Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (16 minutter siden):

Usikker på om det er rett plass å spørre, men antar dere har peiling på MAC. Noen som klarer å tolke årstall på denne? Virker som de het A1418 mellom 2012 og 2017 så det hjelper meg ikke så mye..

 

Prøv å gå inn på Support-sidene til Apple. Hvertfall før du går til forespørsel om å sende inn et produkt til reparasjon må du inn med serienr og skal da få opp hva slags modell det er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I det minste lar vel disse maskinene seg reparere utenfor Apple-systemet sånn at de fremdeles har verdi. Skjermen lar seg jo bruke slik den er, så den har jo uansett noe verdi ureparert, men det er nok betydelig færre kjøpere. Uansett kan den nok selges som delemaskin, men da tjener du mest på å plukke deler og legge de ut enkeltvis.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Ja jeg måtte også gi det en del forsøk 😅 var desverre alt selgeren gav meg og virker ikke som vedkommende vet noe om den ellers annet en at den slår seg på.

Så ikke at det var en ny side på tråden å at dere hadde funnet ut av det, men jeg er likevel stolt av prestasjonen min :p . Vedrørende hva den kan være verdt så tror jeg ikke en defekt 10 år gammel mac er verdt mange hundrelappene egentlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, vidor said:

I det minste lar vel disse maskinene seg reparere utenfor Apple-systemet sånn at de fremdeles har verdi. Skjermen lar seg jo bruke slik den er, så den har jo uansett noe verdi ureparert, men det er nok betydelig færre kjøpere. Uansett kan den nok selges som delemaskin, men da tjener du mest på å plukke deler og legge de ut enkeltvis.

Takker. Tanken er å kjøpe en billig imac eller mac mini for å teste Apple sitt system. Har forstått så man kan lure inn Ventura på de fleste maskiner nyere enn 2010? 

Har ganske god erfaring nå med Linux og Windows men kan ganske lite om OSX. Husker jeg installerte det på en vanlig Core 2 duo laptop for mange år siden men det var temmelig ubrukelig da jeg aldri fikk ethernet eller wifi til å fungere, så internett og nettverk måtte gå gjennom Bluetooth og det var ikke raske greier.. 😅 men jeg var underholdt noen kvelder med å få det til å virke iallefall.

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (9 minutter siden):

Har forstått så man kan lure inn Ventura på de fleste maskiner nyere enn 2010? 

Jeg vet ikke med "lure inn", men det er ikke offisielt støttet. Det vil nok uansett være en særs dårlig opplevelse på såpass gamle maskiner tenker jeg. Dette er vel til og med før SSD-er ble standard? Jeg ville heller kjøpt en Mac Mini M1. Ja, den koster 5-6 tusen på FINN, men hvis du gjør en god deal så får du solgt igjen til nøyaktig samme pris innenfor noen måneder. Å betale 2-3 tusen f.eks. for en 2014 Mac Mini med offisiell støtte for Ventura virker jo helt bak mål i forhold. Hvis målet er å leke litt med softwaren så tror jeg du kommer bedre ut av det på alle måter med en brukt M1. Du får en maskin som faktisk kjører bra og du kan selge igjen om et år med neglisjerbart tap. Vinn-vinn vs en til 1000 kroner eller mer som du aldri får solgt. Husk at relativt nye Apple-produkter er veldig lette å selge brukt

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
2 hours ago, Nimrad said:

Jeg vet ikke med "lure inn", men det er ikke offisielt støttet. Det vil nok uansett være en særs dårlig opplevelse på såpass gamle maskiner tenker jeg. Dette er vel til og med før SSD-er ble standard? Jeg ville heller kjøpt en Mac Mini M1. Ja, den koster 5-6 tusen på FINN, men hvis du gjør en god deal så får du solgt igjen til nøyaktig samme pris innenfor noen måneder. Å betale 2-3 tusen f.eks. for en 2014 Mac Mini med offisiell støtte for Ventura virker jo helt bak mål i forhold. Hvis målet er å leke litt med softwaren så tror jeg du kommer bedre ut av det på alle måter med en brukt M1. Du får en maskin som faktisk kjører bra og du kan selge igjen om et år med neglisjerbart tap. Vinn-vinn vs en til 1000 kroner eller mer som du aldri får solgt. Husk at relativt nye Apple-produkter er veldig lette å selge brukt

Nei noe offisiell støtte er ikke så nøye, bare det funker. Har nok av SSD disker å ram brikker å oppgradere med om det skulle være nødvendig.

Ville vært morsomt å teste en M1 maskin ja, men det får man ta når de blir billigere engang. Men takker for tips.

Lenke til kommentar
12 hours ago, Complexity said:

Takker. Tanken er å kjøpe en billig imac eller mac mini for å teste Apple sitt system. Har forstått så man kan lure inn Ventura på de fleste maskiner nyere enn 2010?

Jeg kjøpte en Mac Mini 2012 og den trivdes bra med Mavericks selv om jeg senere la inn Mojave.

Vil ikke anbefale deg å tyne såpass gamle maskiner for mye. OSX har blitt verre og verre ang unyttig resurs-bruk så med mindre du skal kjøre noe spesielt så bør du holde deg så lavt du kan. Der er Mojave et greit mål fordi du får både 32 og 64 bit support samt en ganske effektiv OSX-versjon.

Maskinen du har kjøpt trives godt med SSD og 8/16 GB RAM. Dette er hvis du vil ha optimal ytelse.

Lenke til kommentar

Da fikk jeg henta maskinen. Måtte ut med 500 kronasjer og det virker den å være verdt. Kjører en eldre versjon av Mountain Lion slik jeg forstår det så er lite som funker og mye feilmeldinger. Virker ikke som den har vært brukt på en del år. 

Å bruke Windows tastatur på denne var ikke så enkelt dog. Fikk ikke logget på Apple kontoen min da jeg ikke finner @ 😅

Men det finner jeg vel ut av. Virker å være grei skuring å legge inn uoffisiell Ventura så prøver nok det. Er jo bare å nedgradere om det er ubrukelig. Må bare få oppdatert den nok til at programmet for å lage minnepennen fungerer først..

 

 

PXL_20230224_134129944.jpg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (9 minutter siden):

Fikk ikke logget på Apple kontoen min da jeg ikke finner @ 😅

Prøv knappen rett til venstre for enter-tasten. Ingen shift/ctrl. Ellers, sliter du med å finne et tegn så er google + ctrl +c/ctrl + v din venn. Jeg har gjort dette mye siden jeg bruker samme tastatur mellom windows, mac, linux og delvis iOS/Android 😛

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Nimrad said:

Prøv knappen rett til venstre for enter-tasten. Ingen shift/ctrl. Ellers, sliter du med å finne et tegn så er google + ctrl +c/ctrl + v din venn. Jeg har gjort dette mye siden jeg bruker samme tastatur mellom windows, mac, linux og delvis iOS/Android 😛

 

Fikk ikke crtl c/v til å funke heller 😅 men kan være siden det er antikvarisk OS og kansje ikke riktig tastatur valgt på noen instillinger eller så.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Nimrad said:

Cmd (som erstatter ctrl) er «alt»-knappen på Windows-tastatur

Takker for nyttig info!

Etter å ha prøvd siden jeg fikk den (sånn delvis iallefall, litt begreset hva man får tid til som småbarnsfar) å få den oppdatert til noe nyere måtte jeg tilslutt gi opp. Fikk bare feilmelding uanset hvordan version jeg prøvde å oppdatere til. Å i det heletatt finne OS updates funket ikke i Safari forøvrig. Safari mente serftifiseringen til apple sine nettsider ikke var gode nok. Måtte bruke en eldgammel utgave av Google Chrome for at det sku funke, noe som er litt ironisk. Men nedlastingene fra Store bare feilet før de begynte eller rett etterpå.

Fikk ikke oppdatert Itunes heller noe som kansje er grunnen til alle feilmeldinger. Vet ikke om systemet må være helt oppdatert før man kan hoppe til neste.

Uansett så brukte jeg bare TransMac på windows til å lage en Catalina USB som jeg driver å installerer fra nå.
Fikk den først ikke til å ville boote fra USB ved å holde inne Control (ALT) knappen, men raskt google søk kunne forklare at det var en spesifikk USB port man måtte plugge tastaturet inn, og da fungerte det.

Ganske imponerende hvor tynn og stillegående maskinen er til tross for alderen. Tar jo mindre plass en en vanlig tilsvarende pc skjerm fra samme tid.

Noen som vet hva disse kostet i 2012\13? Er en i5 med 8gig ram og 1TB disk.

Edit: ca 13500kr om man omregner fra utelandske reviews fra den tiden.  

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...