Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Som nevnt over har jeg fortsatt separat kortholder med meg, delvis fordi det er praktisk med ID, jeg har bankkort som jeg bruker i matbutikken pga Trumf, og at jeg er litt på det "ikke alle eggene i samme kurv".

En ting som er verdt å ta med seg angående Trumf, man kan gå på profilen sin på Trumf.no, finne strekkoden til Trumfkortet og taste inn denne manuelt i selvbetjeningskassene, bare trykk "Skanneproblemer". Har prøvd å generere en strekkode på nett og lagre som bilde på telefonen, men har ikke fått kassene til å klare å skanne den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
koots skrev (4 timer siden):

"ikke alle eggene i samme kurv".

Hva gjorde dere før som ønsker å ikke ha "alle eggene i samme kurv" før mobilbetaling da? Jeg er jo der litt selv at jeg har bankkortet også med meg som backup, men det er mest fordi jeg uansett må ID-kort og adgangskort til kontoret. Da er det veldig lite forskjell på å ha bankkortet også med meg. Nå bruker jeg Apple og tenker å få meg en lås til huset som støtter Apple sin løsning med nøkkelfri tilgang. De har vært smarte på et vis med at disse nøklene vil fungere noen timer selv etter du er tom for batteri. Da tror jeg ikke jeg trenger en backup for å komme meg inn i huset.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, Nimrad said:

Hva gjorde dere før som ønsker å ikke ha "alle eggene i samme kurv" før mobilbetaling da?

Hadde med mer enn ett kort, og oppbevarte dem ikke på samme sted. (Lommebok, lomme.)

Jeg var en gang ubetenksom og la en GPS-antenne med magnetfot i samme lomme som VISA-kortet. Magnetstripen (*) på det kortet var ikke mye samarbeidsvillig i butikken senere samme dag, og da var det greit å ha et Mastercard i bakhånd.

*) Dette var før kortene (mine) hadde chips inside; ca. 25 år siden. (Det er vel kanskje bare USA og andre land i den tredje verden hvor det fortsatt brukes magnetstripelesere.)

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (1 time siden):

Hadde med mer enn ett kort, og oppbevarte dem ikke på samme sted. (Lommebok, lomme.)

Jeg var en gang ubetenksom og la en GPS-antenne med magnetfot i samme lomme som VISA-kortet. Magnetstripen (*) på det kortet var ikke mye samarbeidsvillig i butikken senere samme dag, og da var det greit å ha et Mastercard i bakhånd.

*) Dette var før kortene (mine) hadde chips inside; ca. 25 år siden. (Det er vel kanskje bare USA og andre land i den tredje verden hvor det fortsatt brukes magnetstripelesere.)

Sånn anekdotisk så har ting skjedd i USA også, var der nylig og brukte Apple Pay 95% av stedene, resten var med chip. Cash ble aldri skaffet og magnetstripe ble aldri rørt

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen andre som har fått problemer med sine Magic keyboard (with Numeric Keypad)? Eller skriving på Mac generelt? 

Jeg har i det siste opplevd at jeg skriver raskere enn hva maskinen klarer å vise. Dette er uavhengig av skriveprogram og etter flere restarter. Dessverre har jeg ikke andre keyboard å prøve med. Alt annet ser ut til å fungere uten hakking.

Noen tips?

 

Edit:

Jeg gikk muligens litt raskt frem nå, men sitter plutselig med Logitech MX Mechanical Mini. Ingen problemer med hakkete skriving. Gruer meg bare til min bedre halvdel kommer hjem, det kommer til å bli reaksjoner på lyden.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vurderer å kjøpe en 2020 Macbook pro med US tastatur (får veldig god pris på den), men kommer til å skrive norsk... Noen som har erfaring med dette? Hvor "svimmel" blir man av å skrive norsk på et US tastatur? Finnes ev. brukbare løsninger for å gjøre det lettere? Klistremerker? Løse taster? Skifte hele tastaturet? (Kostbart?)

Lenke til kommentar
hmfc skrev (58 minutter siden):

Vurderer å kjøpe en 2020 Macbook pro med US tastatur (får veldig god pris på den), men kommer til å skrive norsk... Noen som har erfaring med dette? Hvor "svimmel" blir man av å skrive norsk på et US tastatur? Finnes ev. brukbare løsninger for å gjøre det lettere? Klistremerker? Løse taster? Skifte hele tastaturet? (Kostbart?)

Riktig nok ikke en Macbook, men jeg kjøpte en Surface Pro med tastatur mens jeg bodde i USA for en del år siden. Jeg hadde ingen problem med å skrive norsk på tastaturet. Valgte norsk layout i Windows, så er tastene der man forventer de :)
 

Lenke til kommentar

Tror Mac er litt mer spesialisert i keyboard-layout, så det er nok smart å sjekke det opp litt nærmere. PC har som regel samme layout på taster med mapper dem til forskjellig knappefunksjoner. Det gjør forsåvidt Mac også, men de virker litt mer fleksible på å tilpasse tastaturene fysisk avhengig av språk.

Tror nok du kommer i mål så lenge det er vanlig taster der du vanligvis finner æ, ø og å.

Lenke til kommentar
hmfc skrev (1 time siden):

Vurderer å kjøpe en 2020 Macbook pro med US tastatur (får veldig god pris på den), men kommer til å skrive norsk... Noen som har erfaring med dette? Hvor "svimmel" blir man av å skrive norsk på et US tastatur? Finnes ev. brukbare løsninger for å gjøre det lettere? Klistremerker? Løse taster? Skifte hele tastaturet? (Kostbart?)

Største problemet er nok enter-tasten. Det er en tilvenningssak. Du får skiftet layout på keyboardet, så sånn egentlig er det ikke noe problem. Men den enter-tasten på amerikanske tastatur er helt jævlig.

Ville definitivt prøvd det før jeg kjøpte.

Ellers er det mulig å bytte hele toppkasse og få Norsk-tastatur. Men det er såpass dyrt at man kommer bedre ut av det ved å betale mer i utgangspunktet og heller kjøpe norsk språk (snakker fort 6 - 8 lapper hos autorisert Apple Service Provider). Er man bosatt i utlandet, så får man bestilt norsk tastatur med maskina, men det vil jo da være 3 uker leveringstid fra fabrikk i Taiwan eller hvor enn den står.

Endret av MrMarbles
Lenke til kommentar
hmfc skrev (13 timer siden):

Vurderer å kjøpe en 2020 Macbook pro med US tastatur (får veldig god pris på den), men kommer til å skrive norsk... Noen som har erfaring med dette? Hvor "svimmel" blir man av å skrive norsk på et US tastatur? Finnes ev. brukbare løsninger for å gjøre det lettere? Klistremerker? Løse taster? Skifte hele tastaturet? (Kostbart?)

Du kan bytte til norsk med litt googling/youtube og et par hundrelapper på eBay. Men USA-tastatur har en annen layout, så det vil ikke blit 100%. Der som @-tasten er finnes det ikke noe knapp f.eks., så jeg ville undersøkt litt hvordan det vil bli om man bytter til norsk i macOS. 

Lenke til kommentar

Da er vi her igjen at jeg nå omsider 100% har bestemt meg for å bruke penger på en Macbook Pro 16"... Men trenger å lufte tankene litt, Nå har jeg henholdvis 2 muligheter, en lettere brukt M1 Max 32 gb 1tb til 32K... eller en ny M2 Pro 16 gb 512 gb 34K.... Heller jo litt mot M1 Max'en, men er jo som alltid usikker, første alternativet forsvinner vel før jeg får tid til å bestemme meg 😅

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Men trenger å lufte tankene litt, Nå har jeg henholdvis 2 muligheter, en lettere brukt M1 Max 32 gb 1tb til 32K... eller en ny M2 Pro 16 gb 512 gb 34K.... Heller jo litt mot M1 Max'en, men er jo som alltid usikker, første alternativet forsvinner vel før jeg får tid til å bestemme meg 😅

HVa skal du bruke maskinen til....

Hvis HDMI 2.1 har noe å si for deg så husk det på M2 også. Ellers tror jeg 16GB vs 32GB ram er noe du burde vite om du trengte mer av. Hvis du ikke kan gi oss noe info om hva dine bruksområder er så kan vi ikke gi deg noe mer enn Google kan selv

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (20 minutter siden):

HVa skal du bruke maskinen til....

Hvis HDMI 2.1 har noe å si for deg så husk det på M2 også. Ellers tror jeg 16GB vs 32GB ram er noe du burde vite om du trengte mer av. Hvis du ikke kan gi oss noe info om hva dine bruksområder er så kan vi ikke gi deg noe mer enn Google kan selv

Det besvarte egentlig litt seg selv nå når jeg ble gjort klar over at M1 Macbook'ene ikke har HDMI 2.1, da jeg tenker å bruke den sammen med en 4k @120hz skjerm. Takker for opplysningen! Ellers har jeg ikke bruk for det ekstra minnet, men 512 gb lagring blir muligens litt i det minste laget egentlig, så er jo det uansett gøy å få høyere spec for en rimligere penge. Mitt generelle bruksområde er vel i seg selv ganske snevert og hadde nok trolig klart meg i lange baner med en macbook air, men det er jo alt dette miniled, større skjerm, innebygd kortleser ++ som drar meg mot 16" Pro'en. Er jo en maskin jeg ser for meg å ha de neste 5+ årene.

Men blir nok da til at jeg går får M2 Pro utgaven ettersom HDMI 2.1 er noe viktig.

Edit : Bestilte en "som ny" demo modell av 16" Macbook Pro M2 Pro fra elkjøp til 28 990,- hos Elkjøp. Så 4000 spart der og valget gjort mye enklere.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Endte opp med å plukke opp en 16" Macbook Pro M2 Pro 1tb hos eplehuset i dag, og har fått lekt meg en del med den. Overasket over hva den klarer av spill, selv om dette ikke er hovedbruksområdet, men hadde inntrykk av at det bare var et lite knippe spill som fungerte men steam biblioteket mitt kom opp med hele 160 kompitable spill , ble sittende noen timer med kerbal space program som jeg egentlig bare skulle teste for å se om det fungerte :p .

Men det største er vel bare at jeg nå virkelig fikk føle på hvor mye jeg faktisk har savnet Mac OS, det er bare så utrolig smooth og integrerer perfekt med alle apple dingsebomsene mine. Skjermen var og i en annen liga av hva andre laptopper jeg har hatt 🤩 . Herlig!

Endret av Evil-Duck
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...