Gå til innhold

Jobb? Alder? Lønn? Utdanning? V.2


Anbefalte innlegg

 

 

 

Er ikke 27000 utbetalt. Meste man får i fra NAV er vel 62,4% av 6G? Altså omkring 350k i året minus skatt. Så det er nok 27000+- i måneden minus skatt. Så rundt 20000 i måneden utbetalt er nok mer riktig. Burde gå greit for mange, men kjedelig om man har gjort seg vandt til høy lønn, eller avhengig av.

Han skrev jo 5% skatt? Aner ikke reglene rundt det, men om det han sier stemmer så må det jo være en dans på roser for en periode!

 

Hvis man er vant til 50-60k utbetalt (som ikke er uvanlig i oljesektoren), så er det overhodet ingen dans på roser å få månedslønnen halvert :)

Klart det blir en omstilling, men jeg synes det blir heldt galskap å "klage" over det. Men det er jo helt klart surt!

 

 

Ja, satt i perspektiv med de som lever i fattigdom så skjønner jeg poenget ditt.

 

Hvis man derimot må selge huset fordi man ikke lenger klarer å betjene gjelden så er det litt verre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Er ikke 27000 utbetalt. Meste man får i fra NAV er vel 62,4% av 6G? Altså omkring 350k i året minus skatt. Så det er nok 27000+- i måneden minus skatt. Så rundt 20000 i måneden utbetalt er nok mer riktig. Burde gå greit for mange, men kjedelig om man har gjort seg vandt til høy lønn, eller avhengig av.

 

Han skrev jo 5% skatt? Aner ikke reglene rundt det, men om det han sier stemmer så må det jo være en dans på roser for en periode!

 

Hvis man er vant til 50-60k utbetalt (som ikke er uvanlig i oljesektoren), så er det overhodet ingen dans på roser å få månedslønnen halvert :)

Klart det blir en omstilling, men jeg synes det blir heldt galskap å "klage" over det. Men det er jo helt klart surt!

 

Ja, satt i perspektiv med de som lever i fattigdom så skjønner jeg poenget ditt.

 

Hvis man derimot må selge huset fordi man ikke lenger klarer å betjene gjelden så er det litt verre.

Klart det er surt, men må man omstille seg så må man. Det er mange som blir nødt til å gjøre det i disse dager. Surt er det men hva skal en gjøre. Man kan bo og leve ganske godt på 20 lapper i måneden, men det blir helt klart et annet liv:)

 

Men nå er vi vell langt Off topic etterhvert :)

Lenke til kommentar

20 lapper er strengt talt ikke så veldig mye. 8-12k i leie, 3-4k I bil utgifter og det samme i mat. Spesielt i oljefylkene vil jeg påstå at 20k er for tynt (med tanke på blant annet boligkostnader)

Alt er jo relativt. Selv er mitt budsjett 20. Det er faste utgifter +'"spendepenger" men bruker somregel mer da jeg en god del mer i lønn. Men hadde klart meg fint på budsjettet og. Jeg bor dog rimelig, men på Vestlandet. Og nå var det jo strengttalt 28 med 5% skatt som ble diskutert:)

Lenke til kommentar

Hva du jobber som: Jobber i Nokas.

 

Hvor gammel du er: 30år

 

Hva du tjener du i timen/månedslønn: 192,43 kroner i timen. Ca 430,000 i fjor.

 

Hvor mye betaler du i skatt? Tabelltrekk 7111

 

Utdanning: Vidregående yrkesrettet og gått i lære.

Vekter, pengetransport eller teknikk (lås/sikkerhet)?

Lenke til kommentar

 

Hva du jobber som: Jobber i Nokas.

 

Hvor gammel du er: 30år

 

Hva du tjener du i timen/månedslønn: 192,43 kroner i timen. Ca 430,000 i fjor.

 

Hvor mye betaler du i skatt? Tabelltrekk 7111

 

Utdanning: Vidregående yrkesrettet og gått i lære.

Vekter, pengetransport eller teknikk (lås/sikkerhet)?

 

Vekter, i all hovedsak mobilt vakthold.

Men har jobbet med verditransport også selvom dette er mange år siden nå.

Lenke til kommentar

^ Det virket da veldig lite skatt?

 

EDIT: Er vel ikke heltid, men alikevel

Joda, det er heltid. Begynte nå i juni, og jobber til april. Jobba deltid ifjor, og skatta da 5%, og fikk enda penger tilbake på skatten.

 

Regner med jeg må justere opp hvor mye jeg tror jeg kommer til å tjene, så skatten ender nok på rundt 12-13%.

Lenke til kommentar

 

 

Er ikke 27000 utbetalt. Meste man får i fra NAV er vel 62,4% av 6G? Altså omkring 350k i året minus skatt. Så det er nok 27000+- i måneden minus skatt. Så rundt 20000 i måneden utbetalt er nok mer riktig. Burde gå greit for mange, men kjedelig om man har gjort seg vandt til høy lønn, eller avhengig av.

Han skrev jo 5% skatt? Aner ikke reglene rundt det, men om det han sier stemmer så må det jo være en dans på roser for en periode!

 

 

5% skatt gir jo litt feil bilde her selvfølgelig. Men de færreste kan betale så lav skatt uten å få en baksmell neste år, mulig han har skattet 50% tidligere på året og kan ta seg råd til 5% resten av året. 

 

har ligget på 44% skatt tiligere i år ( som jeg må ligge på for og i null ) så når jeg beregnet nytt skattekort med det jeg har tjenet og betalt i skatt og forventet inntekt ut året ( gitt jeg ikke får meg ny jobb , da mekker jeg nytt skattekort ) så kom den fram til 5% , men ligger vist ann til og få tilbake på skatten etter hva jeg så 

 

EDIT : kan jo legge til  at jeg hadde 3 måneder oppsigelsestid med nesten ikke noe jobb samt 1-2 måneder før det hvor det og var extremt lite og gjøre så har hatt alt for lang tid uten noe sikklig arbeide , blir hardt når man må jobbe sikklig igjen , så snart alle er ferdige med ferier rundt om så venter jeg noen svar på jobbinterjuver jeg har vært på , så der ikke så mørkt på situasjonene enda 

Endret av Mato
Lenke til kommentar

Screen_Shot_2015_08_05_at_22_11_26.jpg

 

jeg syns det går litt tregere enn forventet :nei:

23 timers arbeid med 54000 kr er ikke mye å skryte av nei :hmm:

får vel komme tilbake til skolebenken igjen :wallbash:

jeg tok et års pause fra BI :sleep:

trodde tolkinga skulle gjøre meg rik :thumbs:

men nei jeg får såvidt endene til å møtes :cry:

 

ja ja , får vel komme meg til 2. års revisjon linje igjen :laugh:

Hvem betaler over 2000 kroner for tolk i disse høyteknologiske dager?:o

Lenke til kommentar

Han har for så vidt rett i at timeprisen tolker får er i den størrelsesordenen. Men så vidt jeg vet så skal det utbetales som vederlag for tjeneste, ikke som lønn. Dessuten er det såpass mye annet som skurrer at jeg mistenker at han bare har lært seg å printe lønnsslipper.

Det virker jo helt hinsides at en skal få flere tusen i timen for å oversette, og iallefall når det er staten. Altså er det i praksis jeg og alle andre lønnsmottakere som betaler dette. Men men, kanskje det er språkskole jeg skal starte på, ingeniører og slikt er jo tydligvis ikke verdt særlig for dette landet......

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Han har for så vidt rett i at timeprisen tolker får er i den størrelsesordenen. Men så vidt jeg vet så skal det utbetales som vederlag for tjeneste, ikke som lønn. Dessuten er det såpass mye annet som skurrer at jeg mistenker at han bare har lært seg å printe lønnsslipper.

Det virker jo helt hinsides at en skal få flere tusen i timen for å oversette, og iallefall når det er staten. Altså er det i praksis jeg og alle andre lønnsmottakere som betaler dette. Men men, kanskje det er språkskole jeg skal starte på, ingeniører og slikt er jo tydligvis ikke verdt særlig for dette landet......

 

Tolker i rettssalen får 80% av salærsatsen til offentlig oppnevnte forsvarere. Det tilsvarer rett under 800 kroner. Men jeg tror som sagt det utbetales som tjenestevederlag, ikke som lønn.

Lenke til kommentar

 

 

Han har for så vidt rett i at timeprisen tolker får er i den størrelsesordenen. Men så vidt jeg vet så skal det utbetales som vederlag for tjeneste, ikke som lønn. Dessuten er det såpass mye annet som skurrer at jeg mistenker at han bare har lært seg å printe lønnsslipper.

 

Det virker jo helt hinsides at en skal få flere tusen i timen for å oversette, og iallefall når det er staten. Altså er det i praksis jeg og alle andre lønnsmottakere som betaler dette. Men men, kanskje det er språkskole jeg skal starte på, ingeniører og slikt er jo tydligvis ikke verdt særlig for dette landet......

Tolker i rettssalen får 80% av salærsatsen til offentlig oppnevnte forsvarere. Det tilsvarer rett under 800 kroner. Men jeg tror som sagt det utbetales som tjenestevederlag, ikke som lønn.

800 er jo helt greit, men det som ble lagt frem av originalposter var jo 2000+ det er jo hinsides. Men jeg regner med som dere at det bare er ett lite troll det der uansett:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...