Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En led er bare en liten plastfirkant.

 

Men 5watt, den må da ha gigantiske batterier, eller tømme dem på minutter?

Og den er da veeldig kraftig?

jeg har 3stk C batterier i den, den er sinnsykt kraftig.

batteriene har holdt i noen timer til nå, aner ikke hvor lenge de faktis holder...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Jeg gjetter på ca 5 timer :)

18-20 timer holder batteriene faktisk :)

Har allerede brukt lykta i ca 7-8 timer, så den har allerede holdt langt over 5 timer.

btw, den lykta er på 250 lumen, fantastisk "liten" sak.

Et alkalisk C-batteri er på "opp til" 8000mah og 1.5v, har du tre stykker så blir det 8000mah på 4.5v.

 

8Ah*4.5V = 36Wh

36Wh/5W = 7.2h

 

Altså vil det maksimalt være 7.2 timer batteritid anta at den spenningsregulerende elektronikken har en effektivitet på 100%.

 

Jeg vet ikke hvordan jeg klarte å få at de skulle ha 25 watt i sted, men poenget mitt står :)

Lenke til kommentar
Telys varmer masse.
Hvordan er pris(100-pack fra Ikea) i forhold til lagret energi? Er det billigere enn strøm?

Telys er en svært dyr energikilde.

 

Hvis du har en effektiv vedovn kan den gi omtrent like god økonomi per kWh avgitt som strøm (panelovner). En vedsekk på 60 liter koster rundt 60 kroner. Stearinlys har litt høyere energitetthet (kWh/kg) enn ved, men du får ikke mange kiloene med stearinlys for 60 kroner sammenlignet med ved. Ved (og strøm) er mye billigere per energimengde.

 

Ennå billigere blir det om strømmen brukes på en smartere måte: varmepumpe. Da får man igjen ca 2-3 ganger den elektriske energien som puttes inn (og som betales). Resten av varmeenergien pumpes inn fra utsiden av huset (og senker temperaturen på uteluften som passerer).

 

Ved kan i effektive ovner konkurrere på pris med strøm, men ikke i eldre ovner og heller ikke mot smart bruk av strøm i varmepumper.

 

Bedre isolasjon i veggene på et 15-40 år gammelt hus senker behovet for varme, men det koster typisk ~10 ganger mer enn en varmepumpe og svarer seg derfor ikke økonomisk. I nye hus er det påkrevd med ganske tykk isolasjon (normalt 25 cm). Isolasjonen koster ganske mye der også, men når det først er såpass tykk isolasjon så blir energibehovet lavt. Lavt energibehov betyr også lav strømutgift og lite sparepotensiale på diverse tiltak. Særlig i lavenergiboliger (ca 40 cm isolasjon) er energibehovet så lavt at det ikke lønner seg å bruke penger på f.eks kostbare vannbårne varmesystemer, varmepumpe og fjernvarme.

 

Kort og greit:

- Har du et gammelt hus: Kjøp varmepumpe

- Bygger du nytt hus: Kjøp panelovner

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Eller klarer å drive en bil med parafin/fyringsolje?

http://www.dinside.no/302201/parafin-istedet-for-diesel

Hva sier loven om det?

Er dette mer lovlig enn å fylle avgiftsfri, farget diesel?

Det er jo lov å bruke matolje.

 

Kunne en bilprodusent lage biler drevet av fyringsolje, og markedsføre dem som billige i drift? Lovlig? Rart det ikker gjort. Jeg ville kjøpt.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...