Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uansett hvilken rase du ender opp med, så er det en viktig ting du må huske på. En hund kommer ikke ferdig dressert og stueren med mindre du henter noe på FOD og er litt heldig.

Skal du ha valp, og gjøre dette "skikkelig" må du regne med å bruke MYE tid og penger på dyret, i alle fall første 1,5 - 2 år. Dotrening, hverdagslydighet, dressur, kurs, veterinær, vaksiner, uhell, annet ræl. Det koster penger, og det tar tid. Mye tid, og veldig mye mer enn en time om dagen.

 

Vær så snill å tenk grundig gjennom dette nå.

 

Beagle er vel en jakthund, og jakthunder kan generelt være litt krevende. Helt ærlig så vil jeg ikke anbefale noen rase til deg, for jeg har helt oppriktig ikke inntrykk av at du helt vet hva det er snakk om her. Sorry..

MEN når det er sagt - VELDIG bra at du sjekker litt rundt! Ta deg god tid med dette, snakk med folk, reis på utstillinger (!) og prøv å få til en avtale med foreldrene dine om stell og pass av hunden. Det er virkelig veldig mye mer krevende enn en times tid om dagen, altså.. om du virkelig vil ha den hunden du beskriver.

Lenke til kommentar

Jeg er fullt klar over at det tar mye penger og mer enn en time til dagen med hund. Men når jeg sa en time til dagen tenkte jeg på det å gå tur. Jeg har ikke problem med å bruke mer tid på hunden.

 

Men viss du også siktet til det å gå tur, så kan jeg godt venne meg til det å gå lengre og mer turer. Jeg har bare godt av det selv, allikevel. :)

Lenke til kommentar

ok, kanskje det ble litt "strengt" det over der, men det er så mange som blir overraska når de får valpen i hus - og forum som dette er proppfulle av emner som "valpen bet meg, er den aggressiv?", "3 mnd og ikke stueren ennå??", "valpen drar i båndet!", "valpen tissa på meg!?!", "valpen spiser på sofaen" osv osv..

 

Slikt kommer utelukkende av at folk ikke forbereder seg godt nok og ikke vet hva de går til. Det ender altfor ofte med bikkjer som må omplasseres eller som må leve et liv som understimulerte nervebunter. Begge delene bør unngås for nesten enhver pris.

 

Ja, jeg er litt bitter, på vegne av alle disse hundene.

 

Forøvrig, å gå tur, i form av ren fysisk trim, finnes det plenty bikkjer som klarer seg fint med en times tid om dagen totalt. MEN disse vil kreve en del aktivitet i tillegg, ikke nødvendigvis fysisk, men gjerne psykisk utfoldelse. Er man ikke noe særlig til utemenneske må man pent godta at bikkja må utendørs for å pisse og strekke litt på beina, men man kan gi den veldig mye stimulans og glede innendørs også. Det er bare tøv, som enkelte sier, at man MÅ utafor døra for å kunne stimulere bikkja på et skikkelig vis.

Men da må man til gjengjeld ikke velge blant de rasene som tradisjonelt er "bygget" for stor fysisk utholdenhet og mye gym.

 

 

EDIT

 

Forresten, svaret på alle de emne-eksemplene over er veldig enkelt; Slapp av, det er helt normalt, det ordner seg.

 

;)

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Jeg har alltid hatt lyst på hund, men familien har brånektet hver gang. Nå har det seg slik at muligheten har dukket opp, og i den anledning vurderer jeg sterkt å kjøpe en hund.

 

Nå har det seg slik at jeg desverre ikke har veldig god peiling på hvor stort ansvar det faktisk innebærer å ha en hund. Treningsviljen, motivasjonen og resursene er der, så det skal det ikke stå på.

 

Har et par spørsmål som jeg håper å få svar på.

Hvordan takler hunden aleinetid? Altså, jeg er på jobb fra kl. 07-15 eller 15-23 annenhver uke, klarer en valp å være alene i den tiden?

 

Hvor mye trening er nødvendig for at hunden skal trives?

 

Hva kan være en god førstehund? (Har lest veldig mye om Golden Retriever, virker som en fin nybegynnerhund)

 

 

 

Det jeg er ute etter er en hund som ikke er vanskelig å ha med å gjøre, altså en hund som er lett å lære opp, kan omgås med mange mennesker (gjerne barn), en turkompis mm. Gjerne en som ikke er særlig bråkete og krevende.

 

 

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg har alltid hatt lyst på hund, men familien har brånektet hver gang. Nå har det seg slik at muligheten har dukket opp, og i den anledning vurderer jeg sterkt å kjøpe en hund.

Du bør har familien sin støtte mtp. ferier o.l., gode kenneler er dyrt og har lange ventelister.

 

Nå har det seg slik at jeg desverre ikke har veldig god peiling på hvor stort ansvar det faktisk innebærer å ha en hund. Treningsviljen, motivasjonen og resursene er der, så det skal det ikke stå på.

Kan anbefale og lese den posten på cannis som ble linket til for 1-2 sider siden.

 

Har et par spørsmål som jeg håper å få svar på.

Hvordan takler hunden aleinetid? Altså, jeg er på jobb fra kl. 07-15 eller 15-23 annenhver uke, klarer en valp å være alene i den tiden?

En hund greier fint å være alene en arbeidsdag, en valp derimot krever mye oppmerksomhet i starten (helst fri fra jobb et par uker). Etterhvert så utvider du perioden du lar valpen være alene.

 

Hvor mye trening er nødvendig for at hunden skal trives?

Det kommer veldig an på rasen, men alle hunder krever sin del av aktiversering både psykisk og fysisk.

 

Hva kan være en god førstehund? (Har lest veldig mye om Golden Retriever, virker som en fin nybegynnerhund)

Du bør sette deg skikkelig inn hvilken hund du ønsker, hadde ikke tenkt på så mye på hva den koster, du skal trossalt leve med den i +/- 10 år.

Kan anbefale først og skille ut de hundene du liker rent estetisk (utseendet, størrelse osv), så setter du deg inn i hver enkelt rases egenskaper:

Stell

Helse

Vanlig oppførsel

Mosjon

osv. osv.

 

Du finner mye slik informasjon i bøker om de forskjellige rasene, eller f.eks. på canis.no: http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?s=7

Tilslutt vil du nok finne en som virker tilnærmet perfekt, god jakt :-)

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

*snip*

Må si jeg mister helt lysten på å jobbe for liberalisering av hundeloven når jeg ser slike bilder.

 

EDIT

Men det har ingenting med rasen å gjøre! :)

 

Hva har det da med å gjøre? Respekterer du ikke at folk vil kanskje ha en annen hundrase en deg? Personlig vil jeg gjerne se strenge regler på all hundehold men å sette rasistiske lover som utpeker noen raser hører ikke hjemme noe sted..

Amstaff er en rase som-

er frisk / en av de beste rasene når det kommer til helse

er atletisk

elsker barn & mennesker

er lett stelt

er lett trent

er kompakt passer til leilighet eller andre mindre bosteder

 

Min er 10år og folk tror han er 2-3år..

 

 

Hundeutstillinger er som føkkings konsentrasjonsleire... Og den eneste måten man kan få en valp godkjent i GOD DAMNED kennelklubben er ved å leke SS-vakt.

 

Helt enig dessverre "må" nesten alle kenneler gjøre slikt for at hundene skal ha titler som igjen selger valper.

Heldigvis er amstaffen ennå ikke drept av dette da gen polet er stort og de fleste som vil ha amstaff bryr seg lite om hvor gode hundene er på utstilling..Norges desidert beste amstaff kennel gikk imot hele show miljøet kalte det samme som deg bare med andre ord å du kan tro han fikk mye hat på diverse hundeforums.

 

 

Det er ei galge, dei høyrer heime på stellebord. Dei fleste i Noreg brukar dei ikkje, eg trur faktisk NKK har gjort dei ulovlege på utstilling?

 

Ikke ulovlig i Norge, er da et vanlig tynt bånd, faen til dere henger dere oppi i små ting..Er snakk om en respektert kennel skulle tro dere aldri har vært på en utstilling av hunder før,der snakker vi hunder blir dratt med huet opp 10x verre en det lille der..

 

De drar hodet opp på bildet for at kjøpere skal se definisjonen av hodet/skallen på hundene som det er avlet de går ikke tur med hundene sånn :!: ..Ja overfladisk helt enig men det å kjøpe en rase hund er jo nettopp det, spesielt når så mange dyr trenger et hjem..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...