Gå til innhold

Manchester United


Old Game

Anbefalte innlegg

Og bestill for guds skyld på forhånd. Togbilletter kjøpt på stasjonen kan i verste fall bli tre-fire ganger dyrere enn normalt fordi du plutselig har landa i "peak hours" eller lignende. Togsystemet i UK er langt fra perfekt, med mye slitne vogner og trist café-tilbud ...

 

Sjekk også http://www.nationalrail.co.uk for togtider.

Endret av Skavold
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dag er det to år siden Mourinhos første ligakamp med United. Hvordan vil dere rangere han så langt?

 

Tror jeg lander på en 7/10.

 

Positivt: stort sett solide og gode signeringer, tok oss fra fritt fall tilbake til CL, og mye bruk av akademispillere. Trofeene vi har vunnet.

 

Negativt: for defensiv spillestil i noen (ikke alle) kamper. I overkant negativ på enkelte pressekonferanser, og tidlig CL-exit mot Sevilla.

Lenke til kommentar

I forhold til penger brukt og spillestil, 5/10. 

Ellers krangler han tilsynelatende med alt og alle oppover i systemet gjennom media. Det er nesten så man tror han satser hardt på en sluttpakke.

 

Er delvis enig, men det med pengebruk er en sannhet med modifikasjoner.

 

De tre siste vinduene har vi ikke brukt så voldsomt mye penger (£217m), i hvert fall ikke relativt til de andre klubbene. En god del mindre enn Chelsea (£365m), Liverpool (£330m), City (£318m) og til og med mindre enn Everton (£225) for eksempel. Jeg kan skjønne Mourinhos frustrasjon når vi ikke henger med på pengebruken, fordi det fortsatt mangler noen brikker i laget. 

 

Når det gjelder spillestil kan jeg godta den når vi vinner trofeer, som jo også var imponerende i hans første sesong med både EL-seier og ligacupseier samtidig som han bygde lag. Det var imponerende. Mindre imponerende forrige sesong med en del defensiv inngang til kamper, tap i FA-cupfinalen og exiten i CL. 

 

Kranglingen er jeg heller ikke hundre prosent enig i, da jeg mener minst halvparten av det er overdrivelser fra media som elsker å spinne på negativitet rundt Mourinho/United/Pogba/tidligere spillere. Da klikkes det på artiklene. Men ja, mye av det er også hans egen "feil", selv om jeg også er bombesikker på at han gjør med overlegg. Det er klassisk Mourinho, på godt og vondt. Jeg håper han toner det ned, slik som etter åpningskampen nå.

Lenke til kommentar

Er delvis enig, men det med pengebruk er en sannhet med modifikasjoner.

 

De tre siste vinduene har vi ikke brukt så voldsomt mye penger (£217m), i hvert fall ikke relativt til de andre klubbene. En god del mindre enn Chelsea (£365m), Liverpool (£330m), City (£318m) og til og med mindre enn Everton (£225) for eksempel. Jeg kan skjønne Mourinhos frustrasjon når vi ikke henger med på pengebruken, fordi det fortsatt mangler noen brikker i laget. 

 

 

 

Sjølv om eg er enig i at det blei brukt lite penger i overgangsvinduet for united sin del sammenligna med tidligare år så må en sjå dette i litt større perspektiv og i helhet med kjøp/salg.

Det er klart at når Liverpool selger en av sine beste spelarar (coutinho) - så får du mynt i kassa.

Dei siste tre åra så har united henta penger på...Blind, Januzaj og ....Schneiderlin? Miki var vel en del av ei pakke og. 

 

..det blir som at united skulle selge Pogba for eit trillebårlass med penger og så reinvistere dei pengane i andre gode spelarar. Ein ser då ikkje blindt på at united henta to spelarar til 60 mill og at no må en inkassere PL-seier. En ser på at no har en fått inn dekning for Pogba for pengane en ca fikk for salget.

Lenke til kommentar

Det er én måte å se det på ja, og spesielt Liverpool-supportere er veldig opptatt av dette med net spend fordi det setter egen klubb i godt lys.

 

Men det har lite å si for Manchester United og mangler i spillerstallen som ikke blir rettet på i samme tempo som konkurrentene. United er også en klubb som nesten aldri har måttet selge stjerner fordi det blir trofeer nesten hver sesong, fordi klubben ikke er avhengig av pengene og fordi spillerne tjener godt.

 

Spesielt under Van Gaal hentet vi inn mange spillere av enten for lav kvalitet eller som ikke passet i klubben. I tillegg hadde vi en gammel stall med mange som var over toppen. Mourinho har både fått kvittet seg med og erstattet en del av disse, men jeg tror både manageren selv og fansen hadde sett for seg at det skulle komme inn to-tre spillere til denne sommeren.

 

Blind er solgt, Carrick har lagt opp, Martial og Darmian vil begge bort fra klubben. I tillegg er det spillere som ikke holder et høyt nok nivå. En gylden anledning til å erstatte disse spillerne var i sommer. Ser man dette fra Mourinhos perspektiv, som vet vi har mangler, er det fullt mulig å forstå frustrasjonen hans når konkurrentene bruker langt mer penger. Spesielt når vi er den klubben i verden som tjener mest penger.

Lenke til kommentar

To siste setninger er eg heilt enig med deg i. Var merkelig stille på overgangsfronten i sommar.

 

Og joda, du kan gjerne sei at det setter egen klubb i godt lys. Men om Pogba hadde reist til Barca om ei vekes tid (hypotetisk sett), sjøl om en ikkje trenger pengane engang, så kan en ikkje sei at laget er ekstremt forsterka om en henter inn kuler og krutt for samme prislapp som det Pogba gikk for. 

Litt av poenget var ikkje nødvendigvis net spend - men om laget overall hadde blitt veldig forsterka. Det blir ikkje (nødvendigvis) like forsterka om en selger dei beste spelarane sine og erstatter med spelarar som koster mindre, men en har då råd til fleire.

 

Bale og spurs sitt overgangsvindu den sommaren er vel delvis eit slikt eksempel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...