Nerowulf Skrevet 20. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2010 Hvorfor har rullestol hjulene på skrå? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 20. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2010 Hvorfor har rullestol hjulene på skrå? For at jakkeermene til "piloten" ikke skal bli tilsølt? Lenke til kommentar
Petter Skrevet 20. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2010 Hvorfor har rullestol hjulene på skrå? Vil tro at det er for bedre balanse. Blir som at vi står med breie bein for at vi skal stå stødigere Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 20. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2010 Vanskeligere å velte også når hjulene skrår innover. Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 20. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2010 Når de skrår innover øverst ja . Blir noe annet om de skrår innover nederst Lenke til kommentar
aklla Skrevet 20. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2010 Hvorfor har rullestol hjulene på skrå? i tillegg til det nevnt over vil jeg tro det er mer behagelig å rulle hjulene med hendene når de er skrå-stilt Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 20. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2010 Hvorfor har rullestol hjulene på skrå? Bedre balanse, mindre motstand, enklere å balansere på de, snur raskere og.. lettere å trille. Også kjent som camber, forresten. 4 og 6 grader er vanlig. Man får også 2 og 8. Hvorfor har rullestol hjulene på skrå? For at jakkeermene til "piloten" ikke skal bli tilsølt? Det har man klesbeskyttere til. Det spruter mer på fører (heheheh) når de skrår. Hvorfor har rullestol hjulene på skrå? Vil tro at det er for bedre balanse. Blir som at vi står med breie bein for at vi skal stå stødigere Korrekt. Hvorfor har rullestol hjulene på skrå? i tillegg til det nevnt over vil jeg tro det er mer behagelig å rulle hjulene med hendene når de er skrå-stilt Det er litt både og, egentlig. Jeg har inntrykket av at det du sier stemmer, men har møtt andre som mener det motsatte. Kommer vel litt ann på hva slags hender du har og slik. 1 Lenke til kommentar
JarlG Skrevet 20. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2010 Sitter og leser gjennom naturfagsboka, og ser at det såkalte "DNA-molekylet" består av bl.a. sukkermolekyler. Korleis fungerer dette? Såvidt eg veit kan ikkje eit molekyl bestå av eit anna molekyl. Spørsmålet er vel heller; kva er eit DNA-molekyl? Er det heile remsa som ruller proteiner saman til eit kromosom, eller ein mindre mengde? Wikipedia seier at definisjonen "DNA-molekyl" er litt feil, da det heller er ein samansetning av molekyler, er dette meir riktig enn alle nettsteda som refererer til DNAet som molekyler? Takk på forhånd! Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 20. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2010 Rent teknisk er det ingenting i veien for at et molekyl kan inneholde andre molekyler. Hvordan det er rent praktisk med DNA vet jeg ikke. 1 Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 20. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2010 Er det noen her som har et svar på om man kan klare å kaste en liten ball 200m? Verdensrekorden med cricket-ball (156 - 163 gram) er 128 m, så da er vel svaret nei. Synd liten ball ikke er en friidrettsgren i VM. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 20. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2010 Er det noen her som har et svar på om man kan klare å kaste en liten ball 200m? Verdensrekorden med cricket-ball (156 - 163 gram) er 128 m, så da er vel svaret nei. I følge mange boligannonser så er det mange eiendomsmeglere som kan kaste småstein flere hundre meter. "Boligen ligger bare et steinkast unna butikk, barnehage og skole." Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 21. mai 2010 JarlG: Et molekyl kan godt bestå av andre molekyler. Det er så vidt jeg vet ikke noen klare definisjoner på hvilke bindingstyper som kvalifiserer for å bli kalt molekyl og ikke, men det er vanlig å tenke på enkel, dobbel og trippelbindinger som molekylbindinger og hydrogenbindinger og metallbindinger som noe som holder flere molekyler sammen. Men nå har f.eks benzen-molekylet en slags metallbinding i og med at noen av elektronene ikke inngår i faste bindinger mellom to bestemte naboatomer, men flyter mellom alle atomene i molekylet. Metallbindinger fungerer på samme måte, men elektronene flyter vanligvis mellom flere atomer samtidig som en slags elektronsjø. Proteiner og DNA holder som regel sammen som én samlet enhet så jeg vil kalle det molekyler. At de to halvpartene av DNA-strengen bare holdes sammen av mange svake hydrogenbindinger synes ikke jeg er noen grunn for å kalle det to molekyler. De opptrer samlet som én enhet og da mener jeg det er étt molekyl. 1 Lenke til kommentar
Palme Skrevet 21. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 21. mai 2010 Hvis man tar vekk det subjektive, finnes det noe som er perfekt? Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 21. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 21. mai 2010 (endret) Nope edit: kommer vel an på definisjonen perfekt. Man kan vel se på et vannmolekyl som perfekt. Endret 21. mai 2010 av Eaan Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 21. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 21. mai 2010 Hvis man tar vekk det subjektive, finnes det noe som er perfekt? Spørs på forutsetningene. Perfekt i forhold til hva? Lenke til kommentar
Palme Skrevet 21. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 21. mai 2010 Hvis man tar vekk det subjektive, finnes det noe som er perfekt? Spørs på forutsetningene. Perfekt i forhold til hva? Tja jeg vet ikke helt jeg. Finnes det en fasit på hva definisjonen perfekt er? Lenke til kommentar
Vamos Skrevet 21. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 21. mai 2010 (endret) "Lacking nothing essential to the whole; complete of its nature or kind." http://www.thefreedictionary.com/perfect Det er vel opp til en selv, rett og slett. Endret 21. mai 2010 av aunmar Lenke til kommentar
Palme Skrevet 21. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 21. mai 2010 Jess, dersom det er opp til en selv er det jo ikke så vanskelig, men dersom det ikke er opp til en selv, altså man tar bort det subjektive - finnes det da noe som er perfekt? Vanndråpe var nevnt, og det er vel kanskje ikke et alt for dumt forslag? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 21. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 21. mai 2010 C60 er vel så nær det perfekte som er mulig muligens? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 21. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 21. mai 2010 Hvis man tar vekk det subjektive, finnes det noe som er perfekt? Et vakuum (=et volum fritt for materie) er perfekt. Det absolutte (termiske) nullpunkt er perfekt. Hvis ikke kvantemekanikken kommer og kødder med det, da ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå