Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Gjelder ikke bolig, eller ting kjøpt i utlandet (dollar kurs).

Men ja kan være lønnsvekst har gjort det slik norge er bland de rikeste landet fremdeles.

Selv om oljen synker i verdi.

 

Har du peiling hva jeg burde prioritere f.eks å rette opp feil i kubuntu.

Hvis ingen andre vil prioritere det.

 

Da jeg syns det er rart Linux\programmering er det området på diskusjon som er vanskeligst å få hjelp i.

Tror nesten slik det er i dag, skal man vurdere linux må man betale mellom 500-1000 kr time for å få hjelp av utvikler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LMH1: Det er din forståelse, og evnen til å relatere/ikke relatere til noe du leser som er størsteparten av problemet.

 

Ja det er masse bugs i "Linux" (som brukermiljø), og noen kan man møte på i det daglige. Meld det inn, med all relevant informasjon, så kan det være noen vil bruke tid på å rette det. Om du ikke klarer å være konsis, relevant og gi nok informasjon, så vil du få ingen/dårlig respons.

Endret av j--
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet jeg er verken google eller utvikler, derfor er det ikke lett å forstå hvordan linux er satt sammen.

Vet det mest grunnleggende men når man kommer i dybden må jeg melde pass.

 

Prøver å ikke ta for mye spørsmål, men vet særlig:

 

 

Følgende pakker har uinnfridde avhengighetsforhold:
libpam-fprintd : Avhenger av: fprintd (= 0.6.0-1)
unity-scope-gdrive : Avhenger av: account-plugin-google men skal ikke installeres
E: Uinnfridde avhengighetsforhold. Prøv «apt-get -f install» uten pakker (eller angi en løsning).

 

http://askubuntu.com/questions/761801/kubuntu-16-04-plasma-can-not-start-after-fresh-install

 

Begge disse to feilene dukker mye opp i kubuntu\ubuntu.

 

Har også problem å få installert ubuntu-desktop får error 2.

Lenke til kommentar

Går det ikke ann å legge den skripten i:

http://www.kubuntu.org/getkubuntu/Kubuntu 16.04 LTS (64-bit) iso image.

(/usr/local/include) boot.sh

sudo add-apt-repository ppa:kubuntu-ppa/staging-misc

sudo apt-get update
sudo apt
-get install kde-l10n-nl
sudo apt
-get install plasma-desktop

 

For det virker nesten slik denne Workaround (tjedjepart løsningen) er mere fordi kubuntu skal slippe å gjøre manuel fiks på iso image.

Så vet ikke om det tar for mye tid og kubuntu aldri prioriter 100% stabilt\bra system?

 

For ser nå kubuntu har valgt å legge til eldre versjoner i tillegg sikkert fordi 16.04 har denne feilen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvor finner du det?

https://check-host.net/ip-info?host=http%3A%2F%2Fcdimage.ubuntu.com%2F

IP address 91.189.92.174

Host name goldenapple.canonical.com

IP range 91.189.88.0-91.189.93.4

CIDR ISP Canonical Organization Canonical Ltd

Country im.pngIsle of Man (IM) Region Douglas City Douglas

Time zone Europe/Isle_of_Man, GMT+0100

Local time 07:29:49 (BST) / 2016.05.25 Postal Code  

http://cdimage.ubuntu.com/kubuntu/releases/16.04/release/

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er fordi den nederlanske pakken hadde feil som gjorde KDE ikke ville starte normalt?

Så vet ikke om det skyldes oversettelsen eller noe som ble gjort feil derfor virket ikke KDE.

 

Da jeg håper virkelig jeg slipper å reinstallere, er surt, inntil feilen er fikset.

Da det fort tar 2 dager med reinstallasjon av alt. Hvis jeg klarer å rote til kubuntu.

 

Mener jeg slapp å bruke sudo apt-get install kde-l10n-no

Så vet kanskje det er kun nederlanske pakken som hadde feil, men feilen gjelder også for norske brukere?

Glemmer fort når det er mye å huske på.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Går det ikke ann å legge den skripten i:

 

http://www.kubuntu.org/getkubuntu/Kubuntu 16.04 LTS (64-bit) iso image.

(/usr/local/include) boot.sh

sudo add-apt-repository ppa:kubuntu-ppa/staging-misc

sudo apt-get update

sudo apt-get install kde-l10n-nl

sudo apt-get install plasma-desktop

 

For det virker nesten slik denne Workaround (tjedjepart løsningen) er mere fordi kubuntu skal slippe å gjøre manuel fiks på iso image.

Så vet ikke om det tar for mye tid og kubuntu aldri prioriter 100% stabilt\bra system?

 

For ser nå kubuntu har valgt å legge til eldre versjoner i tillegg sikkert fordi 16.04 har denne feilen.

 

En release er en release. De kan ikke forandre på et image som har blitt sluppet. Da må du vente på neste release, som blir 16.04.1. Det er helt vanlig at distroer er litt knirkete rett etter helt ny versjon. Så i mange tilfeller kan det lønne seg å vente med nye versjoner frem til første feilrettingsrelease er sluppet, altså 16.04.1.

Hvis du ønsker en annen imagemodell enn slik Ubuntu gjør det, så må du gå for en helt annen distro. F.eks noe med rolling release.

Tilbake til kde-l10n-feilen: Jeg har allerede gitt deg flere linker til Launchpad, hvor du kan følge utviklingen av alle pakker i Ubuntu.

https://launchpad.net/ubuntu/+source/kde-l10n-nl

https://launchpad.net/ubuntu/+source/kde-l10n-nb

Der ser du at problempakkene som er i release (Xenial 4:15.08.2), er blitt foreslått byttet ut (proposed) med Xenial 4:15.12.3. Nå er godkjenningssystemet til Ubuntu slik at pakker må være en viss tid i visse tilstander (f.eks proposed) før de blir ordentlig godkjent. Når pakken endelig blir godkjent, så vil den bli distribuert som en oppdatering til alle som har installert 16.04. Siden Ubuntu også har mulighet til å laste ned og installere oppdateringer når du installerer første gang, så vil pakken også bli oppdatert mens Ubuntu installeres. Dermed forsvinner hele bugen din uten at de trenger å lage en ny release (slippe ny ISO).

Endret av endrebjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra svar.

 

Hadde gjerne likt å vite litt forslag hvordan man bør vurdere hvordan man kan bidra med kubuntu.

Da den er ganske bra programvare messig når alt funger.

 

https://login.ubuntu.com/one-redirect

 

Slik hadde jeg håpet Ubuntu One blir svar på microsoft Onedriver.

Slik at:

 

 

Siden Ubuntu også har mulighet til å laste ned og installere oppdateringer når du installerer første gang, så vil pakken også bli oppdatert mens Ubuntu installeres. Dermed forsvinner hele bugen din uten at de trenger å lage en ny release (slippe ny ISO).

Dermed er det på den teknologien mulig å lagre alle programvare\tillegg slik man trenger kun å logge på Ubuntu one slik at man slipper å sette opp: PC navn under installasjon. Istedenfor manuelt:

 

 

down vote accepted

You need to edit the computer name in two files:

/etc/hostname 

and

/etc/hosts

These will both need administrative access, so run

gksu gedit /path/to/file

Simply replace any instances of the existing computer name with your new one. When complete run sudo service hostname restart or restart your computer and the name will have been changed.

 

Teoretisk sett kan man gjøre det på den måten også:

sudo add-apt-repository ppa:ailurus && sudo apt-get update

sudo apt-get install ailurus

 

Eller sudo hostname newname

 

Men som du ser blir det veldig knotete å måtte sette opp alt, man blir aldri ferdig å installere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er fordi den nederlanske pakken hadde feil som gjorde KDE ikke ville starte normalt?

Så vet ikke om det skyldes oversettelsen eller noe som ble gjort feil derfor virket ikke KDE.

 

Da jeg håper virkelig jeg slipper å reinstallere, er surt, inntil feilen er fikset.

Da det fort tar 2 dager med reinstallasjon av alt. Hvis jeg klarer å rote til kubuntu.

 

Mener jeg slapp å bruke sudo apt-get install kde-l10n-no

Så vet kanskje det er kun nederlanske pakken som hadde feil, men feilen gjelder også for norske brukere?

Glemmer fort når det er mye å huske på.

Det står ganske tydelig hva som er problemet i den tråden du linket til, og problemet er det samme for både den norske og nederlandske språkpakken. Men problemet har ingenting med oversettelser å gjøre. Hele problemet munner ut i konflikter mellom pakkeversjoner. Så det er ingenting galt med språkpakken i det hele tatt, men kluss med versjonsnumre og avhengigheter utløste problemet.

Det er nemlig slik at desktopen som følger med Kubuntu 16.04 er er beregnet på KDE språkpakker med versjon 15.12.x. Men den norske og nederlandske språkpakken (og en del andre språk) som ble pakket inn i 16.04 release, hadde versjon 15.08.x. Når disse språkpakkene ble installert av pakkebehandleren (apt-get), ble Kubuntu desktopen (kubuntu-desktop) merket som en konflikt av disse pakkene og dermed avinstallert. Så installasjonen av pakken kde-l10n-nb gjorde at pakken kubuntu-desktop ble avinstallert. Og alt dette kom av at pakkesystemet merket disse to som konflikter av hverandre.

Skjønner du nå hva som var problemet? Og klarer du nå å gå tilbake i den tråden og skjønne hva som blir sagt det?

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på om min vifte funker som den skal. Derfor lufter jeg det her.

 

Jeg har Ubuntu 14.04.4

 

Min PC er Lenovo Thinkpad E550. 8Gb ram og intel i7.

 

Problem: Hver gang jeg starter en litt tung side, f.eks dagbladet.no,  så starter vifta ganske kraftig i ca.3-5 sekunder. Jeg skjønner ikke helt vitsen siden maskinen ikke akkurat blir varm av dette. Ram forbruket er lavt på denne maskinen, overstiger ALDRI 1500.  Normalt ca. 1000 med firefox og et par andre ting åpent.

 

Kan dette justeres eller forsinkes/utsettes på noen måte? Slik at vifta ikke starter før maskinen er reelt blitt varmere. Eller er det en feil at maskinen min oppfører seg slik?

 

På Ubuntu 16.04 var det helt håpløst, vifta gikk betraktelig mye mere og maskinen brukte mye mere ram. Derfor slettet jeg den partisjonen.

 

Jeg har ikke merket at maskinen har vært treig. På både 14.04 og 16.04 var den hele tiden lynrask, men

Lenke til kommentar

Er det mye flash på sidene du besøker? Det kan kreve en del mer av prosessoren. Vil tippe det er prosessor vita som kjører opp hastigheten for å være i forkant av varmeutviklingen.

Jeg hører vesentlig lyd forskjell på min bærbare (win10) når jeg spiller av noe på Twitch (flash) kontra Youtube (html5).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Viftestyring er vanligvis en BIOS-greie. Min maskin (Thinkpad X220) har fått flere BIOS-oppdateringer for å forbedre viftestyringen.

Her har du Readme for BIOS-oppdateringer til E550: https://download.lenovo.com/pccbbs/mobiles/j5uj53ww.txt Nederst i filen finner du en changelog, men jeg ser dessverre ikke viftestyring nevnt noen plass der. Du kan uansett prøve å oppgradere til nyeste versjon hvis du ikke allerede har gjort det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Viftestyring er vanligvis en BIOS-greie. Min maskin (Thinkpad X220) har fått flere BIOS-oppdateringer for å forbedre viftestyringen.

Her har du Readme for BIOS-oppdateringer til E550: https://download.lenovo.com/pccbbs/mobiles/j5uj53ww.txt Nederst i filen finner du en changelog, men jeg ser dessverre ikke viftestyring nevnt noen plass der. Du kan uansett prøve å oppgradere til nyeste versjon hvis du ikke allerede har gjort det.

Bios, jeg har ikke boot problemer? Eller, dette skjønner jeg ikke :D

 

Min kernel med uname -r er LTS: 3.19.0-59-generic

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...