Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hva hadde skjedd dersom man hadde hatt en brownie kake eller annen kake for den slags skyld i frysen i 10 år og så tint den?

Kommer an på kaken og fryseren. En fra før av tørr kake vil klare seg veldig bra, spesielt i en fryser med stabil temperatur under 18-. Hvis temperaturen er ustabil og litt høy, så neppe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor blir det infiserte såret mitt på hånden lysegult når det blir vått? Vanligvis er det en mørk gulfarge.

 

Edit: Er det rett og slett bare såpe som fester seg? Bruker gul Lano nå når jeg tenker på det.

Endret av ;_;
Lenke til kommentar
Hva hadde skjedd dersom man hadde hatt en brownie kake eller annen kake for den slags skyld i frysen i 10 år og så tint den?

Som nevnt sannsynligvis ganske tørt. Disse kakene inneholder ofte mye fett (smør) som kan bli harskt med årene. Jeg tror ikke er er mer usunt å spise enn ferskt smør, men den vil sannsynligvis smake fælt.

 

Hvis du planlegger å fryse en brownie som skal ligge 10 år før den tas opp så kan du gjøre noen triks for å redusere problemene. Først legg hvert enkelt brownie-stykke i hver sin plastpose og sug ut lufta før du knyter igjen posene. Altså minst mulig luft som kan harskne fettet "vakuumpakning". Brett den lange plastenten rundt brownien igjen og gjenta prosedyren. Da har du dobbelt plastlag rundt hver brownie og minimalt med luft inni. Legg så posene i en større pose, isboks eller spann med lokk. Fyll spannet med vann og dytt på lokket sånn at det blir minimalt med luft inni spannet. Denne isblokka vil sørge for et fuktig miljø rundt posene slik at ingen fuktighet stikker av fra posene. Isblokka vil også gi mye mer stabil temperatur enn om browniene lå løst. Jeg tror dette skal gi en holdbarhet på minst 10 år.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Om man tar taxi ifra en "taxi-sone" i midtbyen, så hjem til seg selv - og dette koster 200kr, betaler man da for både turen hjem til deg, og for turen taxisjåføren må kjøre tilbake til taxisonen i midtbyen etterpå? Altså bensin for 100kr hver vei?

Ja og nei vil jeg tro. Du gjør nok ikke det direkte, men en del av prisen er nok for å dekke opp for utgifter for når taxien må kjøre tom tilbake til en taxi holdeplass o.l. etter å ha sluppet av passasjerer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354

Husker dere vettene fra OL 1994?

 

post-3851-0-65757700-1298846573_thumb.jpeg

 

Hvem eide kostymene den gangen, nå og hvor befinner de seg?

Går det an å få leid de inn til spesielle arrangementer eller forestillinger?

 

På McDonalds på Lillehammer har de ihvertfall noen på veggene ;)

Lenke til kommentar

Om man tar taxi ifra en "taxi-sone" i midtbyen, så hjem til seg selv - og dette koster 200kr, betaler man da for både turen hjem til deg, og for turen taxisjåføren må kjøre tilbake til taxisonen i midtbyen etterpå? Altså bensin for 100kr hver vei?

Ja og nei vil jeg tro. Du gjør nok ikke det direkte, men en del av prisen er nok for å dekke opp for utgifter for når taxien må kjøre tom tilbake til en taxi holdeplass o.l. etter å ha sluppet av passasjerer.

Kanskje ikke direkte det du lurte på, men: På lange turer (ala Oslo - Trysil (ja, noen tar faktisk taxi slike strekninger og til og med lenger)) er taksten justert slik at sjåføren vil gå i pluss på å kjøre tur med passasjer og retur med tom bil fremfor å kjøre turer i Oslo hele kvelden (mtp at Oslo-Trysil tar i underkant av 3t hver vei).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...