Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Les mitt forrige svar du, der sier jeg hvordan det er.

 

For å gjenta meg selv - Du kan helt sikkert søke om å havne der du vil, men det er forsvarets behov som styrer hvor du faktisk blir stasjonert. Dessuten så blir du ikke værende på basen resten av førstegangstjenesten, du er jo hjemme på perm 7 ganger ila et år.

 

Edit: Kommentaren min var oppriktig ment, ikke sarkastisk. Hadde jeg vært befal og en rekrutt ba meg om å bli sendt til F. eks Rygge fordi det er nærmest Fredriksstad da han er derfra, så hadde jeg anbefalt å sende han til Bardufoss. Det er i mine øyne viktig å vokse som person når man er i militæret, og det å komme bort fra kjente omgivelser og venner og kjære gjør deg mer selvstendig. Beklager hvis du føler deg fornærmet av det, men det er nå min oppfatning.

Endret av Killswitch
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Takk for at du ikke svarer på spørsmålet mitt, men heller kommer med en sarkastisk kommentar.... Hjelper veldig. Ikke alle som ønsker å være borte fra de man er glad i over en lang, lang periode. Uansett - sånn er jeg, deal with it.

Det er alltid litt kjipt å være borte hjemmefra, men det er nettopp derfor man ofte får mye positivt ut av det i etterkant. For eksempel den ubeskrivelige følelsen av å komme hjem første gang etter rekrutten. ^^

Skal ikke se bort fra at du får deg noe på østlandet hvis du prøver, men ikke ta det for tungt hvis du havner langt vekk. Ta utfordringen og se på det som en mulighet til å oppleve noe nytt! ;)

Lenke til kommentar

Som menig så har du 150kr dagen. Dekker ikke arbeidsgiverlønn under øvelse, så får man 350kr dagen på toppen av det. Fra dag 7 og utover. så kommer det et innsats tillegg på 700kr døgnet.

+ er man gift/samboer og har x antall unger så kommer det tillegg for det også.

 

Signeringsbonus per i dag på 5000, og sluttbonus på 30 000.

Så ein får 5000kr når ein signerar kontrakt i innsatsstyrken for 3 år, og etter dei 3 åra kan ein slutte å få 30 000kr?

Lenke til kommentar

Signeringsbonus 5000kr, utbetales etter man har hatt 5 øvelsesdøgn.

Sluttbonusen utbetales når kontrakten er gått ut.

Da kan man signere for en ny periode, og vil da få 5000kr i ny signeringsbonus, med påfølgende sluttbonus.

 

 

Håper det klarer det opp litt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er engasjement i HV-I som student problematisk? Eller er det flere studenter som gjør dette? For mitt vedkommende er det det logistiske som kan være mest problematisk.

 

Er ikke noe problem å få fri i forbindelse med eksamen og sånn.

Samtidig så er det ikke vanskelig å kombinere studier og HV-I, man må bare planlegge litt rundt øvelsene i forkant.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som vet hva V&S i Oslo (Akershus festning) består av? Bare ser for meg at det kan være noe mer å gjøre der, i og med at det ligger i Oslo sentrum.

Havner mest sannsynligvis i V&S, desverre, da styrketestene gikk dårlig pga at jeg har vært syk i så og si hele rekrutten (hittil). Jeg vil da helst komme meg til et sted hvor det skjer noe og man faktisk har en ok tjeneste.

 

For å korte ned spm. Hvor kan man ha en best mulig V&S tjeneste i luftforsvaret?

Lenke til kommentar

V&S på af er litt annerledes enn resten av vakt og sikringsstedene i FAKT OGFen( Kolsås, Lutvann osv). Der er du del av en QRF( quick reaction force) hvor du er i et bygg på festningen i en hel uke. Dagene innebærer mange indre og ytre streifer, samt diverse utrykninger når det går alarmer. Dagen består også veldig mye av trening, 1-2 ganger per dag. Det er en veldig bra tjeneste som jeg vil anbefale å prøve deg på hvis du skal på vakt og sikringskurs hos fakt. Du må være i god form, ta mye insj og være oppegående. Er som oftest 1-2 pers per kull som kommer her.

Endret av The Barnacle
Lenke til kommentar

V&S på af er litt annerledes enn resten av vakt og sikringsstedene i FAKT OGFen( Kolsås, Lutvann osv). Der er du del av en QRF( quick reaction force) hvor du er i et bygg på festningen i en hel uke. Dagene innebærer mange indre og ytre streifer, samt diverse utrykninger når det går alarmer. Dagen består også veldig mye av trening, 1-2 ganger per dag. Det er en veldig bra tjeneste som jeg vil anbefale å prøve deg på hvis du skal på vakt og sikringskurs hos fakt. Du må være i god form, ta mye insj og være oppegående. Er som oftest 1-2 pers per kull som kommer her.

 

Takk for svar. Når jeg har sjekket litt rundt så virker det som om det er en av de bedre stedene man kan komme hvis man havner i V&S. I og med at det er Akershus Festning.

Du har vært der selv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...