Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, nå har jo jeg hatt innslag av alle sammen da jeg var i BK-troppen i panser. Var BK-OP, så har litt erfaring fra både patruljetjeneste og BK-soldat. I tillegg til den lille geværmann-biten vi hadde i rekrutten, og så vidt utover resten av året.

 

Patruljetjeneste syns jeg personlig er det feteste. Følelsen av å ligge og se på noen som ikke vet at du er der er helt rå. Det værste med patruljetjeneste er all gåingen om man ikke er i god nok form. Slik jeg var. Om du har lite tålmodighet kan det være kjedelig på OP. Nå gikk min tjeneste mer på ildledelse enn oppklaring, men vi hadde da noen oppdrag hvor dette var oppgaven vår. Det går stort sett på å ligge i OP og observere et gitt område(AO).

 

En BK-soldats oppgave er å bemanne bombekasteren. Du har BK1'er, 2'er og 3'er. Oppgavene er forskjellige, men alle skal kunne hverandres oppgaver. Det går på 'lemping' av granater, innstilling av bombekasteren(få den til å "spille"), ha kontroll på granatene osv. Det blir mye drilling på dette, i tillegg til at man skal være vanlig geværmann. En jeg snakket med som er BK-befal i TMBN sa at de ble veldig mye brukt til SIBO, og derfor øvde de veldig mye på dette. Om jeg ikke tar helt feil er de oppsatt på M-113. I TMBN vil det også være en del innslag av fotoppsatt BK. Det vil si at den ikke skal sitte fast på vogna, men stå på bakken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som vet hva slags/hvor mye PBU som blir utlevert for de som er i innsatsstyrken i HV?

 

Har man alt hjemme?

Man har alt hjemme ja, med unntak av HK416.

 

Det er ganske mye utstyr det er snakk om siden man både har vanlig HV-sats og HV-I-sats. Har pr. dags dato pakksekk stående med alt jeg ikke kommer til å bruke, samt tom Ludvik fra HV-satsen. Så har jeg en patruljesekk og MP-bag stående "KTS", samt en egen halvfull bag med vinterspesifikt utstyr.

 

Du bør med andre ord ha tilgang på noe mer enn et klesskap å lagre alt på ;)

 

Kan sikkert ramse opp det jeg kan komme på i farten, hvis du er interessert. Den største forskjellen mellom HV og HV-I-sats er dog at man får membranuniform, arbeidsuniform og Bear (+ nevte stridssekk og bag).

Lenke til kommentar

Så greit! Var ikke særlig begeistret for fiskevesten, særlig ikke at magasinene passet svært dårlig i AG-lommene

Du kan se den her: http://www.nfm.no/Tactical-vest-BEAR/tactical-vest-BEAR-assault-rifle.html Den er ekstremt mye bedre å bære enn fiskevesten og mye mer fleksibel ift. plassering av lommer og annet "stæsj". Det er også integrert lomme for camelback i den. Jeg er i MP og har faktisk valgt å droppe utstyrsbeltet og har nå alt plassert på vesten. Teleskopbatongen er plassert i "pistolhylsteret" på venstre innerlomme og håndjerna passer perfekt i granatlommene. Har testet opp mot de andre i laget og når utstyret minst like raskt som dem, pluss at jeg får med meg utstyr vi til en hver tid burde ha på kropp, men ikke har plass til på beltet (feks. sanitetsutstyr og LFR). Får den raskere av og på enn beltet og den er, utrolig nok, mer behagelig å gå med over tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så greit! Var ikke særlig begeistret for fiskevesten, særlig ikke at magasinene passet svært dårlig i AG-lommene

Den gamle sugde virkelig, lommene pleide å falle av når jeg brukte den.

Den nye er MYE bedre.

 

Men det aller beste er å droppe stridsvest om mulig :thumbup:

Pleida altid å bare ha magasinet i lomma, hvorfor skal man liksom stresse rundt med en stor vest når man kan ha ting på klærne.

Lenke til kommentar

Ser mange i HV-I har veldig variert utstyr og mye "småstæsj" og ulike fikse løsninger.

Har sett gjennom utallige bilder her:

Facebooksiden til Grebe

 

Er dette noe de kjøper selv? Evt hvor?

Utallige varianter av oppkledninger av alt fra hansker, briller, beskyttere, ulike hjelmer +++

Er det basert på NÅR de kom inn, eller hva? Hvilken stilling de har?

Noe variasjon på utlevert utstyr er det, både avhengig av stilling og når folk kom inn. Resten er en nok fin blanding av kit-horeri og stæsj folk har hatt liggende fra tidligere tjeneste (en del er bla. veteraner fra int.ops.)

 

Finnes MANGE steder man kan kjøpe utstyr privat, feks. miltrad.no og equipnor.no

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...