Gå til innhold

Manchester United


Old Game

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet er ikke at vi taper en kamp på en dårlig dag isolert sett, problemet er jo at vi spiller 10-12 slike kamper per sesong under Mourinho. Det er for mange! City har en og annen jævlig kamp, vi hadde en og annen jævlig kamp under vår tidligere legende - men over tid var det stort sett alltid godkjent. De siste sesongene til SAF var jo helt begredelig, men alle holdt kjeft siden man vant trofeer nesten hver sesong. Det gjør vi ikke nå\.

Lenke til kommentar

Jeg vet det er lett å tenke at alt er grønnere på den andre siden, men nå er det MANGE som har fått muligheten til å rydde opp etter Fergie (med ca. de samme spillerne), og Mourinho er den eneste som har klart å få det til noenlunde.

 

Og hvem skal erstatte Mourinho? Hvem, utenom Pep, kan få til det mange her ønsker? Ingen.

 

Tror ikke en gang Pep hadde fått til det vi ønsker med dette laget. City har konsekvent kjøpt kvalitet i hvert eneste overgangsvindu de siste 7-8 årene. Overgangsvinduene våre i den perioden har vært et jævla lappeteppe, med årets vindu som det desidert dårligste: En skadet 19 åring, en halvveis pensjonert andrekeeper og Fred - som har holdt et skremmende lavt nivå i det lille vi har fått se hittil.

 

Fjorårets sesong var på mange måter et lite mirakel. Bare et under at Young og Valencia klarte å spille stort sett hver eneste kamp som backer, og at Matic (spesielt) og Pogba klarte å spille defensivt nok for å dekke over svakhetene og skadene i forsvaret (+ alle DdG sine fantastiske redninger). Lingard steppet også opp, slik at det ikke ble for tydelig at vi har manglet en høyreving/side siden Januzaj hadde noen gode kamper i 13/14 sesongen.

Lenke til kommentar

Har ikke fått med meg at vi fikk nesten det samme igjen for Blind som vi kjøpte ham for. Det må være det beste med dette overgangsvinduet for vår del.

 

Det er ikke sikkert vi spilte så dårlig som jeg sitter med inntrykk av, men kontrasten til City-kampen kunne knapt vært større. City fremsto som bunnsolid - kvalitet i alle ledd. Og de sprang som gale når de ikke hadde ballen. United fremstår som et lag som kjemper om øvre halvdel. Og knapt det. Kanskje tidlig å rope Jose out, men jeg ser ikke lyset i tunnelen enda. Kanskje en plakat med "Wenger out" hadde vært passende neste hjemmekamp. :)

Lenke til kommentar

Men sett under ett er spillerne vi har til rådighet nå langt fra gode nok. Ingen kan gjøre det store med en slik tropp.

Dette er så standard, det. Uansett om det er i 2016, 2018, 2020 eller 2030 så vil United alltid "være 2-3-4 kvalitetsspillere unna tittelen". Enkelt å se at Mourinho har hjernevasket fansen. På den måten kan man oppnå de lave forventningene man ønsker til seg selv. 

 

Mourinho har gjort en elendig jobb i United, han har ødelagt de største talentene våre og han har revet ned en spillestil som det alltid var ment at Pep/Sarri/Pochettino skulle forbedre etter at LvG la fundamentet. I går løp Fred og Pogba hjerneløst rundt på midten og ante ikke hva de skulle gjøre. Samme gjelder de to stopperne. Alle fire er hentet av Mourinho, for over to milliarder kroner tilsammen.

 

Og det var heller ikke "one of those days", bare. Vi var griseheldige som slo Leicester hjemme i serieåpningen også. Vi har stort sett blitt rundspilt i treningskampene våre. 

 

Motstanderfansen ler av United, og spesielt av Mourinho, for tiden.

 

Btw, pluss til Luke Shaw. Eneste United-spilleren på banen jeg kan si at gjorde en god figur.

Endret av Amoralsk
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er min mening på hva som er feil med United om dagen, særlig etter å ha sett City-dokumentaren.

 

Dersom United skal ansette en trener må han få frie tøyler (i en klubb som United) til å gjøre det som trengs. Mourinho har gjort en god jobb med å bli kvitt mye av daukjøttet som satt han igjen med etter Moyes og LvG. Av de spillerne som er i stallen har Mourinho hentet følgende:

1. Pogba

2. Lukaku

3. Fred

4. Matic

5. Mkhi

6. Bailly

7. Lindelöf

8. Dalot

9. Grant

10. Sanchez

 

Dette er over fem overgangsvinduer. Med unntak av Mkhitaryan har alle vært gode signeringer i form av at det er ekstremt gode spillere som under de rette omstendighetene er i toppklasse i sine posisjoner på verdensbasis. Mkhitaryan ble likevel "redningen" i form av at han ble byttet mot Sanchez, så vi hadde nok ikke fått chileneren uten ham. Grant er tiltenkt tredjekeeperplass og Dalot er backup på back, framtidig førstevalg. Uansett, poenget mitt er at spillerne Mourinho har kjøpt er gode nok, veldig mange av de spillerne som var her fra før av er ikke det. Kanskje nesten ingen med unntak av DDG.

 

Så over til mitt hovedpoeng; skal en manager lykkes, særlig en type som Mourinho som har bevist at han kan få det til, må han få 100 % frie tøyler. Vil han ha en stopper til fordi han mener at Jones/Smalling ikke er gode nok backups til Bailly/Lindelöf så må det kjøpes inn en ny stopper - ferdig snakka. Jeg skjønner selvsagt at vi ikke kan ha fem stoppere, men da får vi selge én eller to av dem. Dersom han mener at vi trenger en ny høyreving, så må han få den høyrevingen sin. Noe av det mest imponerende med City, og særlig Pep, er hvordan han fjernet ALLE han ikke ville ha og kjøpte inn erstattere OG backups til dem. Jeg nevner noen: Joe Hart, Nasri, Kolarov, Fernando, Nolito, Bony, Iheanacho m.m.

 

Evnen til å kunne rydde opp i en klubb for å "starte på nytt" har Mourinho, men han får ikke lov. Det er nok ikke mange utenom sine egne signeringer Mourinho egentlig trives 100 % med i United. Jeg er også utrolig imponert over rollen til DoF i City, hvordan han i samråd med formannen i klubben planlegger og identifiserer tre kandidater som Pep ønsker til posisjoner som må forbedres eller styrkes. Vi trenger et sterkere styre, vi trenger noen som er villige til å satse på det sportslige - ikke bare det økonomiske. Klubben må revitaliseres for at dette skal snus tilbake på riktig kurs, det riktige svaret er nok å ansette en DoF og fjerne styret + Woodward i håp om å få noen inn som fokuserer der fokuset bør ligge; på det sportslige.

 

Per dags dato er United en pengeku som kan ansette hvem faen de vil i managerstolen uten at det blir bedring. Der vi endte i fjor er maksnivået vårt slik ståa er nå. Etter Pep er Mourinho den beste vi kan ha og få, det er den steinharde sannheten.

Endret av Bandidos-Pelle
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Nok en gang helt enig med deg. 

 

Først - jeg er også drittlei disse elendige kampene, også spillestilen vår når det klapper sammen for ofte. Mest av alt er det at vi svinger voldsomt i prestasjonene veldig frustrerende, fordi vi vet at toppnivået potensielt er skyhøyt under Mourinho.

 

Men jeg tror ikke det har noe hensikt å bytte manager igjen nå. Hvem skulle kommet inn og gjort en bedre jobb, hva er realistisk? Zidane eller Pochettino er ønskedrømmer, men neppe særlig sannsynlig. Det er heller ingen vits å tenke på noe managerbytte før det gjøres større endringer i klubbens organisasjon. 

 

Årsakene ligger dypere enn manageren og det har de gjort helt siden David Gill og Sir Alex dro. Klubben har manglet en tydelig sportslig retning siden det. Moyes, Van Gaal og Mourinho er vidt forskjellige typer på alle måter og spesielt sportslig. Det er ingen rød tråd der i det hele tatt!

 

Hvis det viser seg at ryktene om en sportsdirektør er sanne, skal jeg juble. Det har vi ventet på helt siden 2013. Sammenligningen med City er ganske god, de har gjort en bedre og raskere jobb med å kvitte seg med spillere samt at de hadde en langt bedre stall fra før. Men det viktigste er strukturen i klubben, en klar plan på overgangsmarkedet og tydelig sportslig identitet.

 

Gary Neville kom med gode poenger rundt dette i podcasten sin i går: 

 

– Før åpningskampen var det ingen tvil om at Manchester United hadde behov for en eller to nye autoriteter på midtstopperplass. José Mourinho hadde levert inn sin navneliste, men  av en eller annen grunn, enten det skyldtes at de var for kostbare, ikke passet inn i klubbens filosofi eller ikke var tilgjengelige, så fikk han ingen av dem.

 

- Uansett hva klubben måtte tenke, at de ikke ønsket å investere i flere midtstoppere fordi de allerede har fem, så spiller det ingen rolle. Sluttresultatet blir det samme. De trenger fortsatt en ny backfirer og trenger fortsatt nye midtstoppere. Det spiller heller ingen rolle om de synes at de har brukt for mye penger i den lagdelen. Dette er Manchester United, og hvis Toby Alderweireld eller Harry Maguire er tilgjengelig må de bare skaffe seg dem.
 

– Om innkjøpene var preget av feilgrep tidligere, noe som utvilsomt var tilfellet i de tre, fire første årene etter Sir Alex Ferguson, da må dette gjøres opp for. Samtidig må det sørges for at feilene ikke gjentas.

Kan høres her

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De siste sesongene til SAF var jo helt begredelig, men alle holdt kjeft siden man vant trofeer nesten hver sesong. Det gjør vi ikke nå\.

Jeg synes ikke dette er sååå ille de siste sesongene, selv om ligagull så klart er noe helt annet. Vi vant riktignok ingenting forrige sesong, men var i cupfinalen. En trofeløs sesong, etter vi vant Europa League og ligacupen, og FA-cupen året før det igjen. Forventningene våre må selvsagt alltid være å kjempe om gullet og ta minst et trofé, men det er tross alt ikke like ille på troféfronten som det er i en del av de andre toppklubbene.

Lenke til kommentar

Tror vi er bedre tjent med å få ham ut av klubben. Rent ferdighetsmessig en av de beste spillerne i verden, hvis han gidder. Dessverre er han mer opptatt av å være popstjerne og dramaqueen, samt at han på fotballbanen ser ut som han ikke kunne brydd seg mindre. Og med Raiola som agent så vet vi jo med sikkerhet at han snart skal bytte klubb uansett, så like greit å planlegge fremtiden uten ham.

Lenke til kommentar

For en gjøk Raiola er. Glad Lukaku byttet agent.

 

Tja, hvis du ser det fra Raiolas standpunkt så har Pogba relativt udiskutabelt vært bedre både for Frankrike og Juventus. Da er det ikke rart at han ønsker å sette i gang mekanismer for å bytte klubb for sin klient, når Man Utd ikke får det beste ut av ham åpenbart. Det er ikke i hans interesse at en spiller i hans stall stagnerer / ikke får ut sitt potensiale. Disse meldingene er riktignok meget spesielle, men at Raiola jobber for å få Pogba vekk virker helt naturlig og det hadde vært rart om han ikke gjorde det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...