Gå til innhold

Jobb? Alder? Lønn? Utdanning? V.2


Anbefalte innlegg

Misunner de som har lønninger i 700.000-1.000.000 klassen. Dere skatter jo omtrent min bruttolønn jo! 
 

Hva du jobber som: 3D & VFX Artist, Samt animasjon og Motion Graphics.

Hvor gammel du er: 28 år

Hva du tjener du i timen/månedslønn: Mellom 30.000 og 35.000 i mnd. 

Utdanning: Utdannet 3D og animasjon. Resten er selvlært og erfaring med tiden.

 

Goder: Helsesjekk, gratis SATS, bredbånd og mobiltlf med abbo. Firmaturer, og billig kantine med middag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-tDbelX

Hva du jobber som: Tekniker med oppsett av hardware og software

Hvor gammel du er: 20 år

Hva du tjener du i timen/månedslønn: ca. 28,5 tusen i måneden (når jeg er ferdig som lærling, starter i fast stilling om en måned.

Utdanning: Fagbrev IKT-Servicefag

 

Goder: Reiseforsikring, behandlingsforsikring, 250 kr i måneden for uendelig mat i kantina (frokost, lunsj, ettermiddagsmat, overtidsmat osv.). Firmaturer, fredagspils ca. en gang i måneden, mulighet for diverse sertifiseringer i regi av jobben.

Lenke til kommentar

 

Ganske bra å få 700-1500 dagen for mat. Du kan spise greit mye for de pengene i Asia, minus Tokyo. Der får du vel en Big Mac-meny med medium pommes frites for en høvding med dagens kurs :p

 

Nå som siste lønnsslipp er mottatt kan jeg fortelle folk her hva en god bilselger tjener i løpet av et år:

 

Hvor jobbet du: Bilselger

Hvor gammel du er: 36

Hva du tjente du ifjor?:  591 000,-

Hvor mye betalte du i skatt? 237 000,- -> ekstra trekk pga firmabil

Utdanning: VGS, masse kurs

Goder: Alltid ny bil, aldri noe tjafs, siste bilen min var en Amarok til 650.000,- noen reiser og opplevelser - enda mer hvis du er dyktig, fri telefon og muligheter til å byttelåne bilen med andre så du kan variere litt.

Hei! Hvordan fant du veien inn i yrket? Kunne godt ha tenkt meg å jobbe i samme yrke, men sliter litt med å se veien inn, uten å ha noe erfaring med bilsalg. (Har 8 årserfaring med salg fra butikk, gode resultater og meritter å vise til, er 25 år.) 

 

Sender deg en PM i kveld :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva du jobber som: Kundeveileder og koordinator

Hvor gammel du er: 22 år gammel.

Hva du tjener du i timen/månedslønn: Grunnlønnen tror jeg er 153,40 kroner i timen. Men på grunn av tilleggene blir effektiv timelønn drøyt 200 kroner i snitt. Månedslønnen varierer veldig fordi jeg noen måneder jobber veldig mye og andre måneder ikke i det hele tatt. Jeg jobbet ikke fra september til desember i fjor, men jeg tror jeg tjente 116 000 i løpet av året.

Hvor mye betaler du i skatt? Altfor mye. Jeg har trekktabell 7120. I år får jeg tilbake 17 000 skattekroner.

Utdanning: Bachelor i økonomi og administrasjon, ikke relevant for jobben.

 

Goder: Jeg tar toget gratis til jobb. Hvis jeg jobber så tidlig eller sent at jeg ikke kan ta toget både til og fra jobb, dekker arbeidsgiver drosje eller betaler kjøregodtgjørelse og parkering når jeg kjører egen bil. Jeg har ingen faste arbeidstider, men jobber så mye eller lite jeg vil. Det er fint fordi jobben lett lar seg kombinere med studier og andre ting. Det var for eksempel ikke et problem da jeg dro på utveksling og ikke jobbet på en stund. Jeg får så mye kakao jeg vil ha på jobb, eller kaffe, hvis man liker det. Noen ganger serveres det vafler og pølser.

 

I august begynner jeg i ny stilling.

 

Hva du jobber som: Praktikant

Hvor gammel du er: Fortsatt 22 år gammel.

Hva du tjener du i timen/månedslønn: Månedslønnen er 5500 kroner.

Hvor mye betaler du i skatt? Jeg skatter fortsatt etter tabell 7120, slik at skatten blir 525 kroner, eller 9,5 %.

Utdanning: Fortsatt bachelor i økonomi og administrasjon, med fordypning i tysk og utveksling i Tyskland, som er relevant for denne jobben.

 

Goder: Jeg får frokost og lunsj på jobb. Arbeidstiden er fleksibel.

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utdanningsnivå har ikke så mye å si på lønnen her inne ser jeg (jeg kunne valgt en "bedre" utdanning hvis det kun var lønn som var i fokus, ja). Her er min informasjon:

 

Hva du jobber som: Avdelingsingeniør (molekylærbiologi/forskning)

Hvor gammel du er: 25

Hva du tjener du i timen/månedslønn: 36 000

Hvor mye betaler du i skatt?  Tabelltrekk, 35 % (?)

Utdanning:  Mastergrad

 

Tilleggsinfo:  Jobbet ett år etter fulført master. Arbeidsgoder i henhold til arbeid i staten. Må ikke glemme det viktigste av alt: Jeg elsker jobben min og er veldig takknemlig for at jeg har den!

Endret av Lykke-lita
Lenke til kommentar

Hva du jobber som: IT konsulent
Hvor gammel du er: 24
Hva tjente du i fjor: Noe over 500.000
Hvor mye betaler du i skatt?  Tabelltrekk, usikker på prosent
Utdanning:  Fagbrev, IKT Driftsoperatør

Tilleggsinfo: Inkludert mobiltelefon, jobben betaler internettforbindelsen privat, innkjøpspris på alt elektronisk utstyr +++, gode forsikring- og pensjonsordninger, frihet og fleksibilitet (bestemmer arbeidsdagene/kundeoppdrag selv slik det passer meg, og kan jobbe med den teknologien jeg selv ønsker)

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Det skulle vært forbudt med lov å betale sivilingeniør dårligere enn elektrikere...

 

Nå har vell de fleste siv.ing mer betalt enn en elektriker. Men det finnes unntak og det er jo helt greit, sålenge elektrikeren er veldig viktig for den aktuelle bedrift vill de jo betale for han, uavhengig av hvilken skole en har gått. Å forvente å komme på toppen av "fjellet" fordi man har noen papirer i sekken er latterlig IMO. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Grunnlønnen er nok en god del forskjellig.

Den totale lønnen er som regel bestemt av overtid, og det vil gjøre store utslag uansett hvor mye du ellers tjener.

 

Jeg tjente 750k et år som elektriker for eksempel, ca det dobbelte av grunnlønnen, og 50% høyere enn startgrunnlønnen til en siv.ing.

Lenke til kommentar

Hva du jobber som: Forsikringsrådgiver privat og bedrift

Hvor gammel du er: 27

Hva du tjener du i timen/månedslønn: Provisjon, +/- 75k /mnd i snitt

Hvor mye betaler du i skatt?  Drøyt 30%, mye fradrag

Utdanning:  Nada

 

Goder: Fleksibel arbeidstid, jobber mer eller mindre år jeg føler for det. Kan ta fri og ferie når jeg vil. Får også gratis mobil og mobilt bredbånd.

Endret av apemann1
Lenke til kommentar

Hva du jobber som: Forsikringsrådgiver privat og bedriftHvor gammel du er: 27Hva du tjener du i timen/månedslønn: Provisjon, +/- 75k /mnd i snittHvor mye betaler du i skatt?  Drøyt 30%, mye fradragUtdanning:  Nada

 

Goder: Fleksibel arbeidstid, jobber mer eller mindre år jeg føler for det. Kan ta fri og ferie når jeg vil. Får også gratis mobil og mobilt bredbånd.

30% med en lønn på 900 000+??? Hørtes ut som oppskriften på en kraftig baksmell;)

Lenke til kommentar

Hva du jobber som: Forsikringsrådgiver privat og bedrift

 

Hvor gammel du er: 27

 

Hva du tjener du i timen/månedslønn: Provisjon, +/- 75k /mnd i snitt

 

Hvor mye betaler du i skatt?  Drøyt 30%, mye fradrag

 

Utdanning:  Nada

 

Goder: Fleksibel arbeidstid, jobber mer eller mindre år jeg føler for det. Kan ta fri og ferie når jeg vil. Får også gratis mobil og mobilt bredbånd.

 

900.000 i lønn, angivelig 30% skatt, ingen utdanning, og ansatt som forsikringsrådgiver.

Kan ta fri/ferie når man vil. 1 innlegg.

 

Jaokay...

 

 

On topic

29 år,

eiendom/utleie/etc

750-800

bachlor IT

35% ish

Lenke til kommentar

Hva folk velger å tro eller ikke bryr jeg meg ikke særlig mye om. Jeg jobber på ren provisjon og selger for drøyt 125 000,- per uke. Det er knapt to kunder per dag i snitt. Hadde jeg hatt tid, ork eller behov, kunne jeg økt lønna med 20% uten problemer. Så lenge jeg oppnår eller overgår budsjetter kan jeg gjøre akkurat det jeg vil, når jeg vil. Det er slik forsikringsbransjen fungerer, med mindre du jobber i bank eller på kundesenter.

 

75 000,- i mnd tilsvarer forøvrig ikke 900 000,- per år.

 

Har mye fradrag, bl.a kjørebok, så 30% er nok det jeg ligger på i snitt. Trenger nok ikke bekymre meg for baksmell heller.

Endret av apemann1
Lenke til kommentar

Det er vel en vanlig antakelse i og med at 75 000 * 12 = 900 000. Hvis ikke det er tilfelle, vil du kanskje fortelle hvor mye du tjener i året?

 

Den "riktige" måten er vel x 10.5, ikke 12. Er vel ingen som jobber 12 måneder i løpet av ett år? Mulig noen tar med feriepenger når de beregner sin egen årslønn, men da mener jeg de lurer seg selv. Det er tross alt noe man har opptjent året før.

 

I fjor tjente jeg i underkant av 810 000.

Endret av apemann1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...