Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spør her da jeg ikke trenger/gidder å lage en egen tråd;

De fleste på facebook har sett gruppen "JEG HAR INGEN VENNER Å MISTE - IKKE KJØR I FYLLA!".. Er det bare jeg som syns formuleringer er litt rar? Fant nemling en annen gruppe " JEG HAR INGEN VENNER Å MISTE, SÅ HVEM BRYR SEG OM DU KJØRER I FYLLA". Hvilke av disse tilfellene "korrekt"?

Den første delen av setningen er tvetydig, så begge gir mening.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vi har mange målerapparater vi kan måle lengde, strøm, spenning, og diverse andre ting med , hva hvilket apparat kan måle varme på et spesifit lite punkt?

 

En tenker gjerne med en gang termometer når det gjelder varme, men la oss si jeg har en laser som skyter ut en laserstråle, hva kan jeg bruke for å måle om den klarer å generere noe varme på det den treffer?

Lenke til kommentar

En tenker gjerne med en gang termometer når det gjelder varme, men la oss si jeg har en laser som skyter ut en laserstråle, hva kan jeg bruke for å måle om den klarer å generere noe varme på det den treffer?

Måler dominerende bølgelengden er det vel? Eventuelt et spekter slik at den mest dominerende bølgelengden kan gjøres om til temperatur (Wiens forskyvningslov), alternativt måler den effekt utfra et legeme som beskrives med stefan-boltzmanns lov?

Lenke til kommentar

På jobben ser jeg ofte store kart over Norges kraftnett. Har lagt merke til at det går likestrøm på ca 420kV mellom Kristiansand og en by midt i Danmark jeg ikke husker navnet på. Såvidt jeg husker hadde alle store sjøkabler likestrøm. Men hvorfor går det likestrøm? Hvilke fordeler har det i det tilfellet?

Lenke til kommentar

På jobben ser jeg ofte store kart over Norges kraftnett. Har lagt merke til at det går likestrøm på ca 420kV mellom Kristiansand og en by midt i Danmark jeg ikke husker navnet på. Såvidt jeg husker hadde alle store sjøkabler likestrøm. Men hvorfor går det likestrøm? Hvilke fordeler har det i det tilfellet?

 

Edit: feil

 

Så vidt eg husker er det pga man har større tap ved bruk av vekselstrøm. Derfor legger man separate kabler med likestrom på lange avstander. Ulempen med likestrom er omforming ved avsender og mottaker....

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

På jobben ser jeg ofte store kart over Norges kraftnett. Har lagt merke til at det går likestrøm på ca 420kV mellom Kristiansand og en by midt i Danmark jeg ikke husker navnet på. Såvidt jeg husker hadde alle store sjøkabler likestrøm. Men hvorfor går det likestrøm? Hvilke fordeler har det i det tilfellet?

 

 

En lærer på skola forklarte det med at om man skulle sende vekselstrøm, så forsvant det mye i form av tap på grunn av kondensatoreffekten :)

Lenke til kommentar

Har idag fått et lite munnsår på munnviken, og har både den blå (originale) lypsyl og aloe vera tilgjengelig. Hva er det som funker "best" og raskest mot det? Og hvor lang tid ca hvil det ta før det er borte?

Kom deg på apoteket å kjøp antix, reseptfritt. Det eneste som funker ordentlig mot den slags.

Lenke til kommentar

Klarer alle dataskjermer å kjøre de nyeste spill? Eller er det virkelig bare det man har av skjermkort og slikt i dataen som har noe å si?

 

Må skjermer tilpasses dataen, eller er det ett fett?

alle dataskjermer tar ikke de nyeste spillene nei.

Hvis man f.eks ser på monokrom-skjermene(skjerme med 2 farger) så vil ikke denne takle nyere systemer da den ikke klarer å vise fargene.

Men, om du tenker på den 10 år gamle 14" CRT-skjermen, så skal den takle alt av spill. Kvaliteten på bildet og oppløsningen blir antagelig ikke det beste, men den skal takle det da det spillene i utgangspunktet ikke er avhengig av skjermen eller hvordan skjermen "yter".

Lenke til kommentar

På jobben ser jeg ofte store kart over Norges kraftnett. Har lagt merke til at det går likestrøm på ca 420kV mellom Kristiansand og en by midt i Danmark jeg ikke husker navnet på. Såvidt jeg husker hadde alle store sjøkabler likestrøm. Men hvorfor går det likestrøm? Hvilke fordeler har det i det tilfellet?

 

Det bukes også sånn at man bare trenger en leder. Havet er nemlig lederen tilbake igjen. Altså, en tjukk kabel for + og havet er -

Lenke til kommentar

Klarer alle dataskjermer å kjøre de nyeste spill? Eller er det virkelig bare det man har av skjermkort og slikt i dataen som har noe å si?

 

Må skjermer tilpasses dataen, eller er det ett fett?

alle dataskjermer tar ikke de nyeste spillene nei.

Hvis man f.eks ser på monokrom-skjermene(skjerme med 2 farger) så vil ikke denne takle nyere systemer da den ikke klarer å vise fargene.

Men, om du tenker på den 10 år gamle 14" CRT-skjermen, så skal den takle alt av spill. Kvaliteten på bildet og oppløsningen blir antagelig ikke det beste, men den skal takle det da det spillene i utgangspunktet ikke er avhengig av skjermen eller hvordan skjermen "yter".

Men må jeg endre oppløsningen til noe lavere når jeg bruker eldre skjerm, eller er det bare generelt kvaliteten som endres?

Lenke til kommentar

Men må jeg endre oppløsningen til noe lavere når jeg bruker eldre skjerm, eller er det bare generelt kvaliteten som endres?

Alt etter hvilken oppløsning den gamle skjermen har.

Har den gamle skjermen 800x600 må så klart alt som skal vises ha samme oppløsning.

Men, kvaliteten kan du sette så høyt du vil. det jeg tenkte på var at bildekvaliteten på eldre skjermer gjerne er veldig dårlig, selv om kvaliteten på bildet den får er bra.

 

Så, det er kun oppløsningen du trenger å endre, dårlig bildekvalitet/blasse, dårlige farger fikser skjermen helt selv om den er dårlig/gammel.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...