Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stedet Heimdal finnes i Trondheim, Ålesund, Arendal og på Bryne i Rogaland. Dessuten er det faktisk en dal som heter det og en drøss gårdsbruk og hustufter. Hva disse stedene er oppkalt etter varierer nok, men mange Mars-kratere er oppkalt etter norrøne eller greske guder.

Lenke til kommentar

Hvorfor er sjansen for å skjære huden mye større med et brukt blad enn et helt nytt (som er på sitt skarpeste)?

Er det?

Hvorfor mener du det?

 

Edit:

Kan være fordi det er vanskeligere å jobbe med gammelt blad, krever mer makt.

Nytt blad glir lettere gjennom og er dermed lettere å jobbe med.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Hos meg er det slik at sjansen for å skjære seg på et brukte blad mye større fordi jeg stort sett bare brukte "blader" knivblad, økser, sverd, høvler, sagblad, macheter osv.

 

Så lenge jeg ikke har nye kniver er selvfølgelig sjansen for å skjære seg på et nytt knivblad veldig liten. Derimot på naturfagsalen hvor vi kanskje dissekerer noe er sjansen for å skjære seg på nye skalpellblader høyere.

 

Du tenker kanskje på barberblader. De er jo bare ubrukt bare første gangen du bruker dem. Bruker du dem f eks 10 ganger så er det vel slik at den er ubrukt kun 1/10 av de gangene du bruker den, da sier det seg selv at det er mye større sjanse for at kuttet havner på den brukte siden.

 

 

Lenke til kommentar
For something to rust you need oxygen and water. Rust specifically relates to iron (or iron products such as steel); it is iron oxide. When the metal comes into contact with oxygen disolved in water the iron in the metal reacts with the oxygen disolved in the water to form iron oxide - rust.

Kilde

Endret av Slimda
Lenke til kommentar

Ruster metall i destillert vann? Eller ruster det saktere?

 

Både ja og ja. Og hvis du vel ha det å til ruste veldig fort sørger du bare for at pH stadig veksler og at der er andre ioner i vannet, f eks saltvann.

 

Edit Det er forresten bare jern som ruster. Ellers bruker vi det mer nøytrale oksiderer som er det generelle ordet for korrosjon på metaller. Kobber irrer. Brunering er en kunstig påført oksidasjon av stål gjort for å beskytte jernet/stålet (blanke, svarte våpen f eks.). Lignende påførte oksidasjonsbelegg på aluminium kalles eloksering.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Lignende påførte oksidasjonsbelegg på aluminium kalles eloksering.

 

Er det noe vits med eloksering, eller er det mest for å gi overflaten et annet utseende?

 

Slik jeg har fått det fortalt, så beskytter det første laget med oksidasjon på aluminium mot videre oksidering.

Lenke til kommentar

Lignende påførte oksidasjonsbelegg på aluminium kalles eloksering.

 

Er det noe vits med eloksering, eller er det mest for å gi overflaten et annet utseende?

 

Slik jeg har fått det fortalt, så beskytter det første laget med oksidasjon på aluminium mot videre oksidering.

 

Som du selv sa: Det første oksidasjonslaget beskytter mot videre oksidering. Som regel er ikke oksidasjon ønskelig fordi det svekker metallet.

Lenke til kommentar

Hvordan ser lukt ut? Kan man se hva ting lukter i mikroskop?

 

Det kan man. Det er bare veldig smått. Lukt og smak går hånd i hånd. Når du lukter, trekker du inn molekyler av tingen du lukter, så neste gang du går inn på en dass hvor det lukter skikkelig dritt, kan du trøste deg med at du faktisk får avføring i munnen. Veldig lite da.

 

EDIT: Nå misforstod jeg litt. Trodde du spurte om man kunne se lukt, ikke se hva det lukter.

Endret av Munty
Lenke til kommentar

Hvordan ser lukt ut? Kan man se hva ting lukter i mikroskop?

Nei, du kan stirre så lenge du vil på et molekyl og du vil aldri finne ut hvorfor det lukter som det gjør eller smaker som det gjør. Lukt og smak er selvsagt ikke en egenskap ved molekyler, det er en egenskap som bare lager mening hvis man ser det sammen med sanseorganene og hvordan hjernen virker. Lukt, smak og farge er bare representasjoner av sanseintrykkene. Det er dette som kalles qualia i psykologien.

 

Men hvis du f.eks. har kunnskap om hvordan hjernen og sanseorganene oppfatter visse egenskaper ved molekyler så kunne man ha funnet ut hvordan lukt det ville ha hatt hvis man luktet på det. Men du trenger altså denne ekstra informasjonen for i det hele tatt kunne lage mening av spørsmålet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...