Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvordan kom de fram til det metriske systemet? Altså, hvordan de fant ut at en meter skulle være akkurat en meter, osv..

Litt sikker på at metern er definert ut fra avstanden fra ekvator til nordpolen. Usikker på hvor mange ganger denne avstanden ble delt opp da.

Meteren har blitt definert på flere måter opp gjennom tidene, den moderne definisjonen er avstanden lyset beveger seg (i vakuum) i løpet av 1/299792458 sekund.

 

Historiske definisjoner kan dere lese om her

I stand corrected.

 

Var visst litt over 200år for seint ute.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Om dagen kommer det masse lys utenfra. Selv om like mye lys fra kroppen din reflekteres i vinduet og sendes tilbake mot øynene dine, vil denne mengden lys lettere bli "overdøvet" av mengden lys som kommer utenfra. Om natten er det jo mørkt ute, altså kommer det ikke så mye lys gjennom ruta. Likevel opplyses kroppen din nesten like mye som på dagtid pga. lysene innendørs. Lyset reflekteres i ruta, og dermed kan du lettere se speilbildet ditt om natta.

 

2) Ja, det er jordens krumning som er grunnen til at havet stopper i horisonten. Haddde jorda vært flat, ville du nok muligens kunne sett adskillig lengre, men langt der ute i synsfeltet ville nok støvpartikler, vannpartikler osv. gjort sikten svært dårlig.

Endret av MækkTævvish
Lenke til kommentar

Om man merker beruselsen etter f.eks 2 øl er noe annet enn om man er beruset eller ikke. Beruselse er noe som kommer gradvis med mengde så man kan i teorien si at man blir beruset etter en eneste slurk øl (bare det får tid til å spre seg i kroppen og ikke nok tid til at det brytes ned).

 

Om man merker beruselsen kommer an på hvor fintfølende man er/vil være. Jeg har ikke noe problemer med å merke at bena føles tyngre og kroppen mer beroliget allerede etter én 0,33 øl, men jeg vil likevel kalle meg mer edru enn beruset da. (Med ett unntak: Bilkjøring. Der holder jeg en streng nulltoleranse som aldri får skli ut.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...