Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har en lader ja, men kan da ikke sitte å vente på at den blir ferdig hver gang det lades....? Har et liv sjø...

 

Men så var det et lite problem til, med laderen så fulgte det selvsagt adapter som ikke passer i min stikkontakt. Og ingen overgang i pakken! Dritt ass...

 

Edit: Strømforsyningen til den eksterne harddisken stemte med spec. ;)

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Batterier skal aldri lades uovervåket, spesielt ikke LiPo batterier. Disse skal ikke ha en cellespenning over 4,2V og under 2,8V (helst ikke under 3V).

 

Om du ikke har det fra før så kjøp deg en skikkelig computerlader. Disse koster ikke mer enn $20+frakt fra Kina, og lader det som er av batterier, og ikke minst balanserer cellene samtidig.

Lenke til kommentar

Har en lader ja, men kan da ikke sitte å vente på at den blir ferdig hver gang det lades....? Har et liv sjø...

Som >Jonas< sier, du skal ALDRI lade LiPo uten tilsyn. Liv eller ikke. Medfølgende adapterladere er møkk og har stort sett ingen form for overvåking av ladeprosessen. Noe som med LiPo er veldig farlig.

 

Om du har tenkt å bruke helikopteret så er en computerlader et must. Da styrer du selv ladeprosessen og ved å bruke en balanseringsfunksjon så er du også sikret at alle cellene i batteriet får lik spenning, evnt at du får en advarsel dersom alle cellene lar seg lade likt, og da må du kaste batteriet.

 

Det at manualen sier at det ikke skal lade mer enn en time er nok fordi laderen du har er tilpasset størrelsen på det batteriet du har. Om du for eks har et LiPo batteri på 800mAh så skal dette lades på 800mA i en time for å være fulladet. Dette kalles for lading på 1C. Forutsatt at batteriet er helt tomt. Men, om et LiPo batteri går under 20% av kapasiteten sin(800mAh i dette tilfellet) så er det i praksis ødelagt. Så en time blir feil, med mindre laderen for eks er på 650Ah). Men, de fleste nyere LiPo batterier tåler å bli ladet opp fortere enn dette(1C). Eg lader mine på 3-4C innimellom, for å spare tid. Om du for eks hadde ladet batteriet ditt(på 800mAh) 4C, så hadde du måttet brukt en lader på 3.2A i 10-15 minutt. En computerlader ville da sørget for at alle cellene ble likt ladet og at du ikke lader lenger enn til batteriet er fullt.

 

Personling har eg over 10 LiPo batterier til forskjellige modeller, men bruker sjeldent mer enn 10-15 minutt på standard lading. Da foregår ladeprosessen ALLTID et sted hvor eg kan se og høre om det skjer noe med batteriene som ikke skal skje. I tillegg tar en en vedlikeholdslading i ny og ne(for hver 10-15 opplading ca) noe som tar lenger tid men eg føler det gir batteriet en liten oppfriskning.

 

Her er en billig og grei lader: http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=15919&i=32

Lenke til kommentar

DOH!

 

Fant ut at krasjen jeg hadde i høst var noe hardere enn jeg først hadde fått med meg.

Bensintanken har vist sprukket, så da er det å vente en uke eller to til tanken kommer ifra uk til jeg får opp igjen bilen igjen.

Jeg som hadde planer om å ta meg en rånerunde i dag/kveld.

 

Jeje, får vel rydde litt i stedet da.

Lenke til kommentar

Har en kamerat som kjøpte seg et fly i dag, batteridrevet. Brukte 4 sekunder på å krasje det. Ser at deler inni er 'limt' fast med noe som ser ut som hvit silikon. Er hvit silikon noe som kan brukes for å lime 'isoporflyet' hans sammen til en ny 4 sekunders.

 

Vet ikke om det er isopor eller noe som ligner.

 

Om spørsmålet har vært oppe før beklager jeg, men ønsker svar uansett.

Lenke til kommentar

hehe, jeg burde egentlig benytte muligheten til å få ladet rotorstarteren og bilbatteriet.

 

Har brukt tiden fornuftig da i det minste, ryddet rom, kontor og gangen her, til og med støvsugd litt, har alt for mye dill liggende rundt.

 

Fant igjen 2 sånne billigfly (teknikkmagasinet) og fikk testet 2 kanal heli'en litt. Har litt lyst på et eller annet E-sky helikopter, men har ikke noe fornuftig sted å trene, så kjører heller bil så lenge.

Jeg har mer RC stuff enn jeg var klar over egentlig, men meste utenom de to hovedbilene er "dritt".

Fint å gi til onkelungen min når han kan starte å kjøre litt selv. Før han er klar til å over på brushless og nitro ^^

 

Ble litt ekstra med deler ifra elefun i dag også, fant ut at jeg ikke hadde igjen skruer til støtdemperne på savage'en, så da "måtte" jeg ta med litt ekstra.

 

Ble denne lille handlelisten:

HPI-6816 Silicone O-Ring S10 (6pcs)

HPI-87052 Silicone Exhaust Coupling

HPI-Z303 / HBC70611 Cap Head Screw M3x42MM 6pcs

HPI-Z663 Lock Nut M3 (6pcs)

HPI-7448 MITSUBISHI LANCER EVOLUTION BODY (200mm)

 

Lancer body til sprint2 bilen, resten til savage.

 

Pictar!

 

post-86587-1270925087,5527_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Har en kamerat som kjøpte seg et fly i dag, batteridrevet. Brukte 4 sekunder på å krasje det. Ser at deler inni er 'limt' fast med noe som ser ut som hvit silikon. Er hvit silikon noe som kan brukes for å lime 'isoporflyet' hans sammen til en ny 4 sekunders.

 

Vet ikke om det er isopor eller noe som ligner.

Eg bruker litt forskjellig alt etter hvor delene som skal limes er. Inni modellene holder det lenge med det du har av lynlim eller lim fra limpistol(ikke bruk epoxy). Her skal ofte delene bare festes noe(type servoer eller roroverføringer(og andre plastikkdeler). Ting som skal kunne demonteres er greit å lime med limpistol. Elektronisk utstyr(batterier, mottaker, regulator) festes med dobbeltsidig teip tykkere enn 2-3 mm, aller helst med borrelås. Kritiske strukturkomponenter(vinger, halefinner osv) limes med CA eller superlim som er laget for materialene du skal lime(typisk isopor, EPP osv). Sørg for å følge bruksanvisningen for limet nøye på disse flatene, og gi limet tilstrekkelig tid til å tørke/herde.

 

Slike rimelige elektriske isoporfly er ofte litt små og med en passe underdimmensjonert motor. Sørg for å kjøpe inn nok propeller, en del pakketeip og passende lim så dere kan fly lenger enn fire sekunder. Det kan også være lurt å fjerne unødvendig dill som "hjulbuene" rundt hjul(finnes typisk på Cessnaer), forsterke vingen med tynne carbonrør(gjør at den ikke knekker så lett) og prøv å ta av fra bakken(asfalt/betong). Modellene har ofte ikke nok kraft til å bli kastet i luften. Når flyet så letter er det viktig å ikke gi for mye høyderor. La flyet opparbeide seg fart og løft først.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Blarne på Lamaen har det fint så lenge de sitter passe løst i bladholderne.

De kan strammes ved å dra til skruen som holder bladet til bladholderen.

 

Når det kommer til oppsettet av Lamaen så er det ikke så altfor mye å si om det.

Det er et enkelt heli og ganske enkelt å sette opp også.

 

Det vanskelige er propotional og Gain potten på 4 in 1 kontrolleren på heliet.

Propotional justerer forholdet mellom motorene og brukes til å tune heliet slik at halen drifter så lite som mulig og kan trimmes inn innenfor radioens trim.

Dette senterpunktet flytter seg desværre etter temperaturen på kontrolleren og batterispenningen så en hale som holder seg helt i ro får du aldri.

 

Med Gain potten justerer du hvor fort gyroen skal korigere.

Du kan starte med å sette gain relativt høyt for deretter å ta en rask piruett.

Spretter halen litt tilbake når du slipper roret er gain for høy.

Logrer halen med litt større bevegelser er gain for lav og må justeres opp.

 

Bare husk på at justeringene du har gjort på pottene ikke trer i kraft før kontrolleren er bootet opp på nytt etter justeringene.

 

Oppsett av rotorhodene er enkelt.

Det øvre holder det med å tracke, noe som du gjør ved å holde heliet i hånda og gi gass.

Tracker ikke de øverste rotorbladene så justerer du dette inn på linken til flybaren.

Test underveis for å se at dette er riktig.

 

Det nedre rotorhodet justeres på linkene fra swash til servoer.

Høyre servo stiller høyderør og den vestre balanseror.

Når swashen er justert i vater skal heliet i teorien hovre stille i lufta ved senter stikke om tyngdepunktet på heliet er rett, noe det skjeldent er så her må du justere seg fram på linkene for å få det til å hovre noenlunde stabilt på senter stikke.

 

Nå har Lamaen en siste overaskelse i ermet ettersom kontrollen av swashen er 45 grader forskjøvet vil høyderor også affektere balanseror og motsatt så det kan fort bli litt justering fram og tilbake for å få bort sideveis eller fram/bak drift etter å ha justert motsatt retning.

 

Lykke til med flygingen og håper du har bestilt deg ekstra blar for det kommer du til å trenge.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Mange takk perpyro. De tingene du nevnte står i all hovedsak i manualen, men din oversettelse og forklaring er good. Greit å vite at det lille som står i manualen er det lille man faktisk kan gjør ;) Pluss at 45 graders tingen står ikke....

 

Bladet har eg i massevis :D

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Er det noe lim som tåler nitro fuel bedre enn andre?

Har bestilt ny tank som sagt, så er ikke snakk om å bruke den limte tanken mye, men ønsker å ha den i reserve, om jeg er så uheldig at jeg ødelegger den nye også.

 

Vil tro nitro bensinen vil spise seg igjennom det meste av vanlige lim.

Lenke til kommentar

Da var tanken tatt ut, vasket og satt til tørk.

Ny batteriboks er satt inn, også venter jeg på ny i posten.

 

Fikk også satt på den nye alu potta, lei av plast som ryker, men er vel bare noe annet som tar støyten neste gang.

 

Gøy å skru litt igjen, regner med at det blir endel mer i løpet av sommeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...