hvorfor uling istedet for andre lyder, det virker som ulingen bære godt i skog og mark, høres langt. Og noen ganger tror jeg hundene synes det er morsomt, nærmest som korsang, de koser seg med ulinga. Noen sper på med litt bjeffende lyder innimellom.

 

 

 

Endret av kjellms
Lenke til kommentar
I et program på tv så var det snakk om at atmosfæran på mars hadde for lenge siden forsvunnet som følger av at kjernen hadde størknet og dermed mistet magnetfeltet som beskyttet.

 

Men hvorfor kan det ha seg at mars sluknet så fort, når feks andre små måner rundt jupiter har aktive vulkaner?

Flere av månene rundt Jupiter og Saturn blir klemt og dratt i av moderplanetens enorme gravitasjonsfelt. Dette skaper indre friksjonskrefter i månene som dermed kan være aktive og vulkanske lenge etter de ellers hadde blitt til døde steinklumper. Jupitermånen Io opplever såpass voldsomme tidevannskrefter at steinoverflaten hever og senker seg over hundre meter per runde.

 

Jorda opplever tidevannskrefter fra den forholdsvis store månen, berggrunnen hever og senker seg på Jorda, også selv om virkningen er mindre enn på Io. Jordas digre måne er hovedgrunnen til at Jorda fortsatt er geologisk aktiv og har et beskyttende magnetfelt.

 

Mars har riktignok to måner, men begge er forsvinnende små, så de kunne aldri gi tidevannskrefter av betydning på Mars. Dermed størknet Mars fortere enn Jorda og mistet dermed en beveglig kjerne og dermed også det beskyttende magnetfeltet rundt planeten. Dermed kunne solvinder skrelle av atmosfæren og blåse denne ut i verdensrommet. Derfor er Mars i dag en død planet uten flytende vann på overflaten.

 

Venus er outsideren i denne sammenhengen, uten noen måner har den likevel klart å holde på en tett atmosfære. Uten at jeg vet det, vil jeg tippe at Venus er så nært sola at tidevannskreftene derfra er nok til at Venus fortsatt er geologisk aktiv.

Lenke til kommentar

Er det noen evolusjon-sk grunn for at asiatere har "skjeve" øyne?

nvm.

Det er jo et resultat av evolusjonen, men om du mener det er en egenskap som kan gi grunnlag for evolusjonens seleksjonsmekanismer slik at det er fordelaktig ved overlevelse er vel ikke trolig.

 

Det er mange egenskaper hos dyr og planter som evolusjonen har frambrakt, men de har ikke alle vært utsatt for seleksjonspress.

 

 

 

Lenke til kommentar

Mars har riktignok to måner, men begge er forsvinnende små, så de kunne aldri gi tidevannskrefter av betydning på Mars. Dermed størknet Mars fortere enn Jorda og mistet dermed en beveglig kjerne og dermed også det beskyttende magnetfeltet rundt planeten. Dermed kunne solvinder skrelle av atmosfæren og blåse denne ut i verdensrommet. Derfor er Mars i dag en død planet uten flytende vann på overflaten.

 

Venus er outsideren i denne sammenhengen, uten noen måner har den likevel klart å holde på en tett atmosfære. Uten at jeg vet det, vil jeg tippe at Venus er så nært sola at tidevannskreftene derfra er nok til at Venus fortsatt er geologisk aktiv.

En av de store grunnene til at Mars er "død" er størrelsen. Fordi den er så liten har den mye overflate i forhold til volumet, og ble derfor avkjølt mye fortere.

 

Venus er nesten like stor som jorda, og kan derfor fortsatt være geologisk aktiv. Men jeg er usikker på om det er bekrefta.

Lenke til kommentar

Jordas digre måne er hovedgrunnen til at Jorda fortsatt er geologisk aktiv og har et beskyttende magnetfelt.

 

Er du sikker på det? Jorden sine tidevannskrefter på månen er mye større enn månen sine tidevannskrefter på jorden, og månen er ikke geologisk aktiv. Derfor har jeg problemer med å akseptere at tidevannskreftene skulle være hovedgrunnen til at jorden fortsatt er geologisk aktiv. Men at de yter et lite bidrag skal jeg ikke nekte for.

Lenke til kommentar
Jordas digre måne er hovedgrunnen til at Jorda fortsatt er geologisk aktiv og har et beskyttende magnetfelt.

Er du sikker på det? Jorden sine tidevannskrefter på månen er mye større enn månen sine tidevannskrefter på jorden, og månen er ikke geologisk aktiv. Derfor har jeg problemer med å akseptere at tidevannskreftene skulle være hovedgrunnen til at jorden fortsatt er geologisk aktiv.

Grunnen til at månen ikke er geologisk aktiv er at det ikke er noen tidevannskrefter av betydning på månen. Årsaken er at månen går i såkalt bundet rotasjon rundt Jorda, månen viser alltid den samme siden mot Jorda. Dermed oppstår det ingen roterende "tidestein" på månen.

 

Den eneste "tidevannsbevegelsen" som kan påvirke månen er gravitasjonkraften fra sola, månen vrir seg jo én gang rundt i forhold til sola på ca 29 døgn, tiden mellom to nymåner.

 

Ellers er nok planetenes størrelse også en årsak til at kjernen ikke størkner så fort, men man skal slett ikke kimse av påvirkningen fra nabolegemer. Io er f.eks omtrent like liten som Jordas måne, men er helt klart solsystemets mest vulkansk aktive steinklode i solsystemet, kun på grunn av Jupiter og nabomånenes gravitasjonspåvirkning.

 

Tidestein/tidejord-påvirkningen på Jorda fra månen er forresten målbar, den er på ca 37 cm, og ved finkalibrering av GPS-systemet må man faktisk ta hensyn til denne tidejord-bevegelsen av jordskorpa:

http://www.forskning.no/artikler/2009/november/234947

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...