Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg syns bare at hullet på CD-rom er altfor lite. Ikke ale PCer står på kontor.

Ikke alle har en binders hjemme. Og kun de som har en kvinne i huset (eller er kvinne, har nåler.

 

 

Men jeg er nysgjerrig på mekanikken som gjør at plata kommer ut om man finner en nål, og hvorfor man ikke kunne hatt en enklere måte.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jeg syns bare at hullet på CD-rom er altfor lite. Ikke ale PCer står på kontor.

Ikke alle har en binders hjemme. Og kun de som har en kvinne i huset (eller er kvinne, har nåler.

 

 

Men jeg er nysgjerrig på mekanikken som gjør at plata kommer ut om man finner en nål, og hvorfor man ikke kunne hatt en enklere måte.

 

Du dytter på tannhjulenen som er koblet i motoren som åpner den. Kan sikkert orde en anen måte på det ved hjelp av en dytte knapp som dytter i tannhjulene. Sikkert en logsik forklaring, jeg ikke vet, på det.

Lenke til kommentar

Hadde en kar fra telenor på døren i kveld. Han prøvde å selge med fiberTV. Jeg sa jeg allerede hadde Canal Digital HD-pakka gjennom antennenettet i området (analogt, men får 720+dolby lyd). Likevel insisterte han på at deres HD-tilbud kom til å gi bedre bildekvalitet. Er dette sant?

 

Han insisterte også på at fiberTV-en aldri kom til å bli forstyrret selv om en PC i huset brukte opp all båndbredden. Hadde visstnok noe å gjøre med at fiber hadde en eller annen egenskap som egnet seg bra til dette. Dette virker jo noe ulogisk for meg. Tenkte at det er vel med fiberTV som alt annet, sitter man å har flere hundre torrents i gang eller lignende, kan man ikke forvente at youtuben til mor går knirkefritt?

 

Vet ikke om dette er så snedig at det gjør noe, men fant ikke ut av dette noen annen plass.

Lenke til kommentar

Hadde en kar fra telenor på døren i kveld. Han prøvde å selge med fiberTV. Jeg sa jeg allerede hadde Canal Digital HD-pakka gjennom antennenettet i området (analogt, men får 720+dolby lyd). Likevel insisterte han på at deres HD-tilbud kom til å gi bedre bildekvalitet. Er dette sant?

 

Han insisterte også på at fiberTV-en aldri kom til å bli forstyrret selv om en PC i huset brukte opp all båndbredden. Hadde visstnok noe å gjøre med at fiber hadde en eller annen egenskap som egnet seg bra til dette. Dette virker jo noe ulogisk for meg. Tenkte at det er vel med fiberTV som alt annet, sitter man å har flere hundre torrents i gang eller lignende, kan man ikke forvente at youtuben til mor går knirkefritt?

 

Vet ikke om dette er så snedig at det gjør noe, men fant ikke ut av dette noen annen plass.

 

Jeg har jobbet lenge nok i et selskap som selger fiber til å uttale meg litt ;)

Han tar feil når det gjelder at TV-en ikke kan bli forstyrret av PC-ens internettbruk. Med mindre TV-en hadde en dedikert linje fra sentralen, noe jeg tviler sterkt på. Jeg husker vi hadde en kunde i min forrige jobb, som var så aktiv internett-bruker at TV-en hakket. Den eneste løsningen vi kunne tilby da, var en ytterligere fiberkabel inn til huset. Da hadde han 100+100 Mbps, 2 modemer. Gudene vet hva han drev med ermm.gif

I disse tider da fiber er populært, men også dyrt, driver noen selskaper lureri. Nextgentel pleide å komme innom kundene sine og tilby fiber. Det viste seg å være noe som blir kalt "sort fiber", altså en fiberkabel som legges, men ikke kobles til.

Telenor gikk også til kundene, og tilbød også fiber. Dette var splittet fiber, altså én fiberkabel på deling mellom flere hus. Akkurat som kobbernettet i dag, men med fiber.

Merk at disse utsagnene er fra internt der jeg jobbet før, fra selgere, teamledere og teknisk avdeling. For ett år siden. Usikker på hvordan tilstandene er nå.

 

For de som lurer, jeg jobbet med Altibox-produktene, hos Viken Fibernett

Endret av Khaffner
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Han tar feil når det gjelder at TV-en ikke kan bli forstyrret av PC-ens internettbruk. Med mindre TV-en hadde en dedikert linje fra sentralen, noe jeg tviler sterkt på. Jeg husker vi hadde en kunde i min forrige jobb, som var så aktiv internett-bruker at TV-en hakket.

 

Så om eg får ei 10/10 linje, vil TV-en hakke om eg køyrer µtorrent eller ein server til eit spel samtidig?

Lenke til kommentar

Han tar feil når det gjelder at TV-en ikke kan bli forstyrret av PC-ens internettbruk. Med mindre TV-en hadde en dedikert linje fra sentralen, noe jeg tviler sterkt på. Jeg husker vi hadde en kunde i min forrige jobb, som var så aktiv internett-bruker at TV-en hakket.

 

Så om eg får ei 10/10 linje, vil TV-en hakke om eg køyrer µtorrent eller ein server til eit spel samtidig?

 

De 10Mbps-ene du får inn i huset blir fordelt mellom PC-er, TV-dekodere og annet som måtte være tilkoblet nettverket. Så hvis du bruker opp linja med PC-en kan det hende TV-en vil hakke ja. Kanskje noen routere kan fordele kapasiteten jevnt, er usikker.

Lenke til kommentar

Dette kan umulig stemme. Fiberen er god for ihvertfall 100 mbit uten problemer. Selv om de deler samme linja, er nok neppe fiberen flaskahalsen og de 10 mbit neppe inkludert telefon og TV.

Har 15/15 mbit hjemme med TV og telefon, alle koblet til samme bok-fiber-sentral. Har aldri opplevd hakking på TV-en selv om jeg bruker hele internett-linja og vel så det (får 18 mbit, betaler for 15, Lyse).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...