Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Er det mye flash på sidene du besøker? Det kan kreve en del mer av prosessoren. Vil tippe det er prosessor vita som kjører opp hastigheten for å være i forkant av varmeutviklingen.

Jeg hører vesentlig lyd forskjell på min bærbare (win10) når jeg spiller av noe på Twitch (flash) kontra Youtube (html5).

Ja, det er mulig. Vet at det er flash på de verste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Viftestyring er vanligvis en BIOS-greie. Min maskin (Thinkpad X220) har fått flere BIOS-oppdateringer for å forbedre viftestyringen.

Her har du Readme for BIOS-oppdateringer til E550: https://download.lenovo.com/pccbbs/mobiles/j5uj53ww.txt Nederst i filen finner du en changelog, men jeg ser dessverre ikke viftestyring nevnt noen plass der. Du kan uansett prøve å oppgradere til nyeste versjon hvis du ikke allerede har gjort det.

Bios, jeg har ikke boot problemer? Eller, dette skjønner jeg ikke :D

 

Min kernel med uname -r er LTS: 3.19.0-59-generic

 

Det er vanligvis ikke Linux som styrer viften i PCen din. Viften styres vanligvis av en lavnivå BIOS-liknende firmware fra Lenovo. Så hvis du synes viften går hyppigere enn nødvendig, så er det denne firmwaren som er problemet og ikke Linux. Riktignok kan det finnes måter å få OSet til å snakke med denne firmwaren (og kanskje tvinge den litt), men det er fremdeles denne utilgjengelige firmwaren som står for styringen av viften.

Og hvordan er du så sikker på at CPUen ikke blir varm av å laste Dagbladet? Har du sett på temperaturmålingene?

Lenke til kommentar

Et par ting du kan gjøre:

  1. Deaktivere automatisk avspilling av flash
  2. Blokkere (animerte) reklamer
  3. Installere og konfigurere thinkfan (gitt at det funker på din maskin)

Sistnevnte er hakket dristigere da man kan konfigurere viften til å gjøre akkurat det man vil. Feiler man kan i verste fall maskinen ta skade av det. Hvis man tar seg litt tid til å lese seg opp så kan man finne et flott skjæringspunkt mellom temperatur og lyd :)

Lenke til kommentar

Det er ikke bare brukerfeil som kan gjøre skade. En feil i programmet/kompabilitet eller noe som henger i operativsystemet kan være alt som skal til. Derfor bruker jeg det kun til å sette fast hastighet tilnærmet lik makshastigheten ved BIOS-kontroll. Det kan f.eks. være for å ta bedre vare på batteriet.

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar

Jeg burde jo egentlig gjøre det samme. Men jeg utsetter det ved å heller kjøre vifta litt over maks, eller senke klokkefrekvensen litt. Brukte du kun kjølepasta, eller brukte du også pads? Mener å huske det var litt forskjellig høyde mellom komponenter og kjøler.

 

Har aldri gjort noe ordentlig forsøk på å få den til å fungere bra med Linux. Har du fått switchable grafikken til å fungere bra? Vil helst ikke miste DVI-tilkoblinga eller batteritid.

 

Maks hastighet ved manuel kontroll er i hvertfall ikke stille, men 3500rpm går greit.

Lenke til kommentar

Jeg fikk det til etter mye styr i win8.1, men byttet tilbake til win7 for å få FirePro-driveren. Får nok bare fortsette med win7 da selv om jeg er ferdig med Solidworks.

 

Edit: Mener å huske at jeg løste problematikken i Win8.1 på en litt annen måte enn det guider på nett sier. Hvis du har Win10 kan du jo forsøke på eget ansvar. Husker ikke rekkefølgen på installasjoner og restarter og hva som måtte kjøres i kompabilitetsmodus. Men brukte denne driveren, og oppdaterte manuelt grafikkdriveren for Intel-kortet til inf-fila fra denne. Da skiftet jeg grafikk via CCC.

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar

Hvor omfatnende er det å porte AMD crimson til linux?

 

Særlig freesync, amd eyefinity etc?

 

For vet ikke hvordan nvidia har gjort det. Om en utvikler hadde brukt noen timer å lage noe ligdene.

 

Crimson, a.k.a Catalyst, a.k.a FGLRX er nå mer eller mindre EOL, da fokus fra AMD er på den frie driveren AMDGPU. Så ikke forvent så mange nye revisjoner av Crimson på Linux.

 

Som alltid (siden ca 2002) så er det NVIDIA som leverer de beste driverene når det gjelder stabilitet og utnytelse av maskinvare og features.

 

Personlig er jeg fornøyd med den frie ATI-driveren i Mesa for min laptop (Radeon HD 3470), alt jeg trenger er OpenGL 3.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk til alle som har svart meg vedrørende mitt lille vifte problem.

 

Det viser seg at viften min starter som den skal gjøre ved ca. 55*. Så Dagbladet siden regulerer seg dermed raskt. Derimot så har jeg funnet ut at flere av mine "spill kolegaer" opplever samme problem som meg. Viften booster avgårde på noen spesielle sider. Selv om de har Windows 10. Denne siden har ikke Flash, men når jeg laster siden som "mobile site" så er vifta helt lydløs, ikke aktiv i det hele tatt.

 

thinkfancontroll lar seg ikke installere siden jeg får opp en melding om at maskinen allerede har program som utfrer dette. Jeg finner ikke dette i bios.

Lenke til kommentar

 

Hvor omfatnende er det å porte AMD crimson til linux?

 

Særlig freesync, amd eyefinity etc?

 

For vet ikke hvordan nvidia har gjort det. Om en utvikler hadde brukt noen timer å lage noe ligdene.

 

Crimson, a.k.a Catalyst, a.k.a FGLRX er nå mer eller mindre EOL, da fokus fra AMD er på den frie driveren AMDGPU. Så ikke forvent så mange nye revisjoner av Crimson på Linux.

 

Som alltid (siden ca 2002) så er det NVIDIA som leverer de beste driverene når det gjelder stabilitet og utnytelse av maskinvare og features.

 

Personlig er jeg fornøyd med den frie ATI-driveren i Mesa for min laptop (Radeon HD 3470), alt jeg trenger er OpenGL 3.

 

Kan du si hvorfor det? Er det lite populært\koster AMD for mye penger?

Da nvidia trenger konkuranse.

 

Finnes det noen kommander i linux som kan få eyefinity å virke?

Lenke til kommentar

Kan du si hvorfor det? Er det lite populært\koster AMD for mye penger?

Det er forventet at det kommer en ny Catalyst Linux driver i løpet av sommeren(? oversatt fra middle of the year (kanskje til 16.04.1?)) basert på AMDGPU kernel driveren.

Som jeg nevnte i nvidia tråden din så kan du heller ikke laste ned driveren fra amd, da den ikke støtter xserver 1.18 video ABI som finnes i 16.04.

Som olear nevner, FGLRX er "end of life" og amd har flyttet fokus/prioriterer amdgpu.

 

https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Ubuntu-16.04-Dropping-fglrx

https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-devel-discuss/2016-March/016315.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kan du si hvorfor det? Er det lite populært\koster AMD for mye penger?

Da nvidia trenger konkuranse.

 

Finnes det noen kommander i linux som kan få eyefinity å virke?

 

 

AMD/ATI har aldri vært bra på drivere når det gjelder Linux. De leverer bra hardware, men når det gjelder programvare/drivere så er de ikke helt der. Også merk at driverene for Linux var i bunn og grunn laget for FirePro-kortene, resten var en ettertanke.

 

Når det gjelder grafikkkort for bruk innen grafikk og video har NVIDIA monopol på Linux, alle firmaer jeg har vært borti bruker NVIDIA (Quadro).

 

Til "normal" bruk anbefaler jeg AMD/Intel og de frie driverene i Mesa, da man slipper å gjøre noe som helst og de fleste funksjoner man trenger er støttet. Til spill regner jeg med at de nye AMDGPU-driverene kommer til å gjøre det relativt bra (uten at jeg har peiling, da jeg ikke spiller noen form for spill etc).

 

Når det gjelder eyefinity så er vel det bare et fancy ord for flere skjermer, noe Linux har veldig god støtte for. GNOME/KDE etc har egne programmer for dette, hvis ikke bruk 'xrandr'.

Lenke til kommentar

Krita 3.0 ble sluppet i dag og byr på mange nyheter, så som porting til siste versjon av QT, kraftig optimalisering, og mulighet for animasjon for å nevne noe. Se videoen under for en bredere gjennomgang av hva som er nytt.

Université Paris 8 brukte inntil nylig utelukkende Photoshop i sin undervisning, men besluttet i fjor å erstatte Photoshop med Krita. Vil vi med versjon 3.0 se enda flere som oppdager at åpen kildekode kan dekke deres behov?

 

 

 

For de som ikke kjenner til Krita i fra før så legger jeg ved noen flere videoer her som fremhever mulighetene som ligger i denne blomstrende kraftpakken.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Krita 3.0 ble sluppet i dag og byr på mange nyheter, så som porting til siste versjon av QT, kraftig optimalisering, og mulighet for animasjon for å nevne noe. Se videoen under for en bredere gjennomgang av hva som er nytt.

 

Université Paris 8 brukte inntil nylig utelukkende Photoshop i sin undervisning, men besluttet i fjor å erstatte Photoshop med Krita. Vil vi med versjon 3.0 se enda flere som oppdager at åpen kildekode kan dekke deres behov?

 

 

 

For de som ikke kjenner til Krita i fra før så legger jeg ved noen flere videoer her som fremhever mulighetene som ligger i denne blomstrende kraftpakken.

 

 

 

 

krita løser problemet med gimps behov for å "tilpasses" med diverse plugins og annet, særlig for folk som er vant til å jobbe i photoshop, photoshop brukere vil lett finne seg til rette i krita. Men krita er mer orientert mot tegning enn bilderedigering, og det er det de har bestemt seg for å satse på og bli ledende på. Gimp er mer orientert mot bilderedigering enn tegning. Men begge kan gjøre begge deler, men er best i hver klasse. Du har mye mer muligheter for å utvide gimp enn krita, men vil du ha et enkelt og veldig godt uttenkt program som er lett å bruke, så går du for krita istedet for gimp, og det ser og ut til at krita utvilkes i raskere tempo nå enn gimp så det spørs hvor lenge gimp er dominerende blandt gratisalternativene.

 

så tommelen opp for krita.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...