Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde jeg bare hatt et termometer :(

 

Så får jeg senebetennelse oppå dette igjen, i begge bryst-> tomler og venstre del av halsen.

 

Mistenker sabotasje..

Når du sitter på forumet har du antagelig ikke så alt for høy feber ;)

 

Det går opp å ned. Ene øyeblikket er jeg relativt fin, så er jeg KOKvarm og så iskald.

 

FAIL. Nå går jeg og legger meg :sick:

Lenke til kommentar

Det er jo veeeeeldig individuelt da. Eg er en person som funker veldig greit med høy feber, kona er sengeliggende på rett over 38.

det er så klart individuelt, men som oftest er man sengeliggende når man har over 40.

Fungerer du veldig greit med 40 i feber?

 

Når man blir veldig syk varierer, men jo høyere feberen er, jo sykere er man, uavhengig av hvor mye man tåler.

 

Jeg sa/mente ikke å si at man nødvendigvis har 40 i feber om man ikke sitter på forumet(er sengeliggende), men at man antagelig ikke sitter på forumet(er sengeliggende) med 40 i feber.

Lenke til kommentar

Men du kan ikke visualisere hvordan noe beveger seg hvis du ikke har et referansesystem. Ellers blir det bare fri fantasi og har ikke noen basis i virkeligheten.

Grunnen til at vi kan si hvordan noe ser ut hvis du beveger deg nær lysets hastighet (lengdekontraksjon, tidsdilatasjon osv.) er fordi vi kan regne på det. Men i grensen v->c så kan du ikke definere et referansesystem, tid og avstand går mot null i grensen.

Du kunne kanskje ha sagt at ting som beveger seg med lysets hastighet "opplever" hverken tid eller avstand. Eller at et foton er over alt samtidig eller noe slikt.

 

Screw referansesystem :p

 

Om jeg sier at en ting i lysets hastighet ikke opplever tid eller avstand, eller om jeg sier at jeg som person vil bevege meg uendelig fort inn i tid i lysets hastighet er litt 2 sider av samme mynt. Det var bare en forklaring som hjalp han å forstå det han lurte på; om hvordan lyset vil se ut for en som beveger seg i lysets hastighet.

 

Er det mulig? Nei, men forklaringen blir det samme om jeg sier c, eller 99,999..% av c. Lettere å holde seg til hva han startet med, alstå c. Holder ting simpelt.

Lenke til kommentar

Det er jo veeeeeldig individuelt da. Eg er en person som funker veldig greit med høy feber, kona er sengeliggende på rett over 38.

det er så klart individuelt, men som oftest er man sengeliggende når man har over 40.

Fungerer du veldig greit med 40 i feber?

 

Kommer litt an på hva som er grunnen til feberen. Hadde lungebetennelse når eg var mindre med over 40,5 og da lekte eg med legoen.

 

Får veldig fort høy feber, men feberen alene har sjeldent slått meg ut. Om du skjønar :)

Lenke til kommentar

Hvorfor brukes ikke semikolon i Norsk?

Det er jo den perfekte måte å si det kommer en setning til som kan gi mer info.

 

Eks. Jeg kjeder meg på skolen; fordi det ikke er noe å gjøre.

Lurer du på om det er "feil" å bruke det (noe det ikke er), eller hvorfor det brukes sjelden?

 

I eksempelet ditt burde du ha brukt komma, eller droppet "fordi".

 

Ja, hvorfor brukes det sjelden. Hvorfor har vi ikke lært å bruke det på skolen?

 

Så det riktige ville bli:

Jeg Kjeder meg på skolen; det er ikke noe å gjøre.

Lenke til kommentar
Hvorfor brukes ikke semikolon i Norsk?

Det er jo den perfekte måte å si det kommer en setning til som kan gi mer info.

Semikolon er ikke en variant av kolon, men en variant av komma.

 

Semikolon brukes ved oppramsinger der kun bruk av komma ville vært forvirrende. F.eks: Spillerne og deres opprinnelige bosteder er Kåre Loseth, Bodø; Per Vers, Stavanger; Tor Pedo, Bryne og Tore Ador, Larvik.

Lenke til kommentar

Ganske sykt at det allerede finnes en omfattende Wikipedia-artikkel om et jordskjelv som skjedde for under 6 timer siden. Tsunamien har kommer til å ramme mange de kommende timene. Hadde dette skjedd for 100 år siden ville vi antagelig ikke vist noe før etter en ukes tid.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/2011_Sendai_earthquake_and_tsunami

 

Jeg får en vond klump inni meg når jeg ser bildene fra tsunamien. Man skjønner umiddelbart at her dør folk hvert sekund.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg er litt spent på hvordan de takler situasjonen i Balboa, Panama. Om de ankrer opp alle båtene som er vestgående (før Gatun slusen) og sender de som er på vei inn i Gatun slusen fra Balboa siden ut på åpent hav igjen.

Det er jo ganske åpent inn i kanalen og til første slusen fra stillehavssiden.

 

Woah, jordskjelv er store greier. Hvor mye energi blir frigitt når slikt skjer?

http://en.wikipedia....magnitude_scale

 

Ganske sykt å tenke på at verdens kraftigste jordskjelv utløste energi tilsvarende 2.67 giga tonn med TNT, mens verdens kraftigste atombombe var på 50 megatonn TNT.

 

Tenk hvor mye energi som utløses hvis (når?) supervulkanen i Yellowstone går i lufta da. Det må tilsvare litt TNT det også..

Endret av Hotel Papa Echo
Lenke til kommentar

Hvor lang tid tar det før vannet fra en tsunami trekker seg tilbake?

 

Kan jordskjelv et sted på jorden utsette et annet som har bygd opp spenning et annet sted på jorden?

 

Hvorfor får tsunamier så ekstremt stor fart? 900km/t leste jeg istad.

Endret av T.O.E
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...