Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
KriZZ skrev (2 minutter siden):

Keep buying :D 

Har kjøpt siden 12 dollar og selger ikke en eneste stonk før jeg pensjonerer meg

 

Damn 😮 ja tesla treffer på alle trendene for tiden, tech, fornybar energi. AI, elbil osv. Er jo helt sprøtt at et amerikansk bilselskap skal drive enorme priskutt i bilbransjen og selge 30% av alle nybiler. 

Ikke alle som forstår verdivurderingen, men selv forstod jeg aldri verdivurderingen til Apple heller som er nå størst av alle. 

Blir spennende tider fremover. Hva er din gjennomsnittspris hvis du vil dele? Blir vel ikke så lenge til du pensjonerer deg da mtp prisutviklingen :p

Lenke til kommentar
PgUp skrev (2 minutter siden):

Damn 😮 ja tesla treffer på alle trendene for tiden, tech, fornybar energi. AI, elbil osv. Er jo helt sprøtt at et amerikansk bilselskap skal drive enorme priskutt i bilbransjen og selge 30% av alle nybiler. 

Ikke alle som forstår verdivurderingen, men selv forstod jeg aldri verdivurderingen til Apple heller som er nå størst av alle. 

Blir spennende tider fremover. Hva er din gjennomsnittspris hvis du vil dele? Blir vel ikke så lenge til du pensjonerer deg da mtp prisutviklingen :p

Har ikke eksakt gjennomsnittspris ettersom jeg flyttet alt over fra dnb til nordnet for noen når siden.

Kjøpe da over tid også i DNB før jeg flyttet over.

Tipper rund 30-40 dollar avg i dag

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Et spørsmål:
Noen ganger går aksjer veldig mye ned. Ta feks Bergen Bio. Når den har gått ned fra kr 5 i 2020 til 0.10 øre 3 år etter
Er der noe teknisk sett i veien for, at den kan gå like mye opp igjen de neste 3 årene?

Ikke at jeg tror noe om at den gjør det, var bare et eksempel.
Fordi man ser ofte at noen aksjer kan gå grasalt mye og raskt ned, men kan ikke huske å ha sett noen aksjer gå like mye og like raskt opp. Skjer det noengang?

Lenke til kommentar
Delvis skrev (4 minutter siden):

Et spørsmål:
Noen ganger går aksjer veldig mye ned. Ta feks Bergen Bio. Når den har gått ned fra kr 5 i 2020 til 0.10 øre 3 år etter
Er der noe teknisk sett i veien for, at den kan gå like mye opp igjen de neste 3 årene?

Ikke at jeg tror noe om at den gjør det, var bare et eksempel.
Fordi man ser ofte at noen aksjer kan gå grasalt mye og raskt ned, men kan ikke huske å ha sett noen aksjer gå like mye og like raskt opp.

Det er ikke noe teknisk i veien for at prisen kan være hva som helst.

Delvis skrev (5 minutter siden):

Skjer det noengang?

Det kan fint skje at et selskap i praksis er verdsatt til å være verdt tilnærmet null, men du må ikke henge deg opp i prisen per aksje. Bergen Bio er verdsatt til 400 millioner kroner. Det at de har så mange aksjer at hver aksje er verdt 15 øre har lite å si. Det er ikke veldig vanlig med ekstreme oppganger, og heller ikke ekstreme nedganger. Men det er nok vanligere at selskap går ned 90% på ett år, enn at de går opp 1000% på ett år (som du må ha for å tjene inn pengene dine igjen etter noe synker med 90%).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Delvis skrev (9 minutter siden):

Et spørsmål:
Noen ganger går aksjer veldig mye ned. Ta feks Bergen Bio. Når den har gått ned fra kr 5 i 2020 til 0.10 øre 3 år etter
Er der noe teknisk sett i veien for, at den kan gå like mye opp igjen de neste 3 årene?

Ikke at jeg tror noe om at den gjør det, var bare et eksempel.
Fordi man ser ofte at noen aksjer kan gå grasalt mye og raskt ned, men kan ikke huske å ha sett noen aksjer gå like mye og like raskt opp. Skjer det noengang?

To ting som er viktige drivere for at en aksje typisk tar trappen opp og heisen ned:

1) Man tjener penger jevnt og trutt og positiv utvikling krever hardt arbeid over tid (dog med unntak for en del typer selskaper, typisk tidligfase medisin/bio og selskaper i særlig sykliske sektorer med høy giring), mens kriser kommer plutselig. 

2) Når det går ræva blir det ofte behov for emisjoner på svært lave kurser. Da er det viktig å se på selskapets (egenkapitals) markedsverdi og ikke kun aksjekurs når du vurderer hvor selskapet kan gå videre. Hvis et selskap faller i verdi fra 10 kroner til 50 øre og så gjør en stor emisjon rundt 50 øre, skal det godt gjøres å noensinne nå gamle høyder. Et stilisert eksempel: 

Selskapet har 100 000 aksjer som handles til kurs 10, markedsverdi er 1 000 000 kroner. Selskapets viktigste prosjekt går på et stort tap, og selskapet får akutt kapitalbehov. Mye av egenkapitalen er allerede tapt og fremtidsutsiktene er ikke like gode på grunn av krisen i markedet, så aksjemarkedet priser selskapet til til rundt halvparten. Men selskapet trenger fortsatt penger, så det gjør en emisjon på 300 000 til kurs 3. Emisjonen og markedsprisen møtes (her vil tyngdekreftene gjøre at disse typisk nærmer seg hverandre, uten at de nødvendigvis blir akkurat de samme) på 3, selskapet er med de nye pengene verdt til sammen 600 000, altså 200 000 aksjer à 3 kroner. For at selskapets markedsverdi skal nå 1 million (det den var før problemene startet) trenger kursen bare å gå til 5, mens selskapet må bli dobbelt så mye verdt som før krisen for at aksjekursen skal tilbake til 10. 

I en del aksjer med akutte likviditetsproblemer enten fordi driften ikke er lønnsom (f. eks. biotek) eller gjelden er skyhøy (f. eks. shipping eller luftfart) så blir denne effekten enorm. Da Norwegian var på sitt mest verdifulle høsten 2018 hadde selskapet ca. 165 millioner aksjer. Så trykket det tre milliarder nye aksjer. Det betyr at en kurs på 10 i 2018 tilsvarer en kurs på ca. 50 øre noen år senere, og for at kursen noensinne skulle blitt 10 igjen måtte selskapet(s egenkapital) bli 20 ganger mer verdt enn før kriseemisjonene. 

(Norwegian-saken er for kompleks til å finne fullgod oversikt og det har jo vært mange flere krumspring siden den første serien med kriseemisjoner, men akkurat disse tallene var enkelt tilgjengelige). 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
ltdata skrev (2 timer siden):

Hvis jeg eier mange instrumenter i USD og dollaren faller så faller porteføljen, men hvis mange av aksjene er råvare relaterte aksjer så er det en slags naturlig hedge mot fallende dollar?

Tja, hva mener du? Det er to sider av en valutakurs. Både hvordan dollarkursen er og hvordan NOK-kursen er. NOK-kursen vil jeg tippe har noe korrelasjon med hvordan oljeprisen svinger. Hvordan det er med andre råvarer vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (6 timer siden):

Tja, hva mener du? Det er to sider av en valutakurs. Både hvordan dollarkursen er og hvordan NOK-kursen er. NOK-kursen vil jeg tippe har noe korrelasjon med hvordan oljeprisen svinger. Hvordan det er med andre råvarer vet jeg ikke.

Hvis dollaren går ned i forhold til krona så får jeg vel mindre når jeg selger aksjene notert i usd?

Jeg tenkte at typisk når dollaren faller så er det positivt får råvare relaterte aksjer. Så hvis dollaren faller så kan man allikevel beholde kjøpekraft fordi aksjekursen går oppover for de aksjene 

Lenke til kommentar
ltdata skrev (7 timer siden):

Hvis dollaren går ned i forhold til krona så får jeg vel mindre når jeg selger aksjene notert i usd?

Jeg tenkte at typisk når dollaren faller så er det positivt får råvare relaterte aksjer. Så hvis dollaren faller så kan man allikevel beholde kjøpekraft fordi aksjekursen går oppover for de aksjene 

Det er nok sant men i en ganske liten grad.

Når du ser dollar endre seg i forhold til norske kroner så er nok oftest endringen en effekt av norske kroner blir mer/mindre verdt iforhold til resten av verden samlet og ikke pga av endring av verdien av dollar. 

Den stabiliserende effekten er nok mye større andre veien. Altså at norske selskaper som driver med råvarer (eller som har betydelig del av omsetningen i utlandet av andre grunner) vil bevege seg motsatt ved valutasvekkelse/styrkelse. Altså at selskapet er verdt omtrent like mye i dollar uavhengig av kursen på norske kroner. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg tenker å begynne å investere i litt utbytteaksjer, feks Telenor som gir snart 8% utbytte. Det blir ikke store beløpet i starten, men tenker å hive innpå en fast sum i måneden der også. 

For eksempel 20-25 000 i startbeløp og en liten 1000-lapp i måneden. Bør jeg tenke noe hardt over hva en aksje da koster hver måne eller er det da ikke nøye? Får jo mindre poster selvsagt om den skulle være 150kr vs 120kr. 

Har en del større summer i andre ikke-utbytteposter samt i et par indeksfond også som får seg en slant i ny og ne. 

Lenke til kommentar

Ved å spare i én aksje får du en enorm konsentrasjonsrisiko. En tusenlapp hver gang du handler gir deg transaksjonskostnader i størrelsesorden 8 % om du kjøper kun én aksje (40 kroner for å kjøpe, 40 kroner for å selge, pluss spread. Noe lavere fordi aksjen presumptivt har økt før du en gang selger den). Høyere jo flere aksjer du kjøper. Det betyr at for å nå null må du tjene ca. 8 % pluss inflasjon. Jeg klarer ikke i min villeste fantasi se at det er rasjonelt å handle enkeltaksjer når man handler for så små beløp. 

Om du likevel vil gjøre dette fordi du synes det er gøy eller interessant eller liker å holde meglerapparatet vårt i gang, så tenker jeg at nei, du bør ikke bry deg om nøyaktig hva aksjekursen er fra måned til måned når du skal spare fast. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På Nordnet kan en sette ned beløpet en kjøper/selger aksjer for til 29,- (om en handler for lite).

Første måneden betaler en bare kr 1 for kjøp og salg.

Jeg begynte med dette for 6 måneder siden så har fortsatt mye og lære, men jeg gikk inn med ca 100k +-. Her er min liste

image.png.8752df86b4abe6f8e522948a48023d2c.png

Hvor MPCC og VÅR Energi er de største, skal pensle meg over på andre markeder med utbyttene jeg får fra MPCC og VÅR. Jeg og satser bare på utbytte, bortsett ifra Nordic Minig, som foreløpig er min YOLO aksje.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...