Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal inn i luftforsvaret nå i januar, og da på rekrutten på Madla. Noen her som er på Madla? Hvordan er livet der under rekrutten og ellers?

 

Jeg har sett på den utstyrslisten på forsvaret.no, og vet sånn ca. hva jeg skal ha med meg når jeg møter opp. Det jeg lurer på er om det er vits å ta med meg laptopen min? Sivileklær har jeg lest ikke er noe vits, sant? Og hvordan er det med dusjing på Madla? Har man faste rutiner på det ved en fellesdusj (må bli sykt mye kø?) eller har man dusj på rommet?

Jeg ble nylig ferdig med luft-rekrutten på Madla (kom inn i september). Livet under rekrutten er egentlig ganske greit, spesielt når man kommer inn i rutinene. Alt i alt en topp tid, men er VELDIG glad det er over. Herlig å slippe mange av de noenlunde tåpelige tingene man må holde på med.

 

Kommer du langveisfra så kan laptop være greit, men du har ikke veldig mye fritid og det lille du har er nok best tilbrakt sammen med troppen. Merk at du har ikke mye plass til sivile ting. Jeg savnet ikke laptop, men så var hjemmet mitt 10 min vekke fra leiren. iPod-Dock anbefales å ta med, veldig populært under vasking, våpenpuss o.l.

I min brakke (2. Komp) så var det felles dusj for guttene. Kø ble kun et problem etter Kompanibåndløpet, lek i gjørmen eller FyFo-økter hvor mer enn én tropp deltok. Dvs ikke spesielt ofte.

Ta med sivile klær! Du har kun uniformsplikt i 2 uker og etter det har du ikke lyst til å ta på perm-uniformen hver dag hvis du vil gå på velferden e.l. Sivile klær er et absolutt must, men ikke ta med mye.

Endret av heanwi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Skal inn i luftforsvaret nå i januar, og da på rekrutten på Madla. Noen her som er på Madla? Hvordan er livet der under rekrutten og ellers?

 

Jeg har sett på den utstyrslisten på forsvaret.no, og vet sånn ca. hva jeg skal ha med meg når jeg møter opp. Det jeg lurer på er om det er vits å ta med meg laptopen min? Sivileklær har jeg lest ikke er noe vits, sant? Og hvordan er det med dusjing på Madla? Har man faste rutiner på det ved en fellesdusj (må bli sykt mye kø?) eller har man dusj på rommet?

Er konge det. Var der i sommar, knallvær heile sommaren, så va veldig bra. Blir litt lei på slutten, men absolutt spennande og lærerikt.

Du burde håpe å prøve på å komme på 2. kompani, veldig kule kompani befal som gjer prikken over ien.

Er fortsatt på madla som fastmannskap.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Skal inn i luftforsvaret nå i januar, og da på rekrutten på Madla. Noen her som er på Madla? Hvordan er livet der under rekrutten og ellers?

 

Jeg har sett på den utstyrslisten på forsvaret.no, og vet sånn ca. hva jeg skal ha med meg når jeg møter opp. Det jeg lurer på er om det er vits å ta med meg laptopen min? Sivileklær har jeg lest ikke er noe vits, sant? Og hvordan er det med dusjing på Madla? Har man faste rutiner på det ved en fellesdusj (må bli sykt mye kø?) eller har man dusj på rommet?

Jeg ble nylig ferdig med luft-rekrutten på Madla (kom inn i september). Livet under rekrutten er egentlig ganske greit, spesielt når man kommer inn i rutinene. Alt i alt en topp tid, men er VELDIG glad det er over. Herlig å slippe mange av de noenlunde tåpelige tingene man må holde på med.

 

Kommer du langveisfra så kan laptop være greit, men du har ikke veldig mye fritid og det lille du har er nok best tilbrakt sammen med troppen. Merk at du har ikke mye plass til sivile ting. Jeg savnet ikke laptop, men så var hjemmet mitt 10 min vekke fra leiren. iPod-Dock anbefales å ta med, veldig populært under vasking, våpenpuss o.l.

I min brakke (2. Komp) så var det felles dusj for guttene. Kø ble kun et problem etter Kompanibåndløpet, lek i gjørmen eller FyFo-økter hvor mer enn én tropp deltok. Dvs ikke spesielt ofte.

Ta med sivile klær! Du har kun uniformsplikt i 2 uker og etter det har du ikke lyst til å ta på perm-uniformen hver dag hvis du vil gå på velferden e.l. Sivile klær er et absolutt must, men ikke ta med mye.

 

Laptop var ikke skrekkelig stort savn, men hadde nok vært kjekt å ha det til tider. Og wtf? Permuniform EET? Eneste gangene vi egentlig måtte bruke den var på perm og søndager, ellers var det M04 all the way.

Hvor mye sivile klær du tar med er opp til deg og hvor allergisk du er mot å gå i uniform.

Lenke til kommentar

Jeg hadde 8 uker rekrutt i PBN i fjor, og hadde ikke hatt mye tid til å bruke laptopen i løpet av perioden. Var særdeles travelt de først 4-5 ukene, mens PC'ëne på velferden er greit nok å bruke mot slutten.

 

 

Rekrutten bør uansett brukes til å være sosial istedenfor å sitte på laptopen. Se film i lag, spille fotball, henge på velferden osv.

 

Mange i troppen min som synes det var litt trist andre halvår av tjenesten når alle satt hver for seg EET, med PCen, ingen var sosiale, ingen så film sammen og var generelt kjipe, og vi SAVNET faktisk samholdet fra rekrutten

Endret av -Longva-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Skal inn i luftforsvaret nå i januar, og da på rekrutten på Madla. Noen her som er på Madla? Hvordan er livet der under rekrutten og ellers?

 

Jeg har sett på den utstyrslisten på forsvaret.no, og vet sånn ca. hva jeg skal ha med meg når jeg møter opp. Det jeg lurer på er om det er vits å ta med meg laptopen min? Sivileklær har jeg lest ikke er noe vits, sant? Og hvordan er det med dusjing på Madla? Har man faste rutiner på det ved en fellesdusj (må bli sykt mye kø?) eller har man dusj på rommet?

Jeg ble nylig ferdig med luft-rekrutten på Madla (kom inn i september). Livet under rekrutten er egentlig ganske greit, spesielt når man kommer inn i rutinene. Alt i alt en topp tid, men er VELDIG glad det er over. Herlig å slippe mange av de noenlunde tåpelige tingene man må holde på med.

 

Kommer du langveisfra så kan laptop være greit, men du har ikke veldig mye fritid og det lille du har er nok best tilbrakt sammen med troppen. Merk at du har ikke mye plass til sivile ting. Jeg savnet ikke laptop, men så var hjemmet mitt 10 min vekke fra leiren. iPod-Dock anbefales å ta med, veldig populært under vasking, våpenpuss o.l.

I min brakke (2. Komp) så var det felles dusj for guttene. Kø ble kun et problem etter Kompanibåndløpet, lek i gjørmen eller FyFo-økter hvor mer enn én tropp deltok. Dvs ikke spesielt ofte.

Ta med sivile klær! Du har kun uniformsplikt i 2 uker og etter det har du ikke lyst til å ta på perm-uniformen hver dag hvis du vil gå på velferden e.l. Sivile klær er et absolutt must, men ikke ta med mye.

 

Laptop var ikke skrekkelig stort savn, men hadde nok vært kjekt å ha det til tider. Og wtf? Permuniform EET? Eneste gangene vi egentlig måtte bruke den var på perm og søndager, ellers var det M04 all the way.

Hvor mye sivile klær du tar med er opp til deg og hvor allergisk du er mot å gå i uniform.

Lykke til med å komme gjennom vakta i M04 når du ska ut på byen en lørdagskveld. Jeg/vi fikk streng beskjed om at M04 skulle kun være på i "arbeidstid." Etter det sivilt eller T1.

Lenke til kommentar

 

Lykke til med å komme gjennom vakta i M04 når du ska ut på byen en lørdagskveld. Jeg/vi fikk streng beskjed om at M04 skulle kun være på i "arbeidstid." Etter det sivilt eller T1.

 

Var kun en helg med uniformsplikt som vi hadde anledning til å dra på byen (og da var det mange i M04 pga de ikke hadde fått permuniformer lagt opp/ned enda). Skal man på byen ellers er det selvfølgelig sivilt. Etter tjeneste på ukedager så var det ingen krav om permuniform og man gikk i M04 om man ville. Dette var i juli-innrykket i år.

Lenke til kommentar

Har ikke kommet noen arvtaker til M04 her jeg jobber hvertfall. Kun noen forbedringer og små endringer, men fortsatt relativt lik den samme gamle M04, samme navn også forsåvidt. Milrab sin M09 er jeg ikke så kjempe fan av. Samme som CR sin M2k mtp funksjoner og ikke noe mer/mindre slitesterk, men ser imo styggere ut. Ett eller annet med fargene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...