Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Mala skrev (1 time siden):

Wow, en av de få i serien som faktisk gjorde en grei jobb! Det var jo veldig synd.

Enig i det. 

Jeg var ikke spesielt fornøyd med at de ville gjøre slemmingene mer nyanserte (og Galadriel og hobbitene onde) Tolkien skrev ikke om gråsonene hos folk, historien er godt mot ondt. Syns likevel Adar var interessant, når de valgte å gå den veien.

Nå skal de jo skrape i lagene hos Sauron også. Herregud. Jeg er uansett ferdig med serien, så sånn sett er det irrelevant for min del.

Uansett, enig i at Mawle var en av de bedre. I en ideell setting hadde han spilt en noldo-alv, som eks Celebrimbor.

Endret av Revie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Revie skrev (3 timer siden):

Enig i det. 

Jeg var ikke spesielt fornøyd med at de ville gjøre slemmingene mer nyanserte (og Galadriel og hobbitene onde) Tolkien skrev ikke om gråsonene hos folk, historien er godt mot ondt. Syns likevel Adar var interessant, når de valgte å gå den veien.

Nå skal de jo skrape i lagene hos Sauron også. Herregud. Jeg er uansett ferdig med serien, så sånn sett er det irrelevant for min del.

Uansett, enig i at Mawle var en av de bedre. I en ideell setting hadde han spilt en noldo-alv, som eks Celebrimbor.

Ganske imponerende greier at man her satt og nærmest heiet på "de onde". Galadriel fremstår som en helt forferdelig person sammenlignet med Adar og kompani. En suppe av en serie, skrevet så til helvete og tilbake at det ikke burde være mulig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut som White Lotus sesong 2 er en episode lenger en sesong 1. Veldig spennende nå når det nærmer seg slutten.

For de som ikke har sett det: Første episode starter alltid med at vi får vite at en person har dødd på hotellet, også får vi se noen av gjestene vi følger i live. Så vi vet ikke hvem som er død. Sesong 1 klarte jeg ikke å gjette meg frem til hvem som døde, men i sesong 2 så har jeg hvert fall en teori.

Anbefaler den virkelig. Sesong 2 er like bra som sesong 1. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (8 timer siden):

Ser ut som White Lotus sesong 2 er en episode lenger en sesong 1. Veldig spennende nå når det nærmer seg slutten.

For de som ikke har sett det: Første episode starter alltid med at vi får vite at en person har dødd på hotellet, også får vi se noen av gjestene vi følger i live. Så vi vet ikke hvem som er død. Sesong 1 klarte jeg ikke å gjette meg frem til hvem som døde, men i sesong 2 så har jeg hvert fall en teori.

Anbefaler den virkelig. Sesong 2 er like bra som sesong 1. 

Jeg følger White Lotus, men har ikke sett det på en stund. Siden det er bare jeg som ser den.

Jeg begynte på Dhamer igår etter å ha Streamet Capone filmen.

Dhamer var ekkel, men fengslende, men jeg likte ikke at det virker som vi skal "forstå/akseptere" Dhamer, eller en "romantisering" av seriemord.

Eller var det bare jeg som merket slike vibber?

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Gouldfan said:

Dhamer var ekkel, men fengslende, men jeg likte ikke at det virker som vi skal "forstå/akseptere" Dhamer, eller en "romantisering" av seriemord.

Eller var det bare jeg som merket slike vibber?

Jeg opplevde ikke serien som noe forsøk på å akseptere Dhamer, eller romantisere seriemord, men det man vet av omstendigheter som kan ha kondisjonert ham til slike grusomme handlinger er inkludert, uten at serien tar særlig stilling til å mene noe om hvilke av momentene som bør vektes hvordan.
Jeg opplevde at serien i mye større grad enn lignende serier fokuserte på offerne, og poengterte hvor mange liv Dhamer ødela.
Kanskje det er den høye produksjonsverdien som gir deg inntrykk av en romantisering?
Jeg satt i alle fall igjen ganske kvalm og uvel etter hver episode.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (24 minutter siden):

Jeg opplevde ikke serien som noe forsøk på å akseptere Dhamer, eller romantisere seriemord, men det man vet av omstendigheter som kan ha kondisjonert ham til slike grusomme handlinger er inkludert, uten at serien tar særlig stilling til å mene noe om hvilke av momentene som bør vektes hvordan.
Jeg opplevde at serien i mye større grad enn lignende serier fokuserte på offerne, og poengterte hvor mange liv Dhamer ødela.
Kanskje det er den høye produksjonsverdien som gir deg inntrykk av en romantisering?
Jeg satt i alle fall igjen ganske kvalm og uvel etter hver episode.

Takk greit å høre en second opinion.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Gouldfan said:

Dhamer var ekkel, men fengslende, men jeg likte ikke at det virker som vi skal "forstå/akseptere" Dhamer, eller en "romantisering" av seriemord.

Eller var det bare jeg som merket slike vibber?

Nei, du var ikke den eneste, og jeg tror også det var litt av poenget. Tony Soprano er en anti-helt. Walter White er en anti-helt. Dexter Morgan er en anti-helt. Jeffrey Dahmer, i tillegg til å være en ekte person (i motsetning til mine fiktive eksempler), var ikke noe annet enn en sinnsyk morder og jeg tror det var det serieskaperene ville fortelle med serien, og heller fokusere mer på historien sett fra ofrene sitt ståsted.

Serien er mer en slags dramatisert dokumentar slik jeg ser det. Kanskje litt lettere å svelge siden det du ser på skjermen er skuespillere. Syntes nesten det er enda eklere å se faktiske dokumentarer om han.

Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (13 timer siden):

Nei, du var ikke den eneste, og jeg tror også det var litt av poenget. Tony Soprano er en anti-helt. Walter White er en anti-helt. Dexter Morgan er en anti-helt. Jeffrey Dahmer, i tillegg til å være en ekte person (i motsetning til mine fiktive eksempler), var ikke noe annet enn en sinnsyk morder og jeg tror det var det serieskaperene ville fortelle med serien, og heller fokusere mer på historien sett fra ofrene sitt ståsted.

Serien er mer en slags dramatisert dokumentar slik jeg ser det. Kanskje litt lettere å svelge siden det du ser på skjermen er skuespillere. Syntes nesten det er enda eklere å se faktiske dokumentarer om han.

Den er bra laget da, og bra skuespill, tror jeg så 2-3 episoder.

Lenke til kommentar
On 11/27/2022 at 6:20 PM, Sjørøver said:

Etter jeg så Bosch(https://www.imdb.com/title/tt3502248/?ref_=nv_sr_srsg_0), har jeg jaktet på noe lignende. Prøvde meg på Ray Donovan(https://www.imdb.com/title/tt2249007/?ref_=nm_flmg_t_10_act) uten at det falt i smak. Ga meg etter sesong 1. True Detective(https://www.imdb.com/title/tt2356777/?ref_=nv_sr_srsg_0) hadde en fantastisk sesong 1. Sesong 2 var virkelig noe dritt, har til og med sett den to ganger uten at den ble bedre. Sesong 3 var ganske god, men ikke like god som sesong 1. Jack Ryan hadde også en fenomenal sesong 1, og en veldig slapp sesong 2 etter min mening.

Noen som kan anbefale meg noe lignende?

Jeg likte denne.

Condor

https://www.imdb.com/title/tt6510950/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 timer siden):

Jeg likte denne.

Condor


Det kan være det kommer en tredje sesong etter hvert, selv om det begynner å bli noen år siden sesong 2.

Serien ble egentlig laget av noe kabel-TV greier som var eiet av AT&T, som la ned hele driften i 2018, og derfor har det tatt lang tid da alt ble stanset.

Serien er overtatt av Epix nå, som er Paramount/MGM/Lions Gate, men også der har det vært en del problemer, og det skal nå bli MGM+ til neste år, når MGM tar over hele kanalen, og Paramount fortsetter med sin egen Paramount+ osv. Forhåpentligvis kommer det nye episoder av Condor da, for det er en bra serie som har har hatt greie seertall på Epix.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 timer siden):

Jeg likte denne.

Condor

https://www.imdb.com/title/tt6510950/

Ser ut som det blir en runde med Viaplay. Ser spennende ut.

har sett litt på Our flag means death, og det var sånn helt OK. Er sulten på pirat greier. https://www.imdb.com/title/tt11000902/

Prøvde meg på Fire country, TV2, det var skikkelig stereotypisk amerikansk serie. Tommel ned. Utdypning i spoiler, beskriver de første to episodene.

Spoiler

Mann havner i fengsel, skal sone som brannvakt. Havner ved en feil i hjembyen sin. Møter en kvinne, som er sammen med hans tidligere bestekamerat. Redder livet til sin tidligere kamerat. Finner foreldrene, som tilfeldigvis begge er sjef i brannvesenet han tjenestegjør i. Vi får også vite at søsteren hans er død og det er hans feil. Tikker mange bokser dette her.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...