Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Fant ut at det ikke var smart å koble telefoner opp mot min Mac Mini 2012. Etter det ble maskinen fantastisk mye tregere med det samme uten at det skulle være noe logisk grunn til det. Akkurat som Apple ble klar over at jeg kjøpte nye Apple-produkter, så nå kan vi gjøre datamaskinen treg sånn at det investeres i en ny Apple-maskin. Vet de har gjort dette med iPhone for å få folk til å shoppe nye telefoner ved at Apple har gjort dem tregere når det er nylanseringer, ikke basert på at de finner ut at du har flere enheter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vidor skrev (2 timer siden):

Fant ut at det ikke var smart å koble telefoner opp mot min Mac Mini 2012. Etter det ble maskinen fantastisk mye tregere med det samme uten at det skulle være noe logisk grunn til det. Akkurat som Apple ble klar over at jeg kjøpte nye Apple-produkter, så nå kan vi gjøre datamaskinen treg sånn at det investeres i en ny Apple-maskin. Vet de har gjort dette med iPhone for å få folk til å shoppe nye telefoner ved at Apple har gjort dem tregere når det er nylanseringer, ikke basert på at de finner ut at du har flere enheter.

Hvis dette vikelig stemmer, at Apple med vilje gjør maskiner trege for å få brukerne til å kjøpe nye maskiner, hvorfor vil noen som er ved sine fulle fem være villig til å støtte et slikt firma ved å kjøpe produktene deres?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, tflovik said:

Hvis dette vikelig stemmer, at Apple med vilje gjør maskiner trege for å få brukerne til å kjøpe nye maskiner, hvorfor vil noen som er ved sine fulle fem være villig til å støtte et slikt firma ved å kjøpe produktene deres?

Jeg slutta i alle fall å kjøpe produktene deres, da dette var strike 2 for min del. Første var på iPhone 3G. Den ble over dobbelt så treg da jeg brukte den, men fikk normal hastighet igjen når jeg fisket den fram fra skuffen sin og ladet den opp et par år senere. Finner ikke noe logisk løsning på at det skulle skje.

Lenke til kommentar
2 hours ago, vidor said:

Fant ut at det ikke var smart å koble telefoner opp mot min Mac Mini 2012. Etter det ble maskinen fantastisk mye tregere med det samme uten at det skulle være noe logisk grunn til det. Akkurat som Apple ble klar over at jeg kjøpte nye Apple-produkter, så nå kan vi gjøre datamaskinen treg sånn at det investeres i en ny Apple-maskin. Vet de har gjort dette med iPhone for å få folk til å shoppe nye telefoner ved at Apple har gjort dem tregere når det er nylanseringer, ikke basert på at de finner ut at du har flere enheter.

Måler ca 80mb/s read/write på disken til min late 2012 imac. Om du ikke har satt SSD disk i din så tror jeg ikke du trenger å skylde på så mye annet 😅

La inn Windows 11 på min for å teste og det er sirup dilux grunnet disken. Men ellers er ytelsen grei. Wifi funker ikke etter installasjon så må plugge i ethernet, men da laster den automatisk ned alle nødvendige drivere og wifi fungerer utmerket etterpå.

Lenke til kommentar
vidor skrev (3 timer siden):

Fant ut at det ikke var smart å koble telefoner opp mot min Mac Mini 2012. Etter det ble maskinen fantastisk mye tregere med det samme uten at det skulle være noe logisk grunn til det. Akkurat som Apple ble klar over at jeg kjøpte nye Apple-produkter, så nå kan vi gjøre datamaskinen treg sånn at det investeres i en ny Apple-maskin. Vet de har gjort dette med iPhone for å få folk til å shoppe nye telefoner ved at Apple har gjort dem tregere når det er nylanseringer, ikke basert på at de finner ut at du har flere enheter.

Jeg har ikke noe tro på at de gjør det med vilje. Derimot kan utviklingen mot stadig kraftigere maskiner gjøre at en lar softwaren bli mer og mer krevende, og det kan gå utover eldre maskiner. En ny software versjon kan dermed kjøre dårligere på eldre hardware.

For mobiler så har mengden minne økt fra 128MB på iPhone 3G til mer enn 4 GB i dag.

For PC var minne mengden nede i 4 GB for noen maskiner i 2012, mens 8 GB regnes som minimum i dag. Også overgangen fra harddisker til SSD var en stor overgang, der ytelsen på disken økte med kanskje 10 ganger. Nye OS vil være veldig trege om de kjøres med harddisk.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 25.2.2023 den 8.41):

Da var Ventura installert. Var egentlig nesten for enkelt..

Spent på om maskinen er brukende med dette da.

 

(har ikke prøvd å finne ut hvordan man tar screenshots, og håper man kan endre navn på disken 😅)

Med Windows-tastatur blir det vel da alt-shift-4 som lar deg ta et utsnitt av skjermen, som ender opp på utklippstavlen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (På 20.2.2023 den 16.22):

Har hatt en MacBook Air M2 en tid nå. Kjører som en kule og null varmeutvikling. For noen maskiner.

Second that. Jeg "nedgraderte" fra Pro til Air denne gangen da jeg også har en veldig ålreit og relativt ny iMac på kontoret. Air M2-maskinen klarer de fleste tunge oppgavene jeg gjør i jobben like godt. Jeg jobber veldig mye i Photoshop og Capture One, og maskinen er perfekt til dette. Batteritiden og at den ikke blir varm eller bråker er også fantastisk. Vil faktisk anbefale Air over Pro til mange nå, for meg som jobber som profesjonell fotograf er den i hvert fall helt prima å ha med seg rundt om kring og det er ingenting å utsette på ytelsen. Føler det er mye verdi for penga.

Lenke til kommentar

Når jeg la inn Whited00r på min iPhone 3G gikk det fint an å bruke den igjen. Mye bedre enn siste firmware fra Apple i alle fall, så det sier i alle fall at det ikke er noe galt med hardware.

Skal sies at dette er så gammel hardware at den godt mulig ikke tålte IOS 4, da Whited00r brukte IOS 3 versjon.

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (2 timer siden):

Vel, Apple har innrømmet at de gjorde det med vilje, because .... reasons.
https://www.bbc.com/news/technology-51413724

Problemet var måten det ble gjortpå. Hva som faktisk var årsakene får vi nok aldri vite 100%, men det Apple har sagt er jo ikke helt bak mål. Det var pga batterihelse, og det ble jo også bevist at når man skiftet batteri så var alt OK igjen. Men de sa ikke i fra om dette, og de ga heller ikke noe valg (i starten - det la de til i etterkant).

Lenke til kommentar
4 hours ago, vidor said:

Når jeg la inn Whited00r på min iPhone 3G gikk det fint an å bruke den igjen. Mye bedre enn siste firmware fra Apple i alle fall, så det sier i alle fall at det ikke er noe galt med hardware.

Skal sies at dette er så gammel hardware at den godt mulig ikke tålte IOS 4, da Whited00r brukte IOS 3 versjon.

Hah morsomt. Fikk nesten lyst å kjøpe en iPhone 3G å teste.

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (4 timer siden):

Vel, Apple har innrømmet at de gjorde det med vilje, because .... reasons.
https://www.bbc.com/news/technology-51413724

Vi kan jo spandere på oss å forklare grunnen da i stedet for å bare avfeie det for å bygge opp under myter.

Problemet hadde ikke noe med gamle telefoner å gjøre i det hele tatt, men gamle batterier. Gamle batterier klarte ikke levere nok strøm til peak performance, derfor la Apple inn bremser når iOS detekterte gamle batterier fordi de tenkte vel at det er bedre med en telefon som går litt tregere, enn en telefon som skrur seg av med ujevne mellomrom.

Man opplevde jo også at dersom man satte inn nye batterier så var telefonen kjapp og fin igjen, så hvis planen til Apple var å gjøre telefonen tregere for å lure folk så var det jo en dårlig plan da. Men det selger jo flere aviser å kjøre det narrativet. 🙄

Det Apple burde ha gjort, var jo så klart å forklare dette skikkelig for brukeren.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg prøver å koble opp min MacBook Air m1 (13.2.1) mot en ekstern skjerm. Denne skjermen har en oppløsning på 2560x1440, men når jeg velger denne oppløsningen i innstillingene på Macen, så skurrer bare bilde.

Fungerer kun med FHD oppløsning. 

Noe tips til hva dette kan være? Skjermen fungerer fint med høyere oppløsning på min Windows PC.

Lenke til kommentar

Velg en lavere oppløsning, så slå på 120Hz, så juster oppløsningen opp igjen.

Så en video av en som testet gaming på en MacBook Pro M2 i dag og han måtte gjøre slik.

Forøvrig ikke noe særlig å spille på disse. Skjermene har en forferdelig latency til tross for 120Hz, men bilder er jo meget bra da som vel er viktigst på en Mac.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (58 minutter siden):

Forøvrig ikke noe særlig å spille på disse. Skjermene har en forferdelig latency til tross for 120Hz, men bilder er jo meget bra da som vel er viktigst på en Mac.

Det er dessverre litt av byttehandelen en gjør når en har en miniled skjerm med veldig mange dimmesoner har jeg inntrykk av. Gjorde en del research på større miniled skjermer til PC setupen min som jeg gamer en del på og sitter igjen med det at de fleste miniled skjermene med en betydelig stor andell dimmesoner sliter med smearing og høy latency, som gjorde at jeg endte med å gå for en større OLED skjerm istedenfor.

Til en laptop er det dog for min del mye viktigere med god lysstyrke og godt bilde i bytte for en max responsiv skjerm, og da treffer miniled skjermene de bruker på Macbook pro 14 og 16 en gyllen middelvei.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...