Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

DukeRichelieu skrev (På 10.1.2024 den 11:01 PM):

Jeg betaler omtrent 1000 kr i måneden for data (kurser), så det er en fast post for min del. I fjor kjøpte jeg en ny dedikert trading-rigg til rundt kr 23 000 som jeg bruker kun til trading, så jeg kommer til å føre opp den også.

Kort oppsummert: Alle utgifter knyttet til "forvaltning". Ny stol på hjemmekontoret vil jeg anta også kan kvalifisere

Nordnet har en artikkel på dette:

https://www.nordnet.no/no/kunnskap/academy/skatt-og-investeringer/skattemeldingen-disse-kostnadene-kan-du-trekke-fra

Sitat

Det er et generelt prinsipp i skatteretten at du kan kreve fradrag for kostnader til inntekts ervervelse. Det kan være årsavgift på VPS-konto, finansaviser, kostnader for kursinformasjon, analyseprogram etc. (Merk at Nordnet ikke har årsavgift på VPS-konto.)

Disse utgiftene bør stå i forhold til aktiviteten og gevinsten. Å føre opp 100 % av dine internettkostnader på 3000 kroner hvis du kun har hatt to transaksjoner det året og realisert 5000 kroner i gevinst vil trolig ikke godkjennes av skattemyndighetene.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sk0yern skrev (21 timer siden):

Stemmer. Var vel den jeg linket til på forrige side. :) 

Noen ting er jo klokkeklare, som for eksempel abonnement på aksjekurser (datakostnader), kostnad av analyseprogrammer, etc.

Mulig kontorstol havner i en gråsone. Kanskje data også. Men om den brukes til "forvaltning", så mener i hvert fall jeg at jeg har mitt på det rene.

Det eneste kjipe hadde vært om jeg til nå har blitt vurdert maskinelt og om jeg på et tidspunkt kunne risikere å bli tatt ut til stikkprøve og noen går tilbake i tid og ikke er enig i fradragene. 

Men vurderer risikoen for det som lav. Særlig ettersom det ikke akkurat er enorme summer.  

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (42 minutter siden):

Noen ting er jo klokkeklare, som for eksempel abonnement på aksjekurser (datakostnader), kostnad av analyseprogrammer, etc.

Abonnere på investeringsblogg går vel også under dette selv om det ikke er direkte aksjerkurser eller analyseprogram?

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (28 minutter siden):

Hadde tenkt det, ja. I hvert fall om du kan argumentere for at du bruker det til å gjøre handler. 

Hvilke blogger abonnerer du på? :) 

Tenkte å følge finding value finance sin blogg til 50$ per måned hvis jeg får fradrag for den utgiften

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (1 time siden):

Hadde tenkt det, ja. I hvert fall om du kan argumentere for at du bruker det til å gjøre handler. 

Hvilke blogger abonnerer du på? :) 

Jeg har også et enkeltmannsforetak som er relatert til aksjer så kanskje jeg står enda sterkere til å få fradrag.

Hva abonnerer du på?

Lenke til kommentar
ltdata skrev (23 timer siden):

Jeg har også et enkeltmannsforetak som er relatert til aksjer så kanskje jeg står enda sterkere til å få fradrag.

Hva abonnerer du på?

Mulig.

Jeg abonnerer ikke på noe per i dag. Hadde ikke vært fremmed for å gjøre det om det var noe som var verdt å abonnere på, men kjenner ikke til noe slikt per nå. 

Det betyr ikke at det ikke finnes, men det er en jungel der ute som søker å tjene penger på salg av nettopp slike tjenester og de færreste er av noe særlig verdi. Så de få som kanskje er verdt å betale for drukner blant alt annet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Deechon skrev (På 13.12.2022 den 3:42 PM):

Jeg har klokketro på at norwegian aksjen skal opp en god del i 2023. At de ikke gikk konk i 2020 er smått utrolig så bunnen er nådd for lengst. 

Jeg hadde rett gitt, solgte meg ut denne uka og gikk med 71% fortjeneste. Bare synd jeg kun gikk inn med 5k. Hadde vært mer moro om jeg hadde satset mer enn småpenger...

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne
  • 3 uker senere...

Er det ingen stop loss funksjon i Nordnet i appen?


Noen andre her som er inne i Berkshire Hathaway B?

Er oppe 41% siden jeg kjøpte. Vet ikke hvor lenge jeg tør å sitte på dem😅

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Nå stusser jeg veldig på noe her. 11 Mars mente jeg at jeg kjøpte 2.000 aksjer i Nordic Mining. Skulle inn nå for å sjekke hvordan det stod til. Ser at jeg bare har 100 aksjer i porteføljen. Hva f har skjedd? Har ikke jeg mottatt kvittering på 2.000 kjøpte aksjer til 0,792 kr stykket? Eller har jeg rotet noe så vanvittig til?

Endret av Sydvest
Lenke til kommentar
Hr Kotelett skrev (7 minutter siden):

De tok en reduksjon eller hva det heter på fagspråket, 20:1

Jeg hadde 20 000 som nå er 1000. Verdt det samme 

Så de 2.000 aksjene jeg eide har nå blitt til 100 altså. Og 0,79 * 20 = 15,8. Ja det kan stemme

Endret av Sydvest
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Hr Kotelett said:

De tok en reduksjon eller hva det heter på fagspråket, 20:1

Jeg hadde 20 000 som nå er 1000. Verdt det samme 

Reverse split. Noen børser har regler som sier at prisen ikke kan være under 1 krone eller 1 dollar over lengre tid. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvis jeg har masse enkeltaksjer i USD, men jeg tror usd vil svekke seg i forhold til Nok i tiden fremover, er det noen måte jeg kan beskytte porteføljen mot et fall i Dollar vs Nok?

For hvis usd svekker seg 30% i forhold til nok ( vet ikke om det er et realistisk tall?) så vil jo porteføljeverdien gå veldig mye med selv om aksjene skulle utvikle seg ok?

På den annen side har jeg mye råvare aksjer og jeg har lest at disse typisk går bra hvis dollaren svekker seg. Så jeg har allerede en naturlig (gratis) hedge der?

Lenke til kommentar
2 hours ago, ltdata said:

Hvis jeg har masse enkeltaksjer i USD, men jeg tror usd vil svekke seg i forhold til Nok i tiden fremover, er det noen måte jeg kan beskytte porteføljen mot et fall i Dollar vs Nok?

For hvis usd svekker seg 30% i forhold til nok ( vet ikke om det er et realistisk tall?) så vil jo porteføljeverdien gå veldig mye med selv om aksjene skulle utvikle seg ok?

På den annen side har jeg mye råvare aksjer og jeg har lest at disse typisk går bra hvis dollaren svekker seg. Så jeg har allerede en naturlig (gratis) hedge der?

Bare nysgjerrig: hvorfor tror du NOK vil styrke seg vs USD?

Lenke til kommentar
BlackBabyJesus skrev (3 timer siden):

Bare nysgjerrig: hvorfor tror du NOK vil styrke seg vs USD?

Kanskje jeg har misforstått. Men jeg hører hele tiden om folk som sier at dollaren kommer til å svekke seg. 

Er det da mot alle andre valutaer de mener?

Jeg tenker bare at hvis dollaren skulle svekke seg så bør jeg ikke eie så mange aksjer notert i USD?

Eller har jeg misforstått?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...