Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nysgjerrig på bruk av åpen kildekode i digital kunst?

Da bør du sette av tid i morgen kl. 21 for da vil det bli en to timers lang livestream med kunstner David Revoy. Revoy kommer til å lage et kunstverk i fra start til slutt med det åpne kildekodeprogrammet Krita. Livestreamen blir kommentert underveis hvor Revoy vil dele sine gode råd og det vil være åpent for å stille spørsmål rundt Krita, Pepper&Carrot, kunst og åpen kildekode.

Tirsdag 7/6 kl 21 på Twitch!

Lenke til kommentar

Hvorfor er Linux Mint så populært egentlig? Det er jo nitrist. Jeg syns Unity er mye mere forfriskende og moderne for å si det sånn.

 

Men.... Jeg har selv installert Mint på PC'en til min 68 år gamle mamma.... Har det noe med det å gjøre? Enkelt for de gamle som kommer fra xp.

 

Det virker jo også som at askubuntu er MYE mere aktivt og hare mange flere brukere enn Mint forumet. Så hvorfor har Mint nesten dobbelt så mange treff i følge DistroWatch?

Lenke til kommentar

Hvorfor er Linux Mint så populært egentlig? Det er jo nitrist. Jeg syns Unity er mye mere forfriskende og moderne for å si det sånn.

 

Men.... Jeg har selv installert Mint på PC'en til min 68 år gamle mamma.... Har det noe med det å gjøre? Enkelt for de gamle som kommer fra xp.

 

Det virker jo også som at askubuntu er MYE mere aktivt og hare mange flere brukere enn Mint forumet. Så hvorfor har Mint nesten dobbelt så mange treff i følge DistroWatch?

 

Tallene fra Distrowatch er ikke representative i det hele tatt sånn generelt. De gjenspeiler bare spesifikt brukerne av distrowatch.com, ikke det generelle markedet. Ubuntu er soleklart størst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor er Linux Mint så populært egentlig? Det er jo nitrist. Jeg syns Unity er mye mere forfriskende og moderne for å si det sånn.

 

Men.... Jeg har selv installert Mint på PC'en til min 68 år gamle mamma.... Har det noe med det å gjøre? Enkelt for de gamle som kommer fra xp.

 

Det virker jo også som at askubuntu er MYE mere aktivt og hare mange flere brukere enn Mint forumet. Så hvorfor har Mint nesten dobbelt så mange treff i følge DistroWatch?

 

Tallene fra Distrowatch er ikke representative i det hele tatt sånn generelt. De gjenspeiler bare spesifikt brukerne av distrowatch.com, ikke det generelle markedet. Ubuntu er soleklart størst.

 

Tenkte meg det. Har det noe med at Ubuntu har så mange alternativer som kan lastes ned. Lubuntu, Kubuntu, Xubuntu osv... mens Mint inneholder alle disse?

Lenke til kommentar

 

Tallene fra Distrowatch er ikke representative i det hele tatt sånn generelt. De gjenspeiler bare spesifikt brukerne av distrowatch.com, ikke det generelle markedet. Ubuntu er soleklart størst.

Ifølge Distrowatch er til og med Debian større enn Ubuntu.

 

 

Ja, men nå er jo temaet her nettopp det at Distrowatch ikke er representative for markedsandelen i den virkelige verden..

 

De skriver det selv:

 

 

The DistroWatch Page Hit Ranking statistics are a light-hearted way of measuring the popularity of Linux distributions and other free operating systems among the visitors of this website. They correlate neither to usage nor to quality and should not be used to measure the market share of distributions.
Lenke til kommentar

 

Vel, jeg klarer ikke å installere Debian engang......

Installere Debian? Det er da ganske enkelt. Hva sliter du med?

 

Uten at jeg vet, tipper jeg at det er omtrent slik:

Ny i Linux, setter opp en random PC med en eller annen hardware hvor kompatibilitet mot frie driver ikke er sjekket. I de tilfellene er Ubuntu bedre enn Debian.

Lenke til kommentar

 

Vel, jeg klarer ikke å installere Debian engang......

Installere Debian? Det er da ganske enkelt. Hva sliter du med?

 

Jeg har testet å installere Debian på nytt i dag, og fikk det til. Men husker nå godt hvorfor jeg gav opp sist.

 

Først var det proplemer med å velge språk. Dersom jeg valgte engelsk språk så dukket ikke norsk tastatur opp. Fikk kun opp land som er engelsktalende. Så jeg "måtte" velge norsk, noe jeg ikke liker siden det blir vanskelig å google problemer.

 

Så er det forvirrende med spørsmål om vertsnavn, domenenavn, sette opp speil og å velge en display manager. Slikt forvirrer en nybegynner :)

Lenke til kommentar

Jeg har testet å installere Debian på nytt i dag, og fikk det til. Men husker nå godt hvorfor jeg gav opp sist.

 

Først var det proplemer med å velge språk. Dersom jeg valgte engelsk språk så dukket ikke norsk tastatur opp. Fikk kun opp land som er engelsktalende. Så jeg "måtte" velge norsk, noe jeg ikke liker siden det blir vanskelig å google problemer.

 

Så er det forvirrende med spørsmål om vertsnavn, domenenavn, sette opp speil og å velge en display manager. Slikt forvirrer en nybegynner :)

Okey? Jeg har fint kunnet velge engelsk språk og norsk tastatur under installasjonen. Og da snakker vi både om dagens versjon, men også tidligere versjoner fra ganske langt tilbake.

 

Det gjelder å holde tunga rett i munnen, som med alt annet.

 

 

Emigrerte fra Ubuntu til Debian i dag. Ikke store emigrasjonen men jau...Forandring fryder. 

Litt irriterende å måtte hente *.deb for intel wifi manuelt fra usb stick, hva faen liksom? *sukk*

Hehe, ja, Debian er harde på GPL. Så de er ganske prinsippfaste. Akkurat som at de har forket Firefox til Iceweasel fordi de ikke aksepterer lisensen for å pakke Firefox i sin originale form. Og for å få all programvare man er vant til må man aktivere contrib og non-free kanalene i tillegg til main. Men når det er gjort, går det bra. Har brukt Debian på multimediamaskinen i mange år, og det har fungert fint.

 

 

Hah, barneskirenn! Prøv å installere OpenBSD du. :p

 

Neida, ser helt klart problemet. Og Ubuntu har gjort mye riktig.

Med dokumentasjonen oppe er det slett ingen umulig oppgave, det heller. Men OpenBSD er tilsvarende prinsippfaste som Debian. Har faktisk en gammel Soekris-boks som fungerer som DNS/DHCP-server hjemme. Og den kjører OpenBSD.

 

Neh, likte Ubuntu før Unity. Og Debian er etter min mening de siste årene blitt det Ubuntu opprinnelig var. Ubuntu ble ødelagt etter Unity, og det kommer ikke inn på noen av mine maskiner igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...