Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Hei. Har eit spørsmål som kanskje nokon kan svare på:

 

Har planer om å søke grenaderstilling i TMBN, for å komme til Afghanistan. Spørsmålet er om eg vil "rekke" å komme dit?

Eg dimmar 22. Juli, og slik eg har forstått det, må ein ha gjennomført fgtj før ein evt kan søke som grenader.

 

Regnar med at det er ein slags "bootcamp", før ein evt kan trene seg opp til tjeneste i Afghanistan?

 

Om det er nokon som har vore i utlandstjeneste, eller har greie på det, hadde eg satt stor pris på svar!

 

1) Du må ha minst 9 måneder fgtj. + 4 måneder "deployeringstrening"

2) Hæren vil sende ned endel soldater de neste par årene, da en tilbaketrekning vil ta litt tid.

Takk for svar! Så det betyr at om eg for lov av befalet, så kan eg søke grenaderstilling i Mars?

Er det slik at om ein kjem inn, så er det rett på 4mnds "deployeringstrening"?

Syns også ha hørt at alt av soldater frå Norge skulle ut av Afghanistan i løpet av 2013, antaglig feil det da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mtp TMBN så fikk de av oss som ble innkalt på opptak reise på det, men de måtte tilbake for å fullføre standard førstegangstjeneste. Stiller avdelinga afghan bidrag som mitt kull gjorde, ble den håndfulle gjengen tatt ut av førstegangstjenesten ca halvannen måned før standard dimm for å begynne på oppsetting.

 

Er det ikke 2014 Norge har satt som frist for å trekke seg ut?

Lenke til kommentar

 

Er det ikke 2014 Norge har satt som frist for å trekke seg ut?

 

 

Såvidt jeg vet skal de siste regulære styrkene ut i 2013, mens stabsoffiserer skal fungere som rådgivere i MeS enda lenger. Vi skulle egentlig stille en Force Protection kontigent i desember 2012, men den mistet vi pga dette.

Lenke til kommentar

 

Er det ikke 2014 Norge har satt som frist for å trekke seg ut?

 

 

Såvidt jeg vet skal de siste regulære styrkene ut i 2013, mens stabsoffiserer skal fungere som rådgivere i MeS enda lenger. Vi skulle egentlig stille en Force Protection kontigent i desember 2012, men den mistet vi pga dette.

Eg kunne ha tenkt meg å ha vore i ein Force Protection gruppe i Afghanistan. Sidan du allerede er der/skulle ha vore der, kan du fortelle meg kva oppgåva deres der nede hadde gått ut på?

Gruppa er defensiv, så den går ikkje til/i kamper med overlegg?

Lenke til kommentar

Hva er det med alle disse asiatiske landene + russland og militære marsjer. Regner vel med at TMBN, FSK, MJK er råtasser på SLO :new_woot: .

 

 

Vet ikke om du skrev dette ironisk, men TMBN er ikke råtasser på SLO...

 

Og hvorfor i alle dager skal FSK og MJK bry seg om SLO?

Longvas tankegang

eb6.jpg?1307463786

 

 

 

Det var rett og slett slik at du ser piloter og alle slags soldater gå perfekt SLO så begynner man jo å lure på om ikke vi har skjønt feil og at det å gå synkront er det viktigste en skal kunne i krigssituasjoner. Så regnet jo egentlig med at iallefall de nevnte avdelingene hadde skjønt tegninga, men neeeeiiii.

 

Beste var vel da det var besøk ifra Sveits og befal skole elevene ifra Luft på Rygge skulle representere luftforsvaret på en seremoni eller noe, også hadde de stakkars BS elevene fått feil instrukser om hva de skulle gjøre noe de hadde trent på i ei uke, så da gruppa foran plutselig gjorde noe luft befalselevene ikke hadde lært hadde de vært noen sekunder for seine med vendinger og alt resten av marsjen/seremonien.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

 

Er det ikke 2014 Norge har satt som frist for å trekke seg ut?

 

 

Såvidt jeg vet skal de siste regulære styrkene ut i 2013, mens stabsoffiserer skal fungere som rådgivere i MeS enda lenger. Vi skulle egentlig stille en Force Protection kontigent i desember 2012, men den mistet vi pga dette.

Eg kunne ha tenkt meg å ha vore i ein Force Protection gruppe i Afghanistan. Sidan du allerede er der/skulle ha vore der, kan du fortelle meg kva oppgåva deres der nede hadde gått ut på?

Gruppa er defensiv, så den går ikkje til/i kamper med overlegg?

 

Hvis du er lysten på en karriere som Force Protection-soldat anbefaler jeg deg å søke stilling som grenader i Basesett 1, de driver med mye det samme som oss i Basesett 2/NIS; men kan selvfølgelig gå mer i dybden ettersom de er vervede på kontrakt. Det å drive med Force Protection er ikke bare statisk, det øves mye på bla væpnet eskorte, og oppklaringspatruljer i egen teig er et av stikkordene for hvordan tjenesten er. De fra min avdeling som har reist til Afghanistan (FpCOYen som er der nå) står for vakthold og sikring, eskortetjeneste og QRF sammen med HV-I og Basesett 1. Force Protection handler ikke om å oppsøke Taliban i deres egen teig, du vil neppe operere 35 mil utenfor Maymaneh by, men det situasjonen i landet vil avgjøre hvordan kontigentene blir. QRFen kan selvfølgelig alltid få det hett, samtidig som det er en sjanse for at de kan komme til å tilbringe 6 måneder på ræva, slikke sol og trene. Eskorte er også risky business mtp alle veibombene der nede, jeg er usikker på om de som kjørte på veibomben her om dagen er fra FpCOY, men jeg vet i hvert fall at det er folk fra NIS og basesett 1 der nede as we speak.

 

Men uansett, Force Protection er fett, vi er på en måte Luftforsvarets infanterister, og vi får oppleve det tradisjonelle som folk forbinder med militæret. Trenger ikke være i Hæren for å hate på OP ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er det ikke 2014 Norge har satt som frist for å trekke seg ut?

 

 

Såvidt jeg vet skal de siste regulære styrkene ut i 2013, mens stabsoffiserer skal fungere som rådgivere i MeS enda lenger. Vi skulle egentlig stille en Force Protection kontigent i desember 2012, men den mistet vi pga dette.

Eg kunne ha tenkt meg å ha vore i ein Force Protection gruppe i Afghanistan. Sidan du allerede er der/skulle ha vore der, kan du fortelle meg kva oppgåva deres der nede hadde gått ut på?

Gruppa er defensiv, så den går ikkje til/i kamper med overlegg?

 

Hvis du er lysten på en karriere som Force Protection-soldat anbefaler jeg deg å søke stilling som grenader i Basesett 1, de driver med mye det samme som oss i Basesett 2/NIS; men kan selvfølgelig gå mer i dybden ettersom de er vervede på kontrakt. Det å drive med Force Protection er ikke bare statisk, det øves mye på bla væpnet eskorte, og oppklaringspatruljer i egen teig er et av stikkordene for hvordan tjenesten er. De fra min avdeling som har reist til Afghanistan (FpCOYen som er der nå) står for vakthold og sikring, eskortetjeneste og QRF sammen med HV-I og Basesett 1. Force Protection handler ikke om å oppsøke Taliban i deres egen teig, du vil neppe operere 35 mil utenfor Maymaneh by, men det situasjonen i landet vil avgjøre hvordan kontigentene blir. QRFen kan selvfølgelig alltid få det hett, samtidig som det er en sjanse for at de kan komme til å tilbringe 6 måneder på ræva, slikke sol og trene. Eskorte er også risky business mtp alle veibombene der nede, jeg er usikker på om de som kjørte på veibomben her om dagen er fra FpCOY, men jeg vet i hvert fall at det er folk fra NIS og basesett 1 der nede as we speak.

 

Men uansett, Force Protection er fett, vi er på en måte Luftforsvarets infanterister, og vi får oppleve det tradisjonelle som folk forbinder med militæret. Trenger ikke være i Hæren for å hate på OP ;)

Takk for eit meget godt svar!

 

Veit du korleis eg kan søke grenader i Basesett 1. Finn bare info om basesett 2 eg.

For det er luftforsvaret som har Basesett 1 også?

Lenke til kommentar

Lite spørsmål angående dimmedato...

 

På FDID-kortet står det at fgtj min varer til 23. juli, det jeg lurer på er om det er mulig at jeg dimmer senere enn denne datoen, eller vil man mest sannsynlig bli sluppet før?

 

Driver å planlegger reise med en kompis og vi har et ganske lite vindu hvor vi har mulighet til å reise på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...