Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Oversvømmelsen tilsvarer helt utrolige nedbørsmengder (tusenvis av mm nedbør) så det kan ta flere uker før bakken blir nogen lunde tørr etterpå. Vannstanden synker nok kraftig i løpet av et døgn, men det vil være søkk vått i lang tid fremover.

 

Jordskjelv utløser andre jordskjelv i nærheten, etterskjelvene. Men jeg tror ikke risikoen er særlig stor for at det utløser jordskjelv veldig langt unna. Det "fine" med etterskjelvene er at det renser jordskorpa for oppbygde spenninger i et område rundt hovedskjelvet. Når etterskjelvene er over så minker risikoen for ytterligere skjelv i området i lang tid fremover.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etterskjelvene kan faktisk være de mest destruktive, noe vi så på New Zealand for noen uker siden. Det var et etterskjelv av det første jordskjelvet som var på New Zealand i september. Så etterskjelvene kan komme lenge etter "hovedskjelvet", og de kan være mye mer destruktive.

 

Angående det vannet igjen, jeg ser for meg at vannet burde trekke seg tilbake til havet ganske kjapt, for så å dra med seg veldig mye av det det røsket opp på land. Men det tyder ikke på at det er det som skjer; virker mer som om vannet blir på land. Hvorfor det?

Lenke til kommentar

Vil det gi mening å plassere dyr på IQ-skalaen, og dermed sammenligne med mennesker? Eventuelt en annen intelligensskala? Er det mulig å måle slikt på dyr?

Å sammenligne med mennesker vil jeg tro er veldig vanskelig da testene må være like for at de skal kunne være sammenlignbare. Det finnes haugevis av IQ-tester, men om du tar test X og kompisen din scorer 15 poeng høyere enn deg på test Y så kan ikke han si at han er smartere deg. Tar dere derimot samme test så kan han si at han er smartere enn deg i følge den testen.

 

For å sammenligne et menneske og dyr må de i såfall testes på akkurat samme måte, men om dette ville blitt objektivt aner jeg ikke.

 

 

 

 

 

Finnes det et språk der alle eller så godt som alle ordene uttales slik de skrives/skrives slik de uttales? Altså slik at om man i Norge skrev abonnemang, lågg, vidjo osv.

Endret av LtdEdFred
Lenke til kommentar
Vil det gi mening å plassere dyr på IQ-skalaen, og dermed sammenligne med mennesker? Eventuelt en annen intelligensskala? Er det mulig å måle slikt på dyr?

En IQ-test er som en prøve på skolen. Det gir like lite/mye mening å gi et dyr en IQ-test som f.eks en skoleprøve i geografi.

Lenke til kommentar
Vil det gi mening å plassere dyr på IQ-skalaen, og dermed sammenligne med mennesker? Eventuelt en annen intelligensskala? Er det mulig å måle slikt på dyr?

En IQ-test er som en prøve på skolen. Det gir like lite/mye mening å gi et dyr en IQ-test som f.eks en skoleprøve i geografi.

 

Jeg er klar over hvordan den tradisjonelle IQ-testen (for mennesker) foregår, men jeg lurer på om det er mulig å på en eller annen måte teste dyr (selvfølgelig ikke ved å gi dem skrivesaker og be dem krysse av ved riktig figur), for deretter å plassere dem et sted på skalaen, og grovt sammenligne med mennesker.

Lenke til kommentar
Finnes det et språk der alle eller så godt som alle ordene uttales slik de skrives/skrives slik de uttales? Altså slik at om man i Norge skrev abonnemang, lågg, vidjo osv.

Ingen tradisjonelle språk har helt lik uttale som skrivemåte. Men det finnes et ganske utbredt kunstig konstruert språk som heter esperanto. Det er spesielt konstruert for at det muntlige skal kunne uttales direkte fra skrivtspråket. Det er også konstruert for å ikke ha grammatiske unntaksregler i hytt og pine slik tradisjonelle språk har. Esperanto prates og skrives av ganske mange til tross for at det er konstruert. Esperanto er inspirert av spansk, italiensk, latin, portugisisk og fransk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Finnes det et språk der alle eller så godt som alle ordene uttales slik de skrives/skrives slik de uttales? Altså slik at om man i Norge skrev abonnemang, lågg, vidjo osv.

Ingen tradisjonelle språk har helt lik uttale som skrivemåte. Men det finnes et ganske utbredt kunstig konstruert språk som heter esperanto. Det er spesielt konstruert for at det muntlige skal kunne uttales direkte fra skrivtspråket. Det er også konstruert for å ikke ha grammatiske unntaksregler i hytt og pine slik tradisjonelle språk har. Esperanto prates og skrives av ganske mange til tross for at det er konstruert. Esperanto er inspirert av spansk, italiensk, latin, portugisisk og fransk.

 

jeg har lest et sted at Esperanto er ett av de vanskligste språkene å føre en samtale med. Nettopp fordi det er for simpelt. Er ikke helt sikker :S

Lenke til kommentar
Vil det gi mening å plassere dyr på IQ-skalaen, og dermed sammenligne med mennesker? Eventuelt en annen intelligensskala? Er det mulig å måle slikt på dyr?
En IQ-test er som en prøve på skolen. Det gir like lite/mye mening å gi et dyr en IQ-test som f.eks en skoleprøve i geografi.
Jeg er klar over hvordan den tradisjonelle IQ-testen (for mennesker) foregår, men jeg lurer på om det er mulig å på en eller annen måte teste dyr (selvfølgelig ikke ved å gi dem skrivesaker og be dem krysse av ved riktig figur), for deretter å plassere dem et sted på skalaen, og grovt sammenligne med mennesker.

Ett menneske vil score bedre på logikk enn på geografi, mens et annet vil gjøre det motsatt. I dyreverden kan f.eks sjimpanser og rotter læres opp til å gjøre det bra i logikk (finn to like-oppgaver eller labyrinter), men f.eks ekkorn har gode egenskaper i lokal geografi (hvor nøttene er gjemt). Akkurat som mange misforstår og tror IQ er en skala for generell intelligens så er det heller ingen tester som lar en sammenligne dyrs generelle intelligens. Noen er flink til det ene, mens andre er flink til noe annet. Det går ikke an å måle et vidt spekter av ulike egenskaper på en eneste skala.

Lenke til kommentar

Det rapporteres at jordens akse flyttet seg med 10 cm etter jordskjelvet i Japan , hvordan vil dette vise seg etterhvert i det daglige livet for oss mennesker ? Vil det bli kortere døgn ? vil det bli mer markerte årstider ? Eller er det andre ting vi nå etterhvert vil begynne å merke ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...