Gå til innhold

Jobb? Alder? Lønn? Utdanning? V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva du jobber som: Trainee innenfor vann og avløp

Hvor gammel du er: 25 år

Hva du tjener du i timen/månedslønn: 480000 kr i årslønn

Hvor mye betaler du i skatt? 19% (startet i september så det blir lav skatt dette halvåret)

Utdanning: Sivilingeniør

 

Jeg kunne nok tjent 40000 kr mer hvis jeg hadde valgt å jobbe i en av de store konsulentfirmaene.

Endret av Kubjelle
Lenke til kommentar

 

Pluss fra meg for ærlighet og et godt poeng. Utdanning lønner sg ikke alltid...

 

Men for de aller fleste lønner det seg, også ett viktig poeng:)

 

 

Noe annet man kan kommentere, er at det er for tidlig å fastslå verdien av bacheloren til comadore. Siden han er 24 år, er det toppen 3 år siden han fullførte bacheloren. Og vi kan ikke overføre hans erfaring til å være representativ for alle bachelorer i økonomi. Vi vet ikke hvordan vitnemålet hans ser ut, hva annet han har på CV-en eller hva han har gjort for å få prøve å få relevant jobb.

 

Som tidligere nevnt i tråden, har jeg selv en bachelor i økonomi og administrasjon. Jeg søkte og fikk relevant praksisplass tre måneder før jeg fullførte.

Lenke til kommentar

Hva du jobber som: Serviceingeniør / Automasjonsingeniør i byggebransje.

Hvor gammel du er: snart 25

Hva du tjener du i timen/månedslønn: Har 540.000 årslønn med litt over 2 års ansinitet.

Hvor mye betaler du i skatt? 34%

Utdanning: Ingeniør, elektronikk

 

Er i grunn ganske fornøyd. Ble oppsagt i oljen, og steg i lønn ved bransjebytte.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Hva du jobber som: Serviceingeniør / Automasjonsingeniør i byggebransje.

 

Hvor gammel du er: snart 25

 

Hva du tjener du i timen/månedslønn: Har 540.000 årslønn med litt over 2 års ansinitet.

 

Hvor mye betaler du i skatt? 34%

 

Utdanning: Ingeniør, elektronikk

 

Er i grunn ganske fornøyd. Ble oppsagt i oljen, og steg i lønn ved bransjebytte.

 

Hvordan er det med reising og vilkår i denne bransjen? Tenker da at grunnlønnen ofte er noe "lav" i oljen pga en har så gode reisevilkår og så mange reisedøgn i året i slike stillinger. Jobber selv i samme stilling i olje/industri :)

Lenke til kommentar

 

Hva du jobber som: Serviceingeniør / Automasjonsingeniør i byggebransje.

 

Hvor gammel du er: snart 25

 

Hva du tjener du i timen/månedslønn: Har 540.000 årslønn med litt over 2 års ansinitet.

 

Hvor mye betaler du i skatt? 34%

 

Utdanning: Ingeniør, elektronikk

 

Er i grunn ganske fornøyd. Ble oppsagt i oljen, og steg i lønn ved bransjebytte.

 

Hvordan er det med reising og vilkår i denne bransjen? Tenker da at grunnlønnen ofte er noe "lav" i oljen pga en har så gode reisevilkår og så mange reisedøgn i året i slike stillinger. Jobber selv i samme stilling i olje/industri :)

 

 

Jeg har venner som jobber som serviceingeniører i oljen. Noen av dem har grunnlønn på ca 360k men tjener rundt 800k i året. En av dem har ca 480k i grunnlønn og tjener totalt 1.4 mill i året pga all reisen.

 

Er litt ny i byggebransjen, men har inntrykk av at det er lite mulighet for å reise på oppdrag. I mitt selskap har vi kun lokale kunder. Dette er fordi vi enkelt skal kunne ha kontakt med kunder, levere utstyr selv, ta befaringer og gjøre ferdigstillelse enkelt og greit.Det hender at noen av oss drar 20 mil på jobb i blant, men det er for å støtte våre kontorlokaler der :) Grunnen til at jeg fikk en så bra lønn, er fordi arbeidsgiveren forventer at man har en privat bil tilgjengelig, slik at man kan dra på oppdrag sånn plutselig. 

 

Syns selv det er helt topp. De betaler for internett hjemme, mobil, hele bompengefakturaet, trening +++

Jeg jobber fleksitid 7.5t hver dag, og gjerne 10-12 timers dager når bygget skal overleveres/ferdigstilles. Sover alltid hjemme, men har hatt 5 uker kurs i Stockholm i starten.

 

Så for min del, så er jeg svært fornøyd med både lønn og arbeid. Jeg jobber med mye mer tekniske ting nå, enn når jeg jobbet i oljen. Hadde prosjektstilling i oljen og tjente 435k flat. Mye dokumentasjon og outsourcing. Nå gjør jeg alt selv. Jeg prosjekterer, programmerer, dokumenterer, ferdigstiller og har kundekontakt. Det var spennende i oljen, men bransjebytte er ikke alltid en dårlig ting! :)

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hva du jobber som: Serviceingeniør / Automasjonsingeniør i byggebransje.

 

Hvor gammel du er: snart 25

 

Hva du tjener du i timen/månedslønn: Har 540.000 årslønn med litt over 2 års ansinitet.

 

Hvor mye betaler du i skatt? 34%

 

Utdanning: Ingeniør, elektronikk

 

Er i grunn ganske fornøyd. Ble oppsagt i oljen, og steg i lønn ved bransjebytte.

Hvordan er det med reising og vilkår i denne bransjen? Tenker da at grunnlønnen ofte er noe "lav" i oljen pga en har så gode reisevilkår og så mange reisedøgn i året i slike stillinger. Jobber selv i samme stilling i olje/industri :)

Jeg har venner som jobber som serviceingeniører i oljen. Noen av dem har grunnlønn på ca 360k men tjener rundt 800k i året. En av dem har ca 480k i grunnlønn og tjener totalt 1.4 mill i året pga all reisen.

 

Er litt ny i byggebransjen, men har inntrykk av at det er lite mulighet for å reise på oppdrag. I mitt selskap har vi kun lokale kunder. Dette er fordi vi enkelt skal kunne ha kontakt med kunder, levere utstyr selv, ta befaringer og gjøre ferdigstillelse enkelt og greit.Det hender at noen av oss drar 20 mil på jobb i blant, men det er for å støtte våre kontorlokaler der :) Grunnen til at jeg fikk en så bra lønn, er fordi arbeidsgiveren forventer at man har en privat bil tilgjengelig, slik at man kan dra på oppdrag sånn plutselig.

 

Syns selv det er helt topp. De betaler for internett hjemme, mobil, hele bompengefakturaet, trening +++

Jeg jobber fleksitid 7.5t hver dag, og gjerne 10-12 timers dager når bygget skal overleveres/ferdigstilles. Sover alltid hjemme, men har hatt 5 uker kurs i Stockholm i starten.

 

Så for min del, så er jeg svært fornøyd med både lønn og arbeid. Jeg jobber med mye mer tekniske ting nå, enn når jeg jobbet i oljen. Hadde prosjektstilling i oljen og tjente 435k flat. Mye dokumentasjon og outsourcing. Nå gjør jeg alt selv. Jeg prosjekterer, programmerer, dokumenterer, ferdigstiller og har kundekontakt. Det var spennende i oljen, men bransjebytte er ikke alltid en dårlig ting! :)

Høres ut som en veldig morsom jobb!:) Kan du fortelle litt mer detaljert om utdanningen din? Går på Elektro nå, og vurderer flere karriereveier skjønner du.

Lenke til kommentar

Jeg har gått 3 år allmenn, tatt en bachelor i elektronikk ved Høgskolen i Bergen og jobbet i ca to år innen automasjon.

Alle teknikere hos oss har ingeniørstilling. Noen har fagbrev elekro, noen automasjon. Andre har både fagbrev og høgskoleingeniør, mens noen har fagbrev med teknisk fagskole i tillegg.

 

Jeg vil jo tro at du som elektriker har gode muligheter for å gjøre en bra karriere. Hos oss tjener de med fagbrev greit, de med fagrev+teknisk fagskole tjener bedre, mens jeg har en høyere lønn fordi jeg har gått på høgskolen, det finnes litt regler og krav som gjør at man har lønnsforskjeller selv om man gjør mye av den samme jobben.

 

De som tjener mest, har fagbrev + høgskoleingeniør i automasjon. Men det er også de som har hatt mest tid på skolebenken da :)

 

Du har mange muligheter forran deg, selv anbefaler jeg deg å ta fagbrev og bygge på med f.eks 2år teknisk fagskole i elektro eller automasjon. Da kan du jobbe både som tekniker eller ingeniør med veldig akseptable betingelser. Jeg har en arbeidskollega som har fagbrev automasjon og teknisk høgskole som er svært dyktig og allsidig. 

 

Byggautomasjon er hvertfall veldig spennende. Det er både luftbehandlingsanlegg, inneklima, belysning, tavler, programmering, ledelse og mye annet gøy. 

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Jeg har gått 3 år allmenn, tatt en bachelor i elektronikk ved Høgskolen i Bergen og jobbet i ca to år innen automasjon.

Alle teknikere hos oss har ingeniørstilling. Noen har fagbrev elekro, noen automasjon. Andre har både fagbrev og høgskoleingeniør, mens noen har fagbrev med teknisk fagskole i tillegg.

 

Jeg vil jo tro at du som elektriker har gode muligheter for å gjøre en bra karriere. Hos oss tjener de med fagbrev greit, de med fagrev+teknisk fagskole tjener bedre, mens jeg har en høyere lønn fordi jeg har gått på høgskolen, det finnes litt regler og krav som gjør at man har lønnsforskjeller selv om man gjør mye av den samme jobben.

 

De som tjener mest, har fagbrev + høgskoleingeniør i automasjon. Men det er også de som har hatt mest tid på skolebenken da :)

 

Du har mange muligheter forran deg, selv anbefaler jeg deg å ta fagbrev og bygge på med f.eks 2år teknisk fagskole i elektro eller automasjon. Da kan du jobbe både som tekniker eller ingeniør med veldig akseptable betingelser. Jeg har en arbeidskollega som har fagbrev automasjon og teknisk høgskole som er svært dyktig og allsidig.

 

Byggautomasjon er hvertfall veldig spennende. Det er både luftbehandlingsanlegg, inneklima, belysning, tavler, programmering, ledelse og mye annet gøy.

Tusen takk for svar!:) Det blir nok enten fagskole etter fagbrev, eller påbygg vg3 etterfulgt av høgskole. Får se. Nå vet jeg hvertfall mye mer enn før, takk nok en gang. :)

Lenke til kommentar

 

Tusen takk for svar! :) Det blir nok enten fagskole etter fagbrev, eller påbygg vg3 etterfulgt av høgskole. Får se. Nå vet jeg hvertfall mye mer enn før, takk nok en gang. :)

 

 

Bare for å nevne det finnes det langt bedre måter til "rom" når en skal bli ingeniør enn påbygg. For det første må du ta påbygg + realfag. Altså du må ha vanvittig mange fag, fordelen er jo at du kan søke deg inn på "hva som helst" avhengig av hvilke fag du velger å ta utenom påbygg. 

 

Her er min anbefaling:

 

1.Finner du en linje du synes virker grei og passer deg som tilbyr Y-veien, gå dette. 

2. Finner du en linje som du synes virker grei og passer deg som ikke tilbyr Y-veien, ta forkurs

3.Ta teknikken ;) 

 

Selv har jeg fagbrev som automatiker, fullført forkurs og tar nå Y-veien elektro med fordypning til industriell automasjon på siden av jobb. Året med forkurs var "bortkastet" da vi har akkurat samme fagene under Y-veien :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...