Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva mener du med "dra nytte av SSD"? Hva slags disk det er snakk om er vel uvesentlig for applikasjonen, det er typisk OS m. filsystem, enhetsdrivere som bryr seg om type disk. Og for SSD sin del, så lenge OSet tilbyr støtte for TRIM, så skal alle applikasjoner kunne "dra nytte" av SSD.

Lenke til kommentar

At programmer starter like rask som ramdisk.

En del programmer startet ikke raskere ved å åpne det flere ganger, eller blir særlig raskere ved å ha raskere SSD disk.

 

Muligens på linux er ram mindre prioritert, så ikke vits med 32 GB ram hvis ingen ting blir raskere med det.

Ingen vits med PCI-E SSD hvis man ikke merker forskjell.

 

Trim er bare et optimaliseringsprogram der ting som slettes blir optimalisert.

SSD består ofte har enten 16-32\64 minnebrikker satt i enten raid 0\1 der firmware til SSD disken optimaliser dette for å gjøre SSD mye raskere en harddisker som har bare et lesehode per plate.

Ikke rart det går tregt, uten mye cache.

 

Så man kan jo si selv om man har sata 600 (Sata express) Eller PCI-E SSD er det lite forskjell i praksis i linux.

Da ting går like rask uansett.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

En SSD er ikke det samme som en ramdisk, det er to forskjellige ting.

 

Jeg vil si at på Linux utnyttes RAM bedre enn på Windows. F.eks. brukes ikke swap med mindre det ikke er ledig RAM å ta av. I Windows brukes pagefilen (sammenlignbart med swap) selv om det er ledig RAM.

 

Og jo, det er stor forskjell på SSD og HDD. Merket stor forskjell da jeg gikk fra HDD til SSD. Og LibreOffice starter lynkjapt uansett om det er snakk om på Windows eller Linux. Det vet jeg fordi jeg bruker Linux (CentOS) på laptopen på jobben, og Windows hjemme (igjen, laptop).

 

OpenOffice?

Lenke til kommentar

wil: Nå snakket LMH1 om PCIe SSD vs SATA SSD, ikke HDD vs SSD.

 

Jeg har ikke prøvd PCIe SSD ennå så jeg må enn så lenge lese på nett om det er noe merkbar forskjell fra SATA SSD i Linux, deriblant deres erfaringer. Hvis LMH1 sier han ikke merker forskjell på SSDenes grensenitt så tror jeg på han. Selv merker jeg fint liten forskjell på om jeg setter en Samsung 850 EVO på en SATA 3 Gbps port eller en SATA 6 Gbps port. Edit: Vi snakker vel om desktop-bruk alle mann her?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Kaos rundt ownCloud.

Prosjektets topp 9 av 10 bidragsytere, inkludert grunnlegger Frank Karlitschek som startet prosjektet i 2010, har nå forlatt ownCloud til fordel for Nextcloud – en nært forstående fork av ownCloud. Utviklerne ønsker fortsatt ikke å gå i detaljer rundt bruddet, men det har tidligere vært uttalt at det skal dreie seg om moralske spørsmål:

 

I’m extremely impressed by the immense interest we see from our user community and company customers and prospects. We have built something people like and want to use and buy. But there were also other experiences. I won’t go into the details there but these have put us in the very difficult situation...Without sharing too much, there are some moral questions popping up for me. Who owns the community? Who owns ownCloud itself? And what matters more, short term money or long term responsibility and growth? Is ownCloud just another company or do we also have to answer to the hundreds of volunteers who contribute and make it what it is today? These questions brought me to the very tough decisions: I have decided to leave my own company today. Yes, I handed in my resignation and will no longer work for ownCloud, Inc.

Clicky

 

Edit: Setningen "topp 9 av 10 bidragsytere" (hentet i fra den første lenken) ble endret til å si "most of the top contributors". Setningen foran denne igjen ramser opp en del bidragsytere etterfulgt med "quite a few others as well who can't talk about that yet". En mulighet er derfor at det første enda er korrekt, men at setningen var en glipp som ble endret fordi noen av disse på listen ikke ønsker å snakke om det på nåværende tidspunkt.

Endret av immunis
Lenke til kommentar

Ny flott nettside for å lære linux:
 https://linuxjourney.com/

 

Kanskje ikke noe for de nyeste nybegynnere eller om man ikke er så glad i terminal og heller foretrekker å forholde seg til grafiske grensesnitt (eller dersom man allerede er en terminalgud :p), men for alle andre kan dette være en litt enkel og gøyal introduksjon for å lære seg systemet bedre å kjenne.
 

Som en del andre før virker det som at sideeier fikk seg en liten overraskelse over hvor hjelpsomme det yrende linuxmiljøet kan være. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...