Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Har innrykk på Madla nå 9. januar. Hadde ikke lyst til å dra med det første, har det alt for godt hjemme, men har ombestemt meg nå og skal prøve å gjøre en god innsats i militæret. Hva er gode tips fra dere som har vært inne på rekrutt? Hva blir likt av "sjefene", og hva burde man ikke gjøre? Jeg er en høflig og OK fyr, men noen rævsleiker er jeg ikke. Så den delen satser jeg på å klare greit. Noen andre tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke skill deg ut, verken positivt eller negativt hvis du vil komme "lettest" mulig gjennom. Jeg sier ikke at det er negativt å skille seg ut positivt, men da vil det bli satt mer press på deg, og feil vil bli straffet hardere. Men du vil gjerne også få muligheter til gøyere og bedre stillinger, så du må veie dem opp mot hverandre. :)

Lenke til kommentar

Vet at det er en egen tråd for sesjon 2 osv, men spør likevel her siden jeg føler denne tråden er mer relevant.

 

Jeg blir tydeligvis ikke med til sesjon 2, selv om jeg trener aktivt, skrev at jeg var interessert i å være med og diverse andre ting.

 

Nå er jeg altså ute av systemet, men sitter og ruger litt på at jeg egentlig har lyst til å ta førstgangstjeneste uansett. Det er så vidt jeg har fortsått det, fullt mulig, så lenge jeg kontakter militæret og søker om det.

 

Men, spørsmålet til dere som er i militæret. Er det verdt det? På den positive siden møter man mange hyggelige folk, man lærer seg å leve med et annet mindset (hvor man kan ta litt drit osv) og det er vel kanskje også litt miljø for å komme i bedre form.

 

Samtidig så er det ett år man ikke kan bruke til noe annet, og jeg er usikker på hvor mye jeg vil ta med meg videre, kontra det å f.eks. bruke tiden på oppleve andre kulturer rundt om i verden, ved å backpacke. Det er vel ikke alltid så gøy heller (stå opp tidlig, tjene lite, mye slit). Er forøvrig også redd for å bli stasjonert på en eller annen utpost i ytre Finnmark og sitte der og loke et år.

 

Hva slags tanker og erfaringer har dere?

 

PS: Hvis det ikke kom frem, dette gjelder førstegangstjeneste.

Lenke til kommentar

Men, spørsmålet til dere som er i militæret. Er det verdt det? På den positive siden møter man mange hyggelige folk, man lærer seg å leve med et annet mindset (hvor man kan ta litt drit osv) og det er vel kanskje også litt miljø for å komme i bedre form.

Ja. lett mitt beste år i hele mitt liv. Møtte kompiser for livet og hadde det utrolig gøy. Man møter mange ny folk og bryr seg ikke om fortid. For eksempel ble jeg god kompis med en "pønker", noe jeg aldri hadde trodd, kun fordi vi er alle like i uniform.

 

Selv om jeg stortrivdes med studiene jeg holder på med nå, savner jeg forsvaret, og innimellom kunne jeg tenke meg å fortsette i Forsvaret. :)

 

Jeg hadde lett gått hele førstegangstjenesten om igjen.

Lenke til kommentar

Du kan søke FOS, og bli UB-korp. Da får du oppleve kanskje enda mer enn gjennom en vanlig tjeneste, og du får en lederutdannelse på kjøpet. Du kan søke selvom du ikke har blitt innkalt til sesjon del 2. Og du bør backpacke uansett :)

 

Hva er FOS og UB-korp?

Backpacking blir det uansett! Har begynt å planlegge reisen allerede, i en alder av ca. 18 :tease: Ingeting som slår det å være naiv

 

Takk for svar "ChrisReeve"!

Lenke til kommentar

Du kan søke FOS, og bli UB-korp. Da får du oppleve kanskje enda mer enn gjennom en vanlig tjeneste, og du får en lederutdannelse på kjøpet. Du kan søke selvom du ikke har blitt innkalt til sesjon del 2. Og du bør backpacke uansett :)

 

Hva er FOS og UB-korp?

Backpacking blir det uansett! Har begynt å planlegge reisen allerede, i en alder av ca. 18 :tease: Ingeting som slår det å være naiv

 

Takk for svar "ChrisReeve"!

FOS: http://forsvaret.no/...er/default.aspx

Alså opptaket til Befalskolen(2årig), eller Utskrevet befalskurs(1år).

 

UB-Korp: ?Utskrevet Befal?-Korporal.

 

http://forsvaret.no/...ider/leder.aspx

Endret av ANONIII
Lenke til kommentar

Yes, UB-korp som i utskrevet befal. Seks måneder med utdanning, og seks måneder som UB-korporal. Grunnen til at jeg never dette er at mange velger å søke FOS under førstegangstjenesten siden de da slår to fluer i en smekk (godkjent førstegangstjeneste, og en fin utdanning på bare ett år).

 

Ca 1/4 av troppen min dro på FOS vinter under rekrutten min.

Lenke til kommentar

Hva skal til for å bli vognfører i PBN?

B-lappen. Prøv gjerne også å vise hva du kan i rekrutten.

Og ikke minst innsats og dyktighet om du skulle komme på kurs. Vet ikke helt hvordan det er i PBN nå, men da jeg var inne i fjor ble jeg plassert på skytterkurs sammen med 14(?) andre, mens bare 9 av oss var fungerende skyttere under tjenesten. Vognførerne hadde samme typen opplegg.

Meg bekjent er flere om ikke alle vognførerstillinger nå gått til grenaderer fra høsten 2011. Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar

Jeg vet de har prøvd å få alle vognstillingene med unntak av lader på Leo 2(litt usikker her, men tror det) over til å bli grenaderstillinger, men sånn som situasjonen var da jeg dimmet i juli er jeg litt usikker på om de klarte det..Det virket hvertfall som om de sleit med å få nok folk til å søke, da de nærmest kastet seg over oss som allerede var utdannet på vogn og ville ha oss til å fortsette.

Lenke til kommentar

Rent juridisk sett kan de ikke tvinge deg til å skinne deg, men det er gjerne slik det blir uansett. Vi ble utdelt 2 barbermaskiner og fikk melding om at innen oppstilling i morgen tidlig skulle ingen ha lengre enn 3 mm hår på hodet. Ikke alle som var like begeistret, men absolutt praktisk.

Lenke til kommentar

Er som regel kun i rekrutten befalet er keen på at folk skal barbere hodet. Det er litt for å likestille alle, og det hjelper litt på å bli kjent med hverandre. Etter rekrutten er det derimot ganske fritt frem, såfremt det ikke går over kragen eller ører som tidligere nevnt.

Lenke til kommentar

I esk 4 i panser i fjor klipte befalene oss på en av de første dagene. Fikk valget mellom å ta alt, eller å ha generelt kort (ish 10m). Dette var dog bare i min tropp, i den andre måtte alle ta 0mm :)

 

Etter hvert kunne du ha litt lengre hår, men esk-sjefen var streng, så aldri over ørene eller ned i kragen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...