Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Høyreregelen for rulletrapper er også i tråd med hvordan man gjør det i trafikken. På motorveier skal man kun kjøre forbi i venstre felt. Dersom man kjører sakte (f.eks trailere i oppoverbakke) så skal man holde høyre felt.

Er det lov å kjøre forbi på høyre side der det er mer enn to felt? Opplever ofte folk som f.eks. ligger i venstre feltet på motorvei (80-sone) i ca. 75 km/t, og nekter å legge seg inn i høyrefeltet. Da har jeg et par ganger bare kjørt forbi på høyre side (såfremt det er mulig).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kvifor får eg alltid ein følelse av at flyet mistar fart rett etter take-off? Motorane går med full spiker frå rullebana, og kjører på kanskje rundt eit halvt minutt etter take-off, og så er det akkurat som om at eg høyrar at dei lettar litt på gassen, og eg får den følelsen. Kva er dette for noko, og kvifor gjer dei det?

Lenke til kommentar
Kvifor får eg alltid ein følelse av at flyet mistar fart rett etter take-off? Motorane går med full spiker frå rullebana, og kjører på kanskje rundt eit halvt minutt etter take-off, og så er det akkurat som om at eg høyrar at dei lettar litt på gassen, og eg får den følelsen. Kva er dette for noko, og kvifor gjer dei det?

 

Det jeg tenker du merker, er at du kjenner ikke vibrasjonene fra hjulene lenger, siden de ikke er på bakken lenger.

Lenke til kommentar
Er det lov å kjøre forbi på høyre side der det er mer enn to felt? Opplever ofte folk som f.eks. ligger i venstre feltet på motorvei (80-sone) i ca. 75 km/t, og nekter å legge seg inn i høyrefeltet. Da har jeg et par ganger bare kjørt forbi på høyre side (såfremt det er mulig).

Det er generelt ikke lov. Unntak: bilen du kjører forbi skal svinge av veien til venstre (da er du pålagt å kjøre forbi til høyre), det er tett trafikk i venstre felt (rushtid), eller feltet du kjører i er merket for spesiell bruk (og du har lov å kjøre der).

Lenke til kommentar
Kvifor får eg alltid ein følelse av at flyet mistar fart rett etter take-off? Motorane går med full spiker frå rullebana, og kjører på kanskje rundt eit halvt minutt etter take-off, og så er det akkurat som om at eg høyrar at dei lettar litt på gassen, og eg får den følelsen. Kva er dette for noko, og kvifor gjer dei det?

Det er vel det flyet gjør, demper på gassen. Maksimalnivået på gassen er først og fremst for at flyet skal greie å rive seg løs fra asfalten, når flyet kommer i større høyder trenger det ikke så mye gass for å komme opp i marsjfart (fordi flyet ikke trenger så mye kraft til å stige lenger, og fordi det er mindre luftmotstand i større høyder).

 

Har man muskler i hendene? Hvis ikke, hvorfor kjenner jeg at jeg blir "sliten" i hånda hvis jeg knytter, slipper og knytter fort og lenge?

Selvfølgelig har du muskler i hendene! Hvordan tror du ellers at du får til å bevege på hånden og knytte nevene? Svart magi? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Selvfølgelig har du muskler i hendene! Hvordan tror du ellers at du får til å bevege på hånden og knytte nevene? Svart magi? :dontgetit:

 

Har alltid forestilt meg at musklene sitter lenger opp i armen. Ser jo at senene fra fingra går veldig langt bakover :whistle:

post-51689-1244234970_thumb.jpg

 

:)

Lenke til kommentar
Om man får en dråpe sterk syre på hånden, brenner det helt gjennom da?

Det kan etse gjennom huden og skade kjøttet under, men en eneste dråpe er for lite til at det skal gå gjennom hånda. Merk at det vil ta en del tid fra man får dråpen på seg til den har etset seg inn til kjøttet. Innen den tid vil man nok ha hånda febrilsk under rennende vann.

 

Jeg fikk en dråpe konsentrert svovelsyre på skoen en gang. Det var fjellsko med solid lær. Jeg oppdaget ikke dråpen før dagen etter og da var det en ca 1mm dyp grop i læret. Jeg hadde også sølt litt på buksa. Det hadde sikkert fuktet huden men ga ikke noen merker eller irritasjon på låret. Kun en bit av buksa som gikk i oppløsning.

 

Er regnbuen alltid like stor? Og hvis ikke, hva er det som påvirker størrelsen?

Vinkelen i forhold til der du står er alltid den samme for primærregnbuen. Man kan av og til også se en sekunderbue med større vinkel. Regnbuens høyde avgjøres av om sola står høyt eller lavt og hvordan terrenget er der den skinner. Ser du f.eks en regnbue i oppoverbakke vil du se mindre av den enn om du så den i nedoverbakke. (Forutsatt at sola står like høyt på himmelen.) Hvis du er i et fly kan du til og med se en komplett sirkel og skyggen av flyet i midten av sirkelen. Gjør et bildesøk på google for å se på ulike varianter.

 

NB. Legg merke til at når man tar bilde så kan man bruke teleobjektiv slik at man kommer "nært" innpå regnbuen og får et inntrykk av at regnbuen er tykkere og har større diameter. Det kommer av fototeknikk, ikke at regnbuen er forskjellig størrelse.

Lenke til kommentar
Kvifor får eg alltid ein følelse av at flyet mistar fart rett etter take-off? Motorane går med full spiker frå rullebana, og kjører på kanskje rundt eit halvt minutt etter take-off, og så er det akkurat som om at eg høyrar at dei lettar litt på gassen, og eg får den følelsen. Kva er dette for noko, og kvifor gjer dei det?

 

Det er vel ikke det at flyet mister fart, men at den "mister" akselerasjon. Det er den du legger merke til når flyet går i full pupp ved start og gradvis synker. Det er min teori ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Jeg fikk en dråpe konsentrert svovelsyre på skoen en gang. Det var fjellsko med solid lær. Jeg oppdaget ikke dråpen før dagen etter og da var det en ca 1mm dyp grop i læret. Jeg hadde også sølt litt på buksa. Det hadde sikkert fuktet huden men ga ikke noen merker eller irritasjon på låret. Kun en bit av buksa som gikk i oppløsning.

 

Jeg sølte noe konsentrert svovelsyre på hånda en gang, det var ganske uproblemetisk egentlig (overraskende uproblemetisk vil jeg si), gjorde ikke vondt eller noen ting, jeg bare registrerte at jeg sølte, gikk rolig bort og skyllet det av meg, merket ikke noe ubehag, hverken før eller etter.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jo mindre de er jo enklere blir energiregnestykket. Hvis man skalerer ned et insekt til f.eks halve lengden så vil vingearealet og overflatearealet reduseres med 4 ganger. Vekta reduseres med 8 ganger.

 

Økende vingeareal i forhold til vekta gir bedre energieffektivitet.

 

Jo mindre de er jo mindre energi trenger de altså å bruke på å holde seg svevende. De virkelig små kan sveve langt av gårde i lett bris helt uten å bruke energi i det hele tatt.

 

Ellers så er det verd å nevne at fugler og insekter flyr på to helt forskjellige måter. Fugler flyr etter glidevingeprinsippet mens insekter flyr med en teknikk som lager en virvelvind som bidrar kraftig til løft.

Lenke til kommentar
Kvifor får eg alltid ein følelse av at flyet mistar fart rett etter take-off? Motorane går med full spiker frå rullebana, og kjører på kanskje rundt eit halvt minutt etter take-off, og så er det akkurat som om at eg høyrar at dei lettar litt på gassen, og eg får den følelsen. Kva er dette for noko, og kvifor gjer dei det?

Det er vel det flyet gjør, demper på gassen. Maksimalnivået på gassen er først og fremst for at flyet skal greie å rive seg løs fra asfalten, når flyet kommer i større høyder trenger det ikke så mye gass for å komme opp i marsjfart (fordi flyet ikke trenger så mye kraft til å stige lenger, og fordi det er mindre luftmotstand i større høyder).

 

Ja, godt mogleg det. Syns berre ofte eg får ein følelse av å "dette ned" under oppstigning akkurat når dei lettar på gassen, særleg om eg sit langt bak i flyet.

 

Har man muskler i hendene? Hvis ikke, hvorfor kjenner jeg at jeg blir "sliten" i hånda hvis jeg knytter, slipper og knytter fort og lenge?

Selvfølgelig har du muskler i hendene! Hvordan tror du ellers at du får til å bevege på hånden og knytte nevene? Svart magi? :dontgetit:

 

Tilleggsspørsmål: Kan ein då "trene" dei større ved å auke muskemassa i hendene på lik linje som andre muskar i kroppen? Og i såfall, korleis?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...