Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Gouldfan skrev (5 timer siden):

[klipp] og endel overdrevet onde eller gode karakterer.. [klipp]

Ser at at flere av dere nevner Ringenes herre i år. Rekker de det da??  Er vel Wheel of Time først.

Til sitatet over er mildt sagt grånyanser og ikke svart/hvitt i Unfinished Tales. Så Tolkien hadde det i seg hvertfall.

Silmarillion er jo neste som ættesagaer å regne. Mye av de er så svevende. Sliter med å se hvordan det kan fungere i serie/film-format..

Endret av maanemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
maanemann skrev (1 minutt siden):

Ser at at flere av dere nevner Ringenes herre i år. Rekker de det da??  Er vel Wheel of Time først.

Til sitatet over er mildt sagt grånyanser og ikke svart/hvitt i Unfinished Tales. Så Tolkien hadde det i seg hvertfall.

Silmarillion er jo neste som ættesagaer å regne. Mye av de e så svevende. Sliter med å se hvordan det kan fungere i serie/film-format..

Serie format kunne jo funket, men er vel for lavmåls for familien.

Jeg forstår skepsisen deres, men jeg håper de lager noe film om Silmarillion.

 

 

 

Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (17 timer siden):

Det er vanskelig å forklare, men det har mye med stemning og følelse å gjøre. De vil neppe klare å gjenskape den fantastiske stemningen i filmene, noe heller ikke Hobbiten-filmene klarte, selv om den første kom ganske nært.

Andre eksempler på sjelløshet er disse live action-remakene Disney har dytta ut de siste fem årene. Ikke nødvendigvis dårlige filmer, men fullstendig blottet for den sjarmen og godfølelsen som gjorde originalene så elskverdige.

Hobbiten hadde mye problemer. Peter Jackson skulle egentlig ikke ressigere den, men han som hadde fått jobben trakk seg kort tid før det skulle begynne. Jackson måtte da lappe sammen en plan på kort tid, og det merkes. Veldig synd. Tror de burde holdt seg til to filmer. 

 

Men serien er satt til the second age etter hva jeg har forstått, og blir veldig annerledes. Tror dette er lurt. 

 

Dubious skrev (11 timer siden):

LoTR ser lovende ut da første sesong skal ha 20 episoder, og de har signert kontrakt for 5 sesonger
Ikke dermed at serien blir noe bra
Fra det jeg finner så regner de med å ha serien ute i desember, som med mye annet som er annonsert for 2021, så de er jo egentlig i 2022..

20 episoder er jo enormt, og en fin ting. Har sett innlegg fra ene skuespilleren at de har filmet i 12 mnd nå, og har 6mnd igjen. Vil tro de er godt i gang med etter-produksjon på de tidlige episodene. 

Endret av Heiti
Lenke til kommentar
covah skrev (13 timer siden):

Hvordan er det mulig å si uten å ha sett 1 sekund av serien?  Du vet serien skal foregå i en annen tidsalder?
Avventer til jeg har sett endel episoder av serien før jeg avgir min dom.

Enkelte ting vet man bare. Går inn i alle serier med negative holdninger heretter så slipper jeg å bli skuffet.

Forresten morsomt at 20 episoder er ansett som "enormt" nå. For 15 år siden var 20-24 episoder per sesong normalen og mange serier klarte det fint uten noe fyllstoff.

Endret av Kjøleskap
Lenke til kommentar
Tomeito skrev (10 timer siden):

Silmarillion ville vel vært et helvete å filmatisere i sin helhet, nesten som å filmatisere hele bibelen, men absolutt en del historier der man kunne utforsket hvis man fikk lov. 

Når folk nevner The Witcher og LotR-serien, så vil jeg føye til Wheel of Time-serien som også kanskje kommer til høsten, men som jeg er litt redd kan bli tidenes (personlige) skuffelse. 

 

S11 av Archer har dukka opp på Netflix, for de som lurer..

Jeg er forsiktig optimist når det gjelder Wheel of Time. Serieskaperen virker å være en oppriktig fan, men kommuniserer også veldig tydelig at serien blir en adapsjon og at det overhodet ikke er snakk om å flytte boka kapittel for kapittel over i TV-format.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (2 timer siden):

Forresten morsomt at 20 episoder er ansett som "enormt" nå. For 15 år siden var 20-24 episoder per sesong normalen og mange serier klarte det fint uten noe fyllstoff.

Sånn av ren nysgjerrighet, hvilke mange serier mener du klarte 20-24 episoder fint uten noe fyllstoff?

Jeg mener tv-produksjon har sett en voldsom utvikling siden det langsesong-formatet, av fere grunner:

  • Høyere produksjonskvalitet betyr høyere kostnader.
  • Innspillingstid henger også sammen med kostnader, men også det at gode skuespillere sjelden binder seg til kontinuerlig jobbing med samme serie uten å ha tid til andre prosjekter mellom. Det å spille inn 24 episoder kontra 7-8 epioder utgjør jo en ganske stor forskjell her.
  • Utvikling av narrativer. Jeg digger X-files, men der er det jammen mye enkeltepisoder som ikke har særlig sammenheng med det større narrativet i serien. Når en ikke trenger å nøste 24 episoder sammen på en overbevisende måte er det klart at det tar langt kortere tid å produsere manus og sett. Med f.eks. Game of Thrones og The Wire snakker vi om noe helt annet. Ser noen for seg apparatet som kreves for å skrive og produsere 20-24 Game of Thrones-episoder på ett år?

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (3 timer siden):

Enkelte ting vet man bare. Går inn i alle serier med negative holdninger heretter så slipper jeg å bli skuffet.

Forresten morsomt at 20 episoder er ansett som "enormt" nå. For 15 år siden var 20-24 episoder per sesong normalen og mange serier klarte det fint uten noe fyllstoff.

Før så var det vell 22 episoder av varierende kvalitet. Settene og effektene var ikke i nærheten av det vi forventer nå. Jeg ser aldri serier med 22 episoder lenger. 

 

ilpostino skrev (1 time siden):

Enig. De kunne kuttet bort mye fra de to første filmene og fuylt på med essensenfra tredje.

Det kunne blitt en bra mini-serie. Det er et undervurdert format tror jeg. 

 

@afterall lang innspillingstid var visstnok det som fikk Ruby rose til å trekke seg fra rollen som batwoman. Det ble rett og slett for tøft å filme fra tidlig til sent i månedsvis. Kan se for meg det røyner mye på personen som er 90% av scenene. 

Endret av Heiti
Lenke til kommentar
afterall skrev (43 minutter siden):

Sånn av ren nysgjerrighet, hvilke mange serier mener du klarte 20-24 episoder fint uten noe fyllstoff?

De første sesongene til Lost, Prison Break og Heroes. Den femte sesongen til 24. 

Ironisk nok synes jeg serier har like mye fyllstoff som serier flest på den tida selv om normalen nå ligger på 10-13 episoder.

Lenke til kommentar
koots skrev (7 timer siden):

Jeg er forsiktig optimist når det gjelder Wheel of Time. Serieskaperen virker å være en oppriktig fan, men kommuniserer også veldig tydelig at serien blir en adapsjon og at det overhodet ikke er snakk om å flytte boka kapittel for kapittel over i TV-format.

Også forsiktig optimist, men også veldig redd for at det blir skuffende. Avataren min sier kanskje noe om jeg er fan...

At de gjør endringer er nok uansett det lureste. 

Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (6 timer siden):

De første sesongene til Lost, Prison Break og Heroes. Den femte sesongen til 24. 

Ironisk nok synes jeg serier har like mye fyllstoff som serier flest på den tida selv om normalen nå ligger på 10-13 episoder.

Ironisk nok, så har vell alle de seriene du nevner en ting til felles. Kvaliteten sank mer og mer jo lengre inn i serien du kom. Breaking bad har feks ikke dette problemet, da de har høy produksjonsverdi og akkurat passe episoder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (8 timer siden):

De første sesongene til Lost, Prison Break og Heroes. Den femte sesongen til 24. 

Ironisk nok synes jeg serier har like mye fyllstoff som serier flest på den tida selv om normalen nå ligger på 10-13 episoder.

Som afterall er inne på over produseres tv-serier generelt på en litt annen måte nå enn før. Kvaliteten, og krav til kvalitet, er langt høyere og tv-serier produseres generelt nå teknisk på samme måte som en spillefilm. 

Samme lys, samme kamera, samme pre-prod og svært lik postproduksjon. Naturligvis går det svært mye tid og ressurser å produsere 10 timer serie kontra 2 timer spillefilm når publikum nå forventer at det ser og høres like bra ut. 

Tid er også en viktig faktor, ikke bare for skuespillere men også crew, utstyr og location. Det er ikke uvanlig at tv-serier selv i Norge skytes over en periode på over et halvt år, og etter det et år med postproduksjon.

Det er flere kommende norske tv-serier som ble ferdig skutt for over et år siden, men som ikke en gang er blitt annonsert enda. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...