Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker for svar Khaffner!

 

Skjønte på han selgeren som var på døra at han ikke helt visste hva han snakket om. Holder meg til kabelanlegget enn så lenge :)

 

Anbefaler deg å slå til på et fiberopplegg der du får din egen skikkelige fiberkabel rett fra sentralen og inn i heimen, det er den mest framtidsrettede og stabile løsningen :)

 

Altibox er den eneste tjenesten per idag (som jeg vet om) som tilbyr dette.

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å slå til på et fiberopplegg der du får din egen skikkelige fiberkabel rett fra sentralen og inn i heimen, det er den mest framtidsrettede og stabile løsningen

 

Kva andre løysningar fins?

Og kvifor har alle fiber-tilboda så enormt stor hastigheit? Mormora mi har bestilt seg fiber frå Tussa, fordi då får ho telefon, TV, og nett frå same leverandør. Men ho trenger vel ikkje 10/10? Eller trengs det for både TV og internett?

Endret av svelemoe
Lenke til kommentar

Han tar feil når det gjelder at TV-en ikke kan bli forstyrret av PC-ens internettbruk. Med mindre TV-en hadde en dedikert linje fra sentralen, noe jeg tviler sterkt på. Jeg husker vi hadde en kunde i min forrige jobb, som var så aktiv internett-bruker at TV-en hakket.

 

Så om eg får ei 10/10 linje, vil TV-en hakke om eg køyrer µtorrent eller ein server til eit spel samtidig?

 

De 10Mbps-ene du får inn i huset blir fordelt mellom PC-er, TV-dekodere og annet som måtte være tilkoblet nettverket. Så hvis du bruker opp linja med PC-en kan det hende TV-en vil hakke ja. Kanskje noen routere kan fordele kapasiteten jevnt, er usikker.

 

Jeg har 30/30 fiber fra Altibox, og jeg bruker ofte absolutt hele linja når jeg for eksempel laster ned et spill fra Steam. Jeg har også flere TVer i huset med hver sin dekoder, og selv om flere av disse har stått på samtidig og jeg laster ned med hele linja har TVen aldri hakket.

Lenke til kommentar

Han tar feil når det gjelder at TV-en ikke kan bli forstyrret av PC-ens internettbruk. Med mindre TV-en hadde en dedikert linje fra sentralen, noe jeg tviler sterkt på. Jeg husker vi hadde en kunde i min forrige jobb, som var så aktiv internett-bruker at TV-en hakket.

 

Så om eg får ei 10/10 linje, vil TV-en hakke om eg køyrer µtorrent eller ein server til eit spel samtidig?

 

De 10Mbps-ene du får inn i huset blir fordelt mellom PC-er, TV-dekodere og annet som måtte være tilkoblet nettverket. Så hvis du bruker opp linja med PC-en kan det hende TV-en vil hakke ja. Kanskje noen routere kan fordele kapasiteten jevnt, er usikker.

Isåfall leverer dere for dårlig utstyr, det er helt uproblematisk å levere 1000 Mbit, eller forsåvidt også 10 000 mbit over fiber, det er ingen spesiell grunn til å lage et system der TV-sendingene hakker.

 

FOrøvrig er det to leverandører av fiber i trondheim NTE (altibox), og Trøndenergi (Loqal)

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvordan navigerer astronauter i det ytre rom? Med mangel av Nord, sør, øst, vest, høyre, venstre, opp og ned fatter ikke jeg hvordan rommet kan kartlegges. Alle holdepunkter flytter seg jo til enhver tid! Hvordan kan i så fall universet kartlegges?

Stjernehimmelen kan brukes også i verdensrommet, i hvert fall innenfor solsystemet. Polarstjernen vil alltid være i nord, slik den er på Jorda.

Men selvsagt står ikke de andre planetenes rotasjonsakser parallelt med jordaksen, så Polarstjernen er ikke polarstjerne på Mars eller på andre planeter. Men astrofysikerne vet til enhver tid hvordan våre naboplaneter er orientert i rommet, så orientering etter fjerne stjerner og objekter vil fortsatt være mulig.

 

Det er først hvis man reiser ut av solsystemet at stjernehimmelen endres såpass mye at stjernebildene begynner å bli ugjenkjennelige og ubrukbare som faste referansepunkt. Her er f.eks en snutt fra TV-serien Cosmos som viser hvordan Karlsvogna ville endret seg hvis man kunne flydd rundt de stjernene dette velkjente stjernebildet består av (ca 7 minutter ut i videoen):

http://www.youtube.com/watch?v=TYobCdq9BEA

Lenke til kommentar

Takker for svar Khaffner!

 

Skjønte på han selgeren som var på døra at han ikke helt visste hva han snakket om. Holder meg til kabelanlegget enn så lenge :)

 

Anbefaler deg å slå til på et fiberopplegg der du får din egen skikkelige fiberkabel rett fra sentralen og inn i heimen, det er den mest framtidsrettede og stabile løsningen :)

 

Altibox er den eneste tjenesten per idag (som jeg vet om) som tilbyr dette.

 

Bor ikke akkurat i verdens navle, men har allikevel fått fiber fra telenor. Bygda er et slikt pilotprosjekt, så får vel bare ta til takke med hva vi har akkurat nå. Usikker på hvordan det er lagt opp her, er sikkert et delt system slik du nevner. Høyeste hastigheten vi kan få er 50/10, og det koster nesten 1400 i måneden. Nå betaler vi 550 for 25/10 og er i grunn fornøyde med det. Før betalte vi 650 for 8/1, så...

Lenke til kommentar

Hvis lufta rundt Jorda hadde stått stille i forhold til verdensrommet mens Jorda roterte, så ville det blåse en kraftig vind fra øst hele tiden, kraftigere dess nærmere man var ekvator. Bare på polene ville det vært vindstille.

 

Jordas omkrets er omtrent 40.000 km, et punkt på ekvator tilbakelegger denne avstanden på 24 timer (et døgn). Dette ville gitt en vindhastighet ved ekvator på ca 1600 km/t, i Oslo (ca 60 grader nord) ville det vært en konstant superorkan fra øst på ca 800 km/t. De kraftigste vindkastene i tropiske orkaner som noensinne er målt på Jorda var på rett over 500 km/t.

 

Så heldigvis er det sånn at atmosfæren på Jorda følger med på jordrotasjonen.

Endret av SeaLion
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Han tar feil når det gjelder at TV-en ikke kan bli forstyrret av PC-ens internettbruk. Med mindre TV-en hadde en dedikert linje fra sentralen, noe jeg tviler sterkt på. Jeg husker vi hadde en kunde i min forrige jobb, som var så aktiv internett-bruker at TV-en hakket.

 

Så om eg får ei 10/10 linje, vil TV-en hakke om eg køyrer µtorrent eller ein server til eit spel samtidig?

 

De 10Mbps-ene du får inn i huset blir fordelt mellom PC-er, TV-dekodere og annet som måtte være tilkoblet nettverket. Så hvis du bruker opp linja med PC-en kan det hende TV-en vil hakke ja. Kanskje noen routere kan fordele kapasiteten jevnt, er usikker.

 

Jeg har 30/30 fiber fra Altibox, og jeg bruker ofte absolutt hele linja når jeg for eksempel laster ned et spill fra Steam. Jeg har også flere TVer i huset med hver sin dekoder, og selv om flere av disse har stått på samtidig og jeg laster ned med hele linja har TVen aldri hakket.

 

Såvidt jeg vet, får dekoderen din en egen kabel fra modemet? Tven er ikke begrenset av båndbredde, mens 30/30 sperren din ligger i modemet. Derfor går det fint.

Lenke til kommentar

Han tar feil når det gjelder at TV-en ikke kan bli forstyrret av PC-ens internettbruk. Med mindre TV-en hadde en dedikert linje fra sentralen, noe jeg tviler sterkt på. Jeg husker vi hadde en kunde i min forrige jobb, som var så aktiv internett-bruker at TV-en hakket.

 

Så om eg får ei 10/10 linje, vil TV-en hakke om eg køyrer µtorrent eller ein server til eit spel samtidig?

 

De 10Mbps-ene du får inn i huset blir fordelt mellom PC-er, TV-dekodere og annet som måtte være tilkoblet nettverket. Så hvis du bruker opp linja med PC-en kan det hende TV-en vil hakke ja. Kanskje noen routere kan fordele kapasiteten jevnt, er usikker.

Isåfall leverer dere for dårlig utstyr, det er helt uproblematisk å levere 1000 Mbit, eller forsåvidt også 10 000 mbit over fiber, det er ingen spesiell grunn til å lage et system der TV-sendingene hakker.

 

FOrøvrig er det to leverandører av fiber i trondheim NTE (altibox), og Trøndenergi (Loqal)

 

AtW

 

Per idag tilbyr de 30/30(standard), 50/50, 100/100 og 400/400. Jeg vet at maskinvaren i sentralene og "modemet" i hjemmet klarer opp til 1Gbps, men den begrensningen sa vi sjelden til kundene whistle.gif

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

Ikke at jeg tror dette funker. Men kan noen forklare hvorfor det ikke funker?

post-38731-1285710858,3458_thumb.png

Kvifor flyg du ikkje inn i nærmaste vegg kvar gong du hoppar?

Du, og atmosfæra, roterer med jorda.

Hvorfor må man beregne jordas rotasjon når man avfyrer langdistanse sniper skudd da?

Jeg tipper at atmosfæren ikke beveger seg perfekt med jorden, det er nok litt etterslep. Hvis det du sier er sant, så kan man kanskje merke det over lange nok avstander. Men jeg bare gjetter her.

Endret av Venerable
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...