Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Hakker ikke her med verken 720P eller 1080P, siste Apple TV (Gen3) og MacBook Pro 15" Retina (basismodell), men så har jeg et relativt oppegående nettverk med Cisco RV 220W Small Business router, Cisco Small Business gigabit switcher og Netgear WNDR4500 for 3x3 stream 2.4GHz og 3x3 stream 5.0GHz trådløst, og Apple TV er koblet opp med kabel og ikke trådløst selv om trådløst i teorien kan kunne gi bedre ytelse ettersom Apple TV leveres med 10/100mbit og ikke gigabit ethernet.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hakker ikke her med verken 720P eller 1080P, siste Apple TV (Gen3) og MacBook Pro 15" Retina (basismodell), men så har jeg et relativt oppegående nettverk med Cisco RV 220W Small Business router, Cisco Small Business gigabit switcher og Netgear WNDR4500 for 3x3 stream 2.4GHz og 3x3 stream 5.0GHz trådløst, og Apple TV er koblet opp med kabel og ikke trådløst selv om trådløst i teorien kan kunne gi bedre ytelse ettersom Apple TV leveres med 10/100mbit og ikke gigabit ethernet.

Altså det er brukerfeil og/eller dårlig annen ekstern hardware for dem som det hakker for. .p

Lenke til kommentar
Orker ikke quote meg selv over, MEN. Jeg fant ut hva som er bra med MT Lion, så jeg kjøpte med Apple TV :D Nå koser jeg med med trådløs airplay av lyd og bilde. Og ikke minst funksjonene fra AppleTV fra før av :D

Korleis er airplay? Fungerar det ekstremt bra?

UHar vurdert å kjøpe Appletv for å kunne spille av HD filmar o.l. på tven, men er redd at kvaliteten blir mykje dårligare/ evt hakking. Har du opplevd det?

Opplever litt hakking, men jeg har en gammel router, og tror det er flaskehalsen. Ellers funker det fint. Ikke testet 720p enda.

Om ny routeri ikke fikser det skal jeg klage. Har nyeste Apple tv, og Macbook pro fra late 2011.

Apple tv sine filmfunksjoner funker fint! Koser meg med trailere og filmleie. Selv uten mirroring er det verdt 799,- :)

Har du sett om det finnes noen instillinger for cache/buffer-size på ATV eller Airplay'en? Dersom nettverket er ustabilt eller veksler i grenseland, kan det være pga. at for små segmenter av data må overføres for ofte, og det er for lite mellomlager til å takle "hikking" i forbindelsen.

Lenke til kommentar

Frister utrolig mye med mac men lurer på noen ting; Air eller Pro ? Har blitt litt forelska i 13-tommer og tenkte det kunne vert en størrelse som passer meg.

Er flash-lagring det samme som SSD ?

Mer for pengene i Pro enn Air mtp at du får bedre prossesor men dårligere hardisk/ssd ?

Funker Pages godt ilag med Word, keynote til PowerPoint og Numbers til excel?

Får man studentrabatt til videregående skole?

Jeg ville aldri kjøpt 13" MBP over 13" Air.

 

Joda du får raskere CPU, men det føltes x10 ganger tregere enn en macbook air.

 

På mba får du

* Høyere oppløsning på skjerm

* Tynnere, lettere, sexy etc

* SSD lagring (mbp har "vanlig" hdd)

 

Dog mister du

* Dvd rom

* Ir sensor etc

 

Det er akkurat samme som de som kjøper vanlig macbook pro nå til omtrent samme pris som retina macbook pro. Fatter ikke at folk gjør det. Uansett.

 

Når det gjelder studentrabatt

http://store.apple.com/no_edu_117665

 

Bruk den linken. Er studenttorget sin link. Apple sjekker ikke. har selv brukt den når jeg ikke var student 1 gang.

Endret av henrikrox
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Frister utrolig mye med mac men lurer på noen ting; Air eller Pro ? Har blitt litt forelska i 13-tommer og tenkte det kunne vert en størrelse som passer meg.

Er flash-lagring det samme som SSD ?

Mer for pengene i Pro enn Air mtp at du får bedre prossesor men dårligere hardisk/ssd ?

Funker Pages godt ilag med Word, keynote til PowerPoint og Numbers til excel?

Får man studentrabatt til videregående skole?

Jeg ville aldri kjøpt 13" MBP over 13" Air.

 

Joda du får raskere CPU, men det føltes x10 ganger tregere enn en macbook air.

 

På mba får du

* Høyere oppløsning på skjerm

* Tynnere, lettere, sexy etc

* SSD lagring (mbp har "vanlig" hdd)

 

Dog mister du

* Dvd rom

* Ir sensor etc

 

Det er akkurat samme som de som kjøper vanlig macbook pro nå til omtrent samme pris som retina macbook pro. Fatter ikke at folk gjør det. Uansett.

 

Når det gjelder studentrabatt

http://store.apple.com/no_edu_117665

 

Bruk den linken. Er studenttorget sin link. Apple sjekker ikke. har selv brukt den når jeg ikke var student 1 gang.

 

Takk for godt svar :)

 

Ikke cd-rom er et stort minus men ikke en deal-breaker.

Da er det bare og tjene nok penger :p

Lenke til kommentar

Må ha meg ny laptop asap, da den jeg eier nå sakte men sikkert faller fra hverandre. Etter å ha brukt MBP'en til en venninne i noen måneder, er jeg nå mest lysten på en MBA eller MBP.. Problemet er penger. Vurderer derfor å kjøpe brukt, og lurer på hvordan det er å kjøpe en brukt Mac? Kunne aldri ha tenkt meg å kjøpe en brukt PC, men ser for meg at Mac'ene holder litt lengre og kan fortsatt ha noen år igjen selv om den er blitt brukt pent i 1-2 år allerede. Erfaringer, tips? Burde jeg bare en kjøpe en billigere laptop, og heller vente noen år med Mac?

Lenke til kommentar

Forresten - til de som lurte så fikk jeg en helt ny retina MBP etter min første med dårlig batteri osv ble dømt Dead on Arrival. Deilig å få en ny med seg hjem :) Upgrade til Mountain Lion nå, fikk redeem kode med en gang jeg skrev alt informasjonen inn i up to date programmet på Apple sine sider! Innen 30 sekunder! Det var deilig etter å ha hørt om folk som måtte vente flere dager osv.

Lenke til kommentar

Nice, det skal jeg si ifra til min far. Så da må man bare bli medlem på studenttorget sin webside og bruke detaljene under bestillingen på apple.no?

 

- Eller kan man bare kjøpe via den linken over og finne "apple education" store? Eller er dette noe som bare funker etter man har medlemskap hos studenttorget osv?

Endret av tc47
Lenke til kommentar

Nice, det skal jeg si ifra til min far. Så da må man bare bli medlem på studenttorget sin webside og bruke detaljene under bestillingen på apple.no?

 

- Eller kan man bare kjøpe via den linken over og finne "apple education" store? Eller er dette noe som bare funker etter man har medlemskap hos studenttorget osv?

Nei nei. Funker for alle. Bruk linken jeg postet lenger opp.

 

Trenger ikke registrere noen steder. Og studentorget sin rabatt er litt bedre enn vanlig studentrabatt.

 

Men den linken var mye mindre spredd før. Skal ikke bli overasket hvis den blir fjernet

 

Du får større rabatt gjennom studenttorget. Du får og 600kr kreditt i appstore gjennom "back to school" kampanjen som varer nå i sommermånedene.

Du får også 600 gavekort gjennom å bestille som vanlig student på apple side.problemet er jo bare at de sjekker

Lenke til kommentar

Er det mulig og ha forksjellige kontoer på Mac, slik som på Windows, en til far og en til mor osv ? Kan hver konto ha sin egen iCloud slik at bilder jeg legger innpå min bruker på iMac kommer på min bruker på MBP og andre ikke kan se dem, kun jeg ?

 

Ganske rotete, men håper dere skjønner hva jeg mener :)

Jepp. Er bare å legge inn hver sin bruker.

 

Bilder fks i iphoto ligger under hvert sitt home directory. Altså din bruker. De er ikke delt. Og alle kan ha hver sin icloud. Sånn at du fks tar et bilde med iphone, havner det på din mbp og imac's iphoto bibliotek, og ikke noen andre sin sin bruker av iphoto.

 

Fungerer også hvis du legger inn nye bilder på din mbp, da havner de på imacen din :) samt ios.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Er det mulig og ha forksjellige kontoer på Mac, slik som på Windows, en til far og en til mor osv ? Kan hver konto ha sin egen iCloud slik at bilder jeg legger innpå min bruker på iMac kommer på min bruker på MBP og andre ikke kan se dem, kun jeg ?

 

Ganske rotete, men håper dere skjønner hva jeg mener :)

Jepp. Er bare å legge inn hver sin bruker.

 

Bilder fks i iphoto ligger under hvert sitt home directory. Altså din bruker. De er ikke delt. Og alle kan ha hver sin icloud. Sånn at du fks tar et bilde med iphone, havner det på din mbp og imac's iphoto bibliotek, og ikke noen andre sin sin bruker av iphoto.

 

Fungerer også hvis du legger inn nye bilder på din mbp, da havner de på imacen din :) samt ios.

 

Må alle ha hver sin Apple-ID også for å bruke hver sin iCloud?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...